Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Bygg din e-postlista med 31 + 31 metoder

0
Bygg din e-postlista med 31 + 31 metoder
Dela

E-postmarknadsföring är ständigt nummer ett som den mest effektiva kanalen inom digital marknadsföring – därför lönar det sig att utveckla den. Kom bara ihåg, för att lyckas måste du känna till grunderna: innehållet ska vara intressant, verktygen måste fungera bra och den visuella layouten måste vara tilltalande.

Men det är också viktigt att upprätthålla en e-postmarknadsföringsdatabas som växer i storlek och förbättras i kvalitet. I den här artikeln tar vi upp de grundläggande frågorna om e-postmarknadsföring: hur du bygger din e-postlista och hur du får ut det mesta av den.

  1. Har flera kontaktpunkter
  2. Sälj ditt nyhetsbrev
  3. Tilltala instinkter
  4. Gör det enkelt att prenumerera på nyhetsbrevet
  5. Bekanta sig med
  6. Få information
  7. Bli personlig
  8. Bli automatiserad
  9. Bygga ut
  10. Lura inte dig själv

När ”prenumerera här” inte räcker – hur får man fler prenumeranter på nyhetsbrevet?

Skaffar du bara nyhetsbrevprenumeranter med ett prenumerationsformulär på din webbplats? Du når förmodligen bara en bråkdel av potentiella prenumeranter.

Ha flera kontaktpunkter

Se till att möjligheten att prenumerera på nyhetsbrevet dyker upp i alla möjliga kanaler.

  1. Skapa en "Prenumerera på vårt nyhetsbrev"-knapp på dina sociala medieplattformar (Instagram, Facebook och LinkedIn)
  2. Annonsera nyhetsbrevet i butik och på tryckt material
  3. Lägg till uppmaningsknappar på YouTube-videor och inkludera en länk i beskrivningen
  4. Direkt till prenumeration i din e-postsignatur
  5. Samla kontakter från mässor
  6. Lägg till rutan ”Prenumerera på vårt nyhetsbrev” i beställningsstadiet i en webbutik och i orderbekräftelsen
  7. Råd att prenumerera på feedbackundersökningen för ett evenemang
  8. Lägg till e-postprenumerationsmöjlighet efter bloggtexter
  9. Använd Twitter-kort och aktivera prenumeration direkt från kortet
  10. Använd erbjudanden på sociala medier som du bara kan komma åt genom att registrera dig som prenumerant
  11. Berätta om ditt nyhetsbrev i ditt sociala medieinnehåll
  12. Använd Google-annonser som leder till prenumerationssidan
  13. Skapa en gratis webbtjänst eller ett webbverktyg som kräver en e-postprenumeration
  14. Använd partnerskap: organisera ett delat evenemang eller en kampanj och utöka dina listor tillsammans
  15. Börja använda LinkedIns nyhetsbrev och hänvisa folk till ditt faktiska nyhetsbrev från det
  16. Erbjud gratis Wi-Fi för registrering

Tänk på de olika mötena med en kund och hur prenumeration på ditt nyhetsbrev kan tas upp i dessa situationer. "Prenumerera på vårt nyhetsbrev och bli en av de första som får inbjudningar till våra event" fungerar för någon som deltagit i ett event, "prenumerera på vårt nyhetsbrev och få 15 procent rabattkupong" fungerar för någon med en övergiven kundvagn.

Sälj ditt nyhetsbrev

Nyhetsbrev måste ofta säljas till prenumeranten: det måste vara frestande och pålitligt.

  1. Erbjud en gratis guide att ladda ner, ett whitepaper, en kupong eller andra påtagliga fördelar för att prenumerera på ditt nyhetsbrev
  2. Länk till det bästa av dina tidigare nyhetsbrev
  3. Ange tydligt hur ofta ditt nyhetsbrev publiceras och vad prenumerantens information används till
  4. Berätta att prenumeranten enkelt kan lämna listan – och hålla vad du lovar
  5. Sälj konkret. Få säljteamet att erbjuda nyhetsbrevprenumerationen på disken, under kalla samtal, webbseminarier och vid affärsmöten.
    Det är ett enkelt sätt att hålla kontakten även när det inte finns något behov av ett möte.

Vädja till instinkterna

Människor är sociala djur – framgången för sociala medier beror på detta, såväl som rekommendationskraften i marknadsföring. Vädja till abonnenternas behov av att tillhöra en grupp.

  1. Erbjud "insidererbjudanden" som bara prenumeranter får: erbjudanden, förhandsinformation, evenemangsinbjudningar
  2. Uppmuntra rekommendation. Detta betyder inte bara "berätta för en vän" och "dela på sociala medier"-knappar. När du får en ny prenumerant, imponera omedelbart på dem med en automatisk välkomstkampanj. När du är säker på att prenumeranten är övertygad är det dags för nästa automatiska meddelande: rekommendera nyhetsbrevet till en vän för att få en rabattkupong eller någon annan förmån
  3. Samla in feedback och be om tillåtelse att publicera positiva kommentarer på din prenumerationssida eller formulär
  4. Om du har många prenumeranter, tala i siffror: "Gå med dig bland våra över 20 000 nyhetsbrevprenumeranter och vet vad snacket handlar om."

...och vad var formen igen?

De flesta av prenumeranterna går med i listan från en webbplats. Men förvånansvärt ofta är formuläret svårt att hitta, för komplext eller bakom flera klick. De potentiella abonnenterna går förlorade vid varje tur. Den idealiska blanketten är lätt att hitta och snabb att fylla i.

  1. Se till att prenumerationen på nyhetsbrevet kan hittas på varje sida med en blick
  2. Prova att använda "hej-fältet" högst upp i webbläsaren
  3. Tänk på ett popup-fönster som visas på sidan: de har fått en absolution från både marknadsförare och användare och fungerar utmärkt
  4. Ta popup-fönster ett steg längre genom att få dem att visas automatiskt efter en viss åtgärd – till exempel att läsa ett blogginlägg – eller efter att användaren har spenderat en viss tid på sidan. Använd exit-intent-teknik för att hjälpa dig känna igen när besökarna kommer att lämna sidan
  5. Se till att formuläret inte glöms bort längst upp eller längst ner på sidan. Detta kan göras med en "flytande" form som följer efter rullningen
  6. Om dina prenumeranter på nyhetsbrev betyder mycket för dig, överväg A/B-testning. Det är förvånande hur stor inverkan placering, text och till och med färger kan ha på antalet prenumeranter.

Inte (bara) kvantiteten utan kvaliteten – hur man bättre kan dra nytta av de befintliga nyhetsbrevsprenumeranterna

Använder du dina e-postlistor för att bara skicka ett månatligt nyhetsbrev? Det är dags att expandera.

Bekanta sig med

Det gamla mantrat är fortfarande i kraft: kommunicera till rätt personer vid rätt tidpunkt med rätt innehåll. För att lyckas med detta måste du känna till mottagarna.

  1. Fråga vad de är intresserade av på prenumerationssidan...
  2. ...och kom ihåg att fråga igen regelbundet
  3. Skapa olika sätt att registrera dig som nyhetsbrevprenumerant...
  4. …eller skapa olika kanaler med sina egna UTM-taggar så att du kan övervaka var abonnenten kommer ifrån och erbjuda dem lämpligt innehåll
  5. Använd analyssystemet för att spåra vilka handlingar besökarna som kommer till webbplatsen via UTM-taggar "nyhetsbrev" och "e-postmarknadsföring" gör på webbplatsen.
  6. Kombinera programvara för e-postmarknadsföring med en webbplats, CRM-system, lojala kundsystem eller evenemangshanteringssystem, och använd data om hur kunden interagerar med ditt företag till din fördel
  7. Begär feedback, förbättringsidéer och tips regelbundet
  8. Övervaka vilka som är mest aktiva med ditt nyhetsbrev och använd informationen för nätverk, generering av potentiella kunder och synlighet i sociala medier

Få information

Alla målgrupper är individuella: lär dig vad som fungerar för dina mottagare och inom din bransch.

  1. Följ vilket innehåll som klickas mest och minst
  2. Lär dig vilka rubriker som fungerar och vilka som inte gör det
  3. Undersök vilka som är de mest och minst intressanta nyhetsbreven
  4. Använd effektiva knep som andra har använt
  5. Testa när dina prenumeranter specifikt vill få ett nyhetsbrev
  6. Testa hur olika rubriker fungerar med A/B-tester

Bli personlig

Ju mer personligt, desto bättre. För avsändaren och för mottagaren.

  1. Använd anpassning för att glädja dina kunder med anpassade erbjudanden på deras födelsedag eller medlemsårsdag
  2. Använd anpassning som gör att du kan använda mottagarens namn i nyhetsbrevets innehåll
  3. Anpassa individuella nyhetsbrev baserat på kunddata: visa vissa delar för vissa och vissa delar för andra
  4. Bygg segment och skicka olika typer av nyhetsbrev till olika segment
  5. Skriv under nyhetsbrevet med en persons namn, med ansikte och personliga uppgifter, istället för företagets namn

Bli automatiserad

  1. Gör mer effektiv e-postmarknadsföring genom att automatisera manuella uppgifter
  2. Välkommen en ny prenumerant, presentera ditt företag och tacka för prenumerationen med en gåva
  3. Merförsäljning och korsförsäljning automatiskt baserat på konsumentbeteende
  4. Väck passiva prenumeranter med sin egen kampanj
  5. Belöna aktiva och långsiktiga prenumeranter med erbjudanden och giveaways

Automatisera dina mest grundläggande meddelanden. På så sätt kommer du att spara tid och samtidigt betjäna dina kunder bättre.

Utveckla

När en kund har blivit fångad från en kanal är det dags att expandera till andra och stärka bandet.

  1. Utbilda dina läsare om de olika sätten att kontakta ditt företag: lägg till länkar till LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube...
  2. Sälj – se till att det i varje brev finns en enkel väg att gå från prenumerant till köpare: säljteamets kontaktinformation, erbjudanden etc.
  3. Förvandla en prenumerant till en lead med marketing automation
  4. Förvandla en prenumeration till en rekommendation med sociala medier och "berätta för en vän"-knappar
  5. Bjud in prenumeranterna till evenemang

Lura inte dig själv

Enorma prenumerantlistor kan se snygga ut, men det är mycket viktigare att dina prenumeranter verkligen är intresserade av innehållet du tillhandahåller och i ditt företag.

  1. Se till att ogiltiga e-postmeddelanden raderas från listorna automatiskt
  2. Rensa dina listor regelbundet: om du inte kan väcka de passiva läsarna, önska dem farväl
  3. Be om en anledning till varför någon lämnar listan och lär dig din läxa

Behöver du ett nyhetsbrevsverktyg?

Förhoppningsvis fick du några användbara tips från den här artikeln för att samla listor, samt att bättre utnyttja dina nuvarande listor. Bekanta dig med vårt nyhetsbrevsverktyg LianaMailer och känn dig välkommen att kontakta våra experter för att ytterligare diskutera hur du kan förbättra din e-postmarknadsföring.

Fråga om e-postamrknadsföring 

Läs mer om e-postmarknadsföring:

Tyckte du om den här artikel?
Ge den en tumme upp!