Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Sök

Bloggtyp

10 Marknadsföringstrender för 2021 [+Infographic]

0
Dela

År 2020 tog hela världen ett stort steg in i digitaliseringen vilket innebär att marknadsföringen och kommunikationen också måste förändras. I den här artikel listar vi 10 marknadsföringstrender för 2021 🔥

I slutet av artikeln har vi samlat all information i en fullproppad infographic med statistik.

  1. Varumärkesansvar
  2. Multichannel influencer marketing
  3. Videoinnehåll
  4. Hyper automation
  5. Datadriven marknadsföring
  6. Internetsekretess och datasäkerhet
  7. Ökningen av distansarbete
  8. Framtiden för evenemang är hybrid
  9. Användargenererat innehåll är det nya
  10. E-handeln fortsätter växa

1. Varumärkesansvar

Varumärken förväntas ta ställning och visa transparens. Till exempel här på Liana visar vi våra värderingar och CSR-åtgärder offentligt på vår webbplats.

Företagens sociala ansvar är en viktig del när man gör affärer idag. Mängden konsumenter som insett det akuta behovet av en hållbar affärsmodell växer snabbt. Transparens förväntas och krävs av företag i alla branscher. Lianas CSR-sida strävar efter att kommunicera alla steg som har tagits för mer hållbara verksamheter - stora som små.
Fanni Mäki
Communications Specialist, Liana Technologies

 

Så vad är ROI för att vara transparent kan man undra? Varumärken som sågs målmedvetna växte 2x snabbare jämfört med andra märken. Företag måste inse att de inte kan undgå öppenhet och genom att inte vara sanningsenliga måste de betala kostnaderna.


I deras nya videoannons vill Nike visa upp och fira kvinnlig empowerment. 

2. Multichannel influencer marketing

Influencer marketing visar inga tecken på nedgång och du behöver inte spendera en förmögenhet på det. Mikro- och nano-influensers (<25 000 följare) har de högsta engagemangsnivåerna och erbjuder fantastiska resultat för företag.

Influencer marketing bör inte bara begränsas till influencers eller viktiga opinionsledares sociala mediekanaler. Istället använder varumärken nu influensers i sina egna marknadsföringskampanjer över flera kanaler.

Linqia föreslår till exempel att man använder influencer-genererat innehåll på ett företags webbplats, webbshop och e-postmarknadsföring.

Vill du läsa mer om influencer marketing? Kolla in vår artikel Viktiga opinionsledare: Vilka är de och varför är de viktiga?

3. Videoinnehåll 

För 70% av B2B-marknadsförare är innehållsskapande den bästa investeringen för 2021. I år föreslår vi att du testar att använda video.

SEMrush upptäckte att visuellt innehåll var en viktig del av de bästa inläggens anatomi. Videor är särskilt användbara för att framkalla ett känslomässigt svar. Inlägg som inte innehåller en video får 92% mindre trafik jämfört med inlägg med minst en video.

 

 

Vi på Liana bestämde oss för att investera i skapande av videoinnehåll. Prenumerera på vår Youtube-kanal för att se våra senaste videor. 

4. Hyper-automatisering

I sin forskning, Top Strategic Technology Trends for 2021, säger Gartner att hyper-automatisering är oundviklig. Företag kommer att automatisera så många affärs- och IT-processer som möjligt med hjälp av AI och maskininlärning.

I vår senaste internationella undersökning såg vi att bättre inriktade meddelanden och förbättrad ROI av marknadsföringen är de största fördelarna med marketing automation. Du kan ladda ner undersökningsresultaten här.

5. Datadriven marknadsföring

Rollen för analys och data kommer att öka inom marknadsföring. Kundresor blir alltmer komplexa vilket innebär fler kontaktpunkter att använda för att analysera köpbeteenden. Datadriven marknadsföring har många fördelar men kräver nya färdigheter och kunskaper från marknadsförare.

Marketo förutspår att de mest efterfrågade kunskaperna inom marknadsföring kommer att vara dataanalys och visualisering, AI och maskininlärning för innehållsleverans och CX-hantering 2025.

6. Datasäkerhet

Olika dataintrång och brott mot datasäkerheten har ökat konsumenternas kunskap om sin egen dataanvändning. Förväntningarna för företag att hantera data på ett säkert sätt ökar.

Detta kräver att marknadsförare balanserar med att använda data för personlig marknadsföring och respekterar sekretesslagstiftningen. 57% av amerikanska marknadsförare säger att sekretessregler har ökat transparensen kring dataanvändning.


Källa: eMarketer

7. Ökningen av distansarbete

I år var vi tvungna att vänja oss vid det nya normala: distansarbete. Företagens syn på att jobba på distans har förändrats drastiskt.


Vårt arbetsliv såväl som att hitta kärlek har flyttat online. Denna udda förändring visades på The New Yorkers tidningsomslag.

Distansarbete har sina för- och nackdelar. Att arbeta hemifrån har till exempel fått människor att tänka på sina levnadsförhållanden och till och med på att flytta. Distansarbete har även fört med sig problem som svårigheter att separera arbete och privatliv samt att upprätthålla fokus hela dagen.

Forrester förutspår att distansarbete kommer att stiga till 300% av nivåerna före COVID. Tiden får utvisa ifall avlägsna kaffepauser är den nya normen ☕️

8. Framtiden för evenemang är hybrid

Många stora evenemang har flyttats till 2021. Vi tror att evenemang blir hybrida och erbjuder både upplevelser online och personligen.

Epic Games var värd för en virtuell konsert av Travis Scott i deras episka spel Fortnite. Konserten hade en publik på 12,3 miljoner människor.

 

Streaming fortsätter att växa. Enligt Streamlabs tittade deras publik på mer än 7,46 miljarder timmars innehåll på alla livestreamingsplattformar under Q3 2020. Det är en tillväxt på 91,8% jämfört med Q3 2019:s timmar.

9. Användargenererat innehåll är det nya

Användargenererat innehåll (UGC) kan vara videor, recensioner, inlägg på sociala medier osv. I princip allt innehåll som användare publicerar om ett varumärke är UCG och det har visat sig vara bättre än innehåll skapat av varumärken.

Att använda användargenererat innehåll är inte bara att lägga till ett socialt medieflöde på din webbplats. Istället kan UGC användas på kreativa sätt i varumärkeskommunikationen. BMW använde till exempel kritik från sociala medier vid lanseringen av BMW iX.

UGC är mycket värdefullt för företag men bör aldrig tas för givet. Att belöna kunders ansträngningar kan ge UGC av högre kvalitet och ger det en ökad kundnöjdhet är det en bonus.
Mari Sihvonen
Content Marketing Specialist, Liana Technologies

 

10. E-handeln fortsätter växa

Pandemin har ökat efterfrågan på e-handel.

Vi har sett en ökning av B2C e-handel och vissa B2B-företag har också utforskat ämnet. Vi förutspår att 2021 kommer att bli året för B2B e-handel eftersom företag i alla branscher byter till det nya normala och distansarbete - det är bara naturligt att B2B-köp också kommer att utvecklas.
Akseli Matila
Sales Manager, Liana Technologies

 

Enligt GlobalWebIndex planerar 49% av alla internetanvändare att handla online oftare när pandemin är över. Den största förändringen har skett bland konsumenter som redan handlade online.

Från konsumenter som inte handlade online innan pandemin säger 31% att de har börjat handla online under pandemin och planerar att fortsätta göra det även efter den är över.

Även sociala medieplattformar satsar på att göra shopping på plattformen enklare med butiker på Facebook och Instagram samt Snapchats integration med Amazon.

I takt med att Amazon växer sig starkare i Norden undrar allt fler e-handlare hur de kan överleva konkurrensen och inte vara ute på djupt vatten på grund av Amazons överlägsna logistik- och driftsfunktioner. Kundupplevelse är ett sätt att sticka ut och öka kundlojaliteten. Om du kan göra din kundupplevelse bättre än konkurrenterna har du en chans att öka din marknadsandel. Kom ihåg att människor köper av känslomässiga skäl och ingenting kan slå en fantastisk upplevelse.
Akseli Matila
Sales Manager, Liana Technologies

 

Funderar du på att börja sälja online 2021? Ladda ner vår guide för att kickstarta din webbshop.

Marknadsföringstrender 2021 Infographic 

Vad tyckte du om de kommande trenderna? Dela dina tankar med dina kollegor.

Vilka andra marknadsföringstrender tror du är på ingång? Kommentera nedan eller kontakta oss på Linkedin så fortsätter vi konversationen där.

Jenna Suorsa
Marketing Trainee

Kommentera

Kommentarer

Inga kommentarer