Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

10 tips för att skapa en innehållskalender

0
Dela

Hur skapar och levererar jag intressant, engagerande och relevant innehåll kontinuerligt till mina potentiella och nuvarande kunder? Denna fråga upptar ofta yrkesverksamma inom marknadsföring och kommunikation.

Även företag med personal som är begåvade textförfattare och tekniskt kunniga experter på sociala medier kan det hela tiden kännas som en utmanande uppgift att skapa nytt relevant innehåll. En innehållskalender kan vara den lösning du letar efter.

Företag tenderar att vara motiverade att skapa och dela mer innehåll, men brist på tid och mänskliga resurser  är ofta ett hinder. I synnerhet företag som hanterar sin digitala marknadsföring och skapande av internt innehåll kan ofta kämpa för att uppnå allt avsett innehåll.

Problemet ligger dock inte alltid i själva resursmängden utan snarare i ineffektiv användning av dessa resurser på grund av dålig planering.

En innehållskalender är ett relativt enkelt sätt att hantera detta problem och få ut det mesta av ditt företags begränsade resurser. Det är ett effektivt verktyg för att samordna skapandet av innehåll och hjälper till att dela upp ditt team kommande arbetsbelastning i tydliga, hanterbara enheter.

Genom att integrera detta verktyg i din planeringsprocess kommer du att spendera mindre tid på att tänka på vad du ska skriva och istället fokusera på själva skapandet. Vi har sammanställt tio tips som hjälper dig att skapa din egen innehållskalender:

1. Definera dina mål 

Börja med att ställa dig själv frågan vad är huvudmålet med det när du planerar ditt framtida innehåll. Svaret på frågan ska användas som grund för att bestämma rätt kanal och format. Är innehållet avsett att producera nya leads, dirigera läsare till en webbplats, få synlighet eller eventuellt öka antalet Facebook-följare?

De uppsatta målen har en väsentlig effekt på vem, var och hur ofta du publicerar innehåll. Det är därför viktigt att ditt team har en tydlig förståelse för dina mål före och under planeringsprocessen.

Att definiera dina mål bör därför vara det första steget för att implementera en innehållskalender. Att skicka ut innehåll utan ett tydligt syfte kommer inte att gynna ditt företag, det är bara slöseri av resurser. Den person som arbetar med varje projekt eller objekt i kalendern ska ha en klar uppfattning om vad de förväntade resultaten är.

2. Skapa en mall för kalendern

Det finns ett överflöd av verktyg som erbjuder kalenderfunktioner på webben vilket gör det möjligt att välja den mall som passar dig bäst. Eftersom det kan vara tidskrävande att börja använda en ny programvara kan din innehållskalender vara så enkel som ett grundläggande kalkylark.

Kalendern måste ha ett delningsalternativ om du planerar innehåll tillsammans med hela organisationen. Du kan till exempel skapa en kalendermall med det kostnadsfria Google Sheets-verktyget som gör det möjligt för alla som deltar i innehållsskapandet att redigera arket på sin egen dator för att lägga till kommentarer och idéer.

Din innehållskalender kan konstrueras enligt ditt teams specifika behov men den bör innehålla åtminstone följande information:

  • Kanalen där innehållet kommer att publiceras
  • Ämnet
  • Typ av innehåll
  • Datum och tid för publicering
  • Ansvarig person
  • Uppföljning: har innehållet publicerats enligt tidsplan?

Här är ett exempel på hur en enkel mall för innehållskalendern kan se ut:

3. Välj dina kanaler

Ta reda på vilka kanaler dina nuvarande och potentiella kunder använder. Detta hjälper dig att definiera vilken typ av innehåll du bör fokusera på att skapa. Ska du publicera artiklar på din blogg? Bilder på Instagram och Twitter? Videor på YouTube? En undersökning på Facebook?

Det kan vara en fördel att publicera innehåll på olika plattformar och i flera format eftersom detta kommer att bredda din publik. Se dock till att du har tillräckligt med resurser för att fokusera på de plattformar du väljer att vistas på. Prioritera dina viktigaste kanaler och fokusera på att skapa högkvalitativt innehåll istället för att utan ansträngning publicera på alla plattformar du kan tänka dig.

Inlägg på sociala medier tenderar att vara den enklaste och minst tidskrävande typen av innehåll att skapa. Se dock till att din innehållskalender inte bara är en social medie-kalender utan även innehåller annat mer djupgående innehåll.

Pressmeddelanden, expertartiklar och gästbloggar bör ingå i din kommunikations- och marknadsföringsplan för året eftersom de sannolikt kommer att ge mer värde för dina potentiella kunder genom att ge mer information.

Dessutom är sociala medier effektiva för att dela ditt mer djupgående innehåll. Att publicera en infografik från ett blogginlägg på din Instagram eller dela en artikel på LinkedIn eller Twitter kommer att skapa mer trafik och fler kunder till din webbplats.

4. Börja med kalenderåret

Använd kalenderåret som bas när du börjar planera ditt innehåll. Markera alla viktiga händelser som du vill bygga ditt innehåll runt - helgdagar, mässor, seminarier och utbildningar. Dessa enkla steg hjälper dig att bestämma vilken typ av säsongsinnehåll du behöver i framtiden och hjälper dig att uppskatta den kommande arbetsbelastningen vilket gör att ditt team kan förbereda dig i förväg.

5. Lägg till ditt eget innehåll

När du har skrivit ner alla viktiga datum börjar du fylla på med relevanta innehållsidéer. Detta innehåll kan innehålla:

  • Temainlägg – Deltar du i någon mässa eller seminarium? Är ett ämne relaterat till dina aktiviteter ett hett diskussionsämne? Häng med den allmänna konversationen inom ditt område och få snabbt upp heta ämnen.
  • Serieinlägg – Är du specialiserad inom ett område och vill berätta mer om ämnet för dina kunder? Artiklar i flera delar är ett utmärkt sätt att utbilda och visa upp din expertis.
  • Expertartiklar och gästbloggar om dina tjänster och aktuella ämnen inom ditt område
  • Pressmeddelanden om lanseringar av nya produkter, forskningsresultat, ditt företag blir internationellt osv.
  • Uppmärksamma högtider
  • Videor eller bilder från event, kampanjer, produkter och projekt
  • Kundreferenser i form av videor eller referensexempel
  • Intressant och roliga detaljer om organisationen - Vem besöker kontoret och vad händer på fikarasten?

Se till att du har tillräckligt med relevanta idéer för att fylla din kalender och variera ditt innehåll för att hålla det intressant.

6. Ha tidlöst innehåll till hands

Innehåll som inte är knutet till ett visst datum eller tid kommer alltid att vara användbart för både dina kunder och ditt företag. Eftersom samtida teman förblir relevanta och ständigt eftertraktade online kommer den här typen av innehåll sannolikt att fortsätta att få klicks och besök även efter det första buzzet efter inlägget.

Det är även enkelt att återinföra dina äldre tidlösa artiklar och blogginlägg genom att länka till ditt nyare innehåll relaterat till liknande teman.

Tidlöst innehåll kan också spara tid om du ligger efter i schemat. I och med att tidlöst innehåll kan skapas och publiceras när som helst är det bra att ha färdigt innehåll lagrat någonstans för att användas då ditt team behöver prioritera andra uppgifter. Det är bra att lämna utrymme i din kalender för idéer om tidlöst innehåll som kan användas när som helst.

7. Använd befintligt innehåll

Du behöver inte alltid skapa innehåll från grunden. De flesta företag har användbart innehåll i lager som inte använts, till exempel data från deras CRM eller resultat från kundundersökningar.

Äldre blogginlägg kan återanvändas och uppdateras på flera sätt, bland annat kan de göras till korta videor. Dina potentiella kunder kan söka efter information på olika plattformar, därför kan det vara en bra idé att presentera liknande idéer i olika format. På så sätt kommer du att få ut det mesta av allt värdefullt innehåll du har skapat genom att nå olika målgrupper.

Här är ett exempel på en video baserad på en artikel om SEO sfrån 2019: Blogg SEO: 17 tips för att ranka din blogg högre på Google (med konkreta exempel).

 

Det är också viktigt att se till att innehållet på din webbplats är uppdaterad, eftersom många potentiella kunder kan bläddra bland dina äldre blogginlägg eller artiklar. Genom att granska och uppdatera dem ibland för att säkerställa att ditt innehåll är korrekt kommer du att se professionell och pålitlig ut.

Markera de uppdaterade artiklarna så att dina läsare vet att ditt innehåll är uppdaterat och du vill kontinuerligt göra det mer värdefullt för dem.

8. Bestäm publiceringsfrekvensen och deadlines

Tänk på hur ofta du realistiskt sett kan lägga upp nytt innehåll. Eftersom det är tidskrävande att skapa innehåll är det viktigt att välja en postningsfrekvens som fungerar för dig. Att förstå dina egna begränsningar är viktigt för att schemat ska vara effektivt. Om den är överbelastad kommer innehållet att drabbas. Det måste dock finnas tillräckligt med innehåll för att leda trafik till din webbplats och konsekvent leverera värde till dina kunder.

En innehållskalender hjälper dig att hitta de mest trafikerade tiderna för ditt företag. Att planera framåt hjälper individer och hela teamet att förbereda sig för de mest trafikerade månaderna genom att se till att projekt startas och slutförs i god tid före publiceringsdatumet. Med andra ord bör planeringen alltid vara tidsbegränsad för att säkerställa att dina deadlines uppfylls.

Schemat för ditt innehåll bör dock inte vara ristat i sten. Överväg och möjliggör flexibilitet i schemaläggningen. Det kan finnas tillfällen då ditt företag behöver kunna reagera snabbt på externa händelser eller nyheter inom ditt område. Därför kan det vara en bra idé att skjuta upp ursprungligen planerat och mindre brådskande innehåll till senare för att istället reagera på nyheter.

9. Uppdatera och korrogera kalendern

Det finns inget definitivt svar på frågan hur långt i förväg ditt innehåll ska planeras. Att planera framåt beror på flera faktorer, till exempel hur flyktigt ditt affärsområde är och kanske några faktorer relaterade specifikt till ditt företag.

Du bör tänka på att ju mer du planerar ditt innehåll i förväg desto bättre förblir innehållsflödet oavbrutet. En enkel riktlinje är att planera huvudinnehållet för hela året och sedan planera veckovist och dagligt innehåll mer detaljerat för nästa månad.

Individer bör ges möjlighet att dela sina tankar och uppdatera kalendern efter behov. Det kan vara en bra att regelbundet granska innehållet med hela teamet. Detta hjälper dig att hålla dig på rätt spår och anpassa dig till eventuella förändringar.

10. Bevaka hur ditt innehåll tas emot 

En av de stora fördelarna med digital marknadsföring är att nästan allt är mätbart men när ett företag ägnar mycket tid åt att skapa och dela bra innehåll lämnas ofta mätningen av innehållets faktiska effekter i bakgrunden.

Du bör spendera lite tid på att analysera din egen verksamhet och data för att ta med dem i dina framtida planer. Vilka inlägg på sociala medier har genererat flest reaktioner? Vilka blogginlägg har delats? Hur synliga har dina pressmeddelanden varit i media?

När du väl vet vilken typ av innehåll dina läsare är intresserade av kan du utvecklas och skapa ännu mer intressant och engagerande innehåll i framtiden.

Läs vår guide om att mäta resultaten av din externa kommunikation för att lära dig mer om innehållets prestanda.

Ladda ner guiden

Kommentera

Kommentarer

Inga kommentarer


Mer om detta ämne