Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

AI-trender för marknadsförings- och PR-proffs

0
AI-trender för marknadsförings- och PR-proffs
Dela

Fördelarna med artificiell intelligens (AI) i marknadsföring är obestridliga. AI kan spara tid på uppgifter som vanligtvis kräver mycket inspiration, skrivande och forskning. AI producerar enkelt helt nytt bild- eller ljudmaterial som kan användas i marknadsföring. Men det finns också mycket oro och frustration kring AI. I den här artikeln fördjupar vi oss i AI-trender som, när de används på ett klokt sätt, hjälper till att lyfta marknadsförarens och kommunikatörens egen expertis till nya höjder.

Hur utnyttjar marknadsförings- och PR-experter nu för tiden AI i sin verksamhet? Detta sker i en tid när entusiasmen för AI har något avtagit, och människor börjar implementera beprövade metoder och verktyg för att dra nytta av AI i sina arbetsprocesser.

Innehåll:
Grunderna för artificiell intelligens
Hur använder marknadsförings- och PR-proffs AI i sitt arbete?
AI som ett assistentverktyg i innehållsskapande
Skapa bilder med hjälp av AI
Skapa ljud- och bildmaterial med hjälp av AI
Sökmotoroptimering och AI
Personalisering och riktad marknadsföring med hjälp av AI
Social Media Management med AI-assistans
Framtidsutsikter för AI
Framtida bekymmer

Grunderna i artificiell intelligens

Till att börja med kommer här en introduktion till de grundläggande begreppen artificiell intelligens.

Artificiell intelligens (AI)
Konceptet artificiell intelligens omfattar olika tekniker och tillvägagångssätt som gör det möjligt för datorer att simulera vissa mänskliga kognitiva funktioner.

Maskininlärning
Maskininlärning är en delmängd av artificiell intelligens som fokuserar på att utveckla algoritmer och modeller så att datorer kan lära sig av data och göra förutsägelser eller beslut utan att programmeras explicit på ett särskilt sätt. Istället för att vara förprogrammerade justerar maskininlärningsalgoritmer sig själva baserat på mönster som finns i data.

Olika metoder för maskininlärning kan ytterligare klassificeras enligt följande:

Övervakat lärande
– Supervised learning är en typ av maskininlärning där en modell lärs ut genom att förse den med märkt data som innehåller exempel och deras korrekta svar.
– Målet är att lära sig att förutsäga eller klassificera nya, okända exempel korrekt.

[Exempel: bildigenkänning, där en modell lärs känna igen vissa saker i bilder, som katter eller hundar.]

Oövervakat lärande
– Oövervakad inlärning är en typ av maskininlärning där en modell lär sig strukturer och mönster i data utan redan existerande etiketter eller svar.
– Målet är att hitta dolda grupper eller funktioner i datan.

[Exempel: klustring, där data automatiskt delas in i grupper baserat på hur lika datapunkterna är varandra. Proverna som ska klustras kan till exempel vara ansiktsbilder, där liknande drag ska identifieras.]

Förstärkningsinlärning
– Reinforcement learning är en typ av maskininlärning där en modell lär sig genom att fatta beslut och agera i sin omgivning.
– Målet är att hitta det bästa handlingssättet som maximerar en viss belöning eller resultat.

[Exempel: spel AI som lär sig genom att spela och får en belöning för vinst och ett straff för att förlora.]

Djup inlärning
Deep learning är en viss delmängd av maskininlärning som använder flerlagers neurala nätverk (djupa neurala nätverk). Dessa nätverk är designade för att automatiskt lära sig hierarkiska representationer av data, vilket gör det möjligt att utföra uppgifter som bildigenkänning, språköversättning och liknande uppgifter med hög noggrannhet.

[Exempel: ansiktsigenkänningsprogram som används av brottsbekämpande myndigheter]

Natural Language Processing (NLP)
Naturlig språkbehandling är en delmängd av artificiell intelligens som fokuserar på datorers förmåga att förstå, tolka och generera mänskligt språk. NLP-algoritmer bearbetar och analyserar text- och taldata, vilket möjliggör applikationer som chatbots, språköversättning, sentimentanalys och textgenerering. Stora språkmodeller (LLM), som ChatGPT, används ofta för NLP-uppgifter.

[Example: ChatGPT]

Hur använder marknadsförings- och PR-proffs AI i sitt arbete?

För tio år sedan var automatisering ett fenomen inom marknadsföringsområdet som väckte liknande spänning som AI gör idag. Det diskuterades också, och är det fortfarande, när det gäller att spara tid och andra resurser, samt att överföra rutinmässiga, repetitiva uppgifter till maskiner.

AI är ett ännu större fenomen, med dess användningsmetoder, möjligheter, utopier och hot. Olika innehållsassistenter och andra lågtröskel-AI-verktyg har relativt nyligen introducerats i marknadsförares dagliga arbete.

Vilka är marknadsförings- eller kommunikationsuppgifterna där AI-assistans är särskilt användbar?

- SEO (sökord)
- Copywriting
- Inlägg i sociala medier
- Dataorganisation
- Skapa listor
- Sammanfatta långt textinnehåll

AI som ett assistentverktyg i innehållsskapande

Med online-AI-verktyg som ChatGPT eller Google Bard kan information snabbt skannas. Verktyget fungerar som en samtalspartner som på frågan ger en enkel och kort förklaring om vilket ämne som helst. Vid behov kan du även få en djupdykning i ett ämne du behöver information om. Att samtala med AI gör det enkelt att lära sig. Istället för att gå igenom flera Googles sökresultat och genom att navigera genom sponsrade annonser för att hitta det du behöver, hjälper AI marknadsförare att hitta viktig information och presentera den på ett kortfattat och tydligt sätt.

För närvarande är Google Bard tillgängligt för alla användare och på flera språk – gränssnittet understryker dock att det fortfarande är ett "experiment".

Men när man samtalar med AI och delar information som den ger är det viktigt att komma ihåg att dessa verktyg inte fungerar perfekt och även kan erbjuda falsk information från internets djup. Ibland kan en AI-bot också bli förvirrad och orsaka förvirring.

Chatbots kan fungera som en utmärkt utgångspunkt och hjälpa till att kickstarta idéflödet och få grundläggande information om ett nytt ämne. Det bästa av allt är att det är både enkelt och underhållande att använda dem. En chatbot kan också hjälpa till med att redigera en färdig text, skärpa dess ton och översätta den till olika språk.

ChatGPT och andra chatbots är baserade på naturlig språkbehandling (NLP) och maskininlärning.

Här är en allmän förklaring av hur de fungerar:

Chatbot-utvecklare samlar in en stor mängd textdata, såsom webbsidor, e-böcker, artiklar och konversationer i elektronisk form. Dessa data fungerar som utbildningsmaterial för att skapa en maskininlärningsmodell. Utifrån utbildningsmaterialet skapas en maskininlärningsmodell som försöker lära sig språkets strukturer, regler och betydelser. Modellen använder olika NLP-tekniker, såsom djupinlärning, för att förstå och producera språk.

När en användare skickar ett meddelande till chatboten bearbetar modellen meddelandet och försöker förstå dess innebörd. Den analyserar ordval, grammatiska strukturer och sammanhang för att förstå konversationen.

När modellen förstår användarens budskap genererar den ett svar. Detta görs genom att förutsäga vad som kan vara ett lämpligt svar baserat på tidigare erfarenheter från utbildningsmaterialet.

Chatbotutvecklare utvärderar och förbättrar hela tiden modellens prestanda. De kan uppdatera modellen med nya träningsdatauppsättningar och finjustera den för att bli bättre på att förstå och producera högkvalitativa svar. Till exempel är den senaste betalversionen av ChatGPT den mest stabila och avancerade och kan ge högkvalitativa svar snabbare än tidigare versioner.

[Example: Writesonic, Google Bard and Jasper.ai som också har användbara SEO-funktioner]

[LianaMailers nyhetsbrevsverktyg inkluderar en AI-assistent som bygger på ChatGPT och är tillgänglig både i standardmallar och i anpassade redigeringslägen. Denna funktion möjliggör att användare kan skapa innehåll till sina nyhetsbrev med hjälp av AI. Dessutom erbjuder innehållsgeneratorer möjligheten att få assistans från AI när det gäller att författa pressmeddelanden och dess innehåll.]

Skapa bilder med hjälp av AI

AI-drivna bildgenereringsverktyg är baserade på djupinlärning och konvolutionella neurala nätverk (CNN), som tränas på stora mängder bilder för att lära sig att känna igen funktioner och strukturer i bilder. Dessa verktyg används för olika uppgifter, såsom bildgenerering, bildredigering och bildigenkänning.

Här är några exempel på AI-baserade bildproduktionsverktyg:

Midjourney är en AI-baserad bildgenereringsmodell utvecklad av Midjourney Inc. Den öppna betaversionen av Midjourney släpptes den 12 juli 2022 och den senaste versionen av verktyget har förvånat människor i branschen. Verktyget kan skapa högkvalitativa bilder snabbt genom att använda textbaserade förfrågningar, eller uppmaningar, som kan redigeras på några sekunder genom att helt enkelt ändra uppmaningen.

DALL-E (stiliserad som DALL·E) och DALL-E 2 är AI-baserade bildgeneratormodeller utvecklade av OpenAI som skapar bilder från textbaserade beskrivningar. OpenAI släppte DALL-E den 5 januari 2021 och DALL-E 2 har sedan dess släppts. Den kommande releasen av DALL-E 3 har orsakat mycket surr.

StableDiffusion är en AI-mjukvara som använder djupinlärning och producerar bilder från textbaserade beskrivningar. Mjukvaran släpptes i september 2022.

NightCafe låter användare skapa konstverk på några sekunder med hjälp av AI, delta i AI Art Challenges och delta i diskussioner med AI-entusiaster inom samhället. NightCafe grundades i Sydney i november 2019.

Skapa ljud- och bildmaterial med hjälp av AI

AI-baserade röstproduktionsverktyg är programvara eller system som använder AI och maskininlärning för att skapa, redigera eller förbättra ljud. Dessa verktyg används ofta i olika applikationer som musikproduktion, skapande av ljudböcker, skapande av ljudeffekter, text-till-tal-utveckling och många andra ljudrelaterade uppgifter.

AI-baserade videoproduktionsverktyg, å andra sidan, är programvara och system som använder AI och maskininlärning för att hjälpa till vid videoproduktion, redigering, analys och delning. Dessa verktyg kan effektivisera videoproduktion, förbättra kvaliteten och spara tid för videoskapare.

Verktyg för ljud- och videoproduktion:

ElevenLabs är ett företag som fokuserar på forskning och implementering av audio AI, med uppdraget att göra innehåll universellt tillgängligt på alla språk och röster. ElevenLabs erbjuder möjligheten att producera tal med hundratals nya och befintliga röster på över 20 språk.

Kits AI är en plattform som möjliggör skapandet av AI-genererat ljud för musik och träning av AI för att producera tal med en specifik röst.

Lumen5 är en AI-driven videoredigerare som automatiskt kan omvandla textinnehåll till video. Det kan lägga till bilder, animationer och bakgrundsmusik baserat på textinnehållet.

Cinematica använder AI för att automatiskt skapa berättelser och videoklipp. Användare kan mata in textinnehåll och Cinematica skapar en video som matchar texten.

Enligt forskning från Capgemini Research Institute, citerad av Insider Intelligence, anser cirka 83 % av globala chefer att chatbotar som ChatGPT är det viktigaste användningsfallet för generativ AI för sin verksamhet, medan 75 % är optimistiska om användningen av generativ AI i data, och 71 % är intresserade av dess textfunktioner

Insider Intelligence rapporterar att över en femtedel av amerikanerna kommer att använda ChatGPT minst en gång i månaden nästa år.

Sökmotoroptimering och AI

Att använda AI i sökmotoroptimering ger betydande fördelar för att förbättra webbplatsens synlighet och öka trafiken.

AI kan användas i sökmotoroptimering på följande sätt:

1. Analysera sökord och konkurrens
- AI kan hjälpa till att identifiera potentiella sökord som är relaterade till innehållet på din webbplats. Den kan också bedöma konkurrensen kring dessa sökord.

2. Optimera innehåll
- AI kan kontrollera innehållet på din webbplats och föreslå förbättringar, som att lägga till sökord eller förbättra strukturen på innehållet.

3. Övervaka och analysera
- AI kan ständigt övervaka prestandan på din webbplats och tillhandahålla realtidsanalyser.

4. Automatisera optimering
– Du kan använda AI för att automatisera vissa SEO-uppgifter, som att uppdatera metataggar eller indexera nya sidor för sökmotorer.

Att använda AI i sökmotoroptimering ger datadrivna, effektiva lösningar för val av sökord, innehållsoptimering och spårning av webbplatsens prestanda.

Personalisering och riktad marknadsföring med hjälp av AI

AI erbjuder möjligheten att samla in och analysera stora mängder data, vilket i sin tur hjälper företag att bättre förstå sina kunders behov och beteenden. Med denna information kan företag skräddarsy sina marknadsföringsbudskap och produktupplevelser till specifika målgrupper.

Exempel på personlig och riktad marknadsföring med AI inkluderar:

1. Rekommendationer om innehåll i realtid
- Leverantörer av mediainnehåll kan använda AI för att erbjuda kunder personliga innehållsrekommendationer.

2. Rekommendationer för personligt innehåll
- AI kan analysera besökarnas beteende på din webbplats och erbjuda personliga rekommendationer för innehåll och produkter.

3. Inriktning av reklam
– Annonsnätverk, som Google Ads och Facebook Ads, erbjuder inriktningsmöjligheter med hjälp av artificiell intelligens.

Social Media Management med AI-assistans

Artificiell intelligens kan användas för att förbättra skapandet av innehåll i sociala medier på många olika sätt. AI kan hjälpa till att planera, skapa, schemalägga och analysera innehåll i sociala medier.

Här är några exempel på verktyg och metoder:

Innehållsplanering och idéer:
- AI-baserade trendanalysatorer: AI kan övervaka trender i sociala medier och föreslå innehållsidéer som är i linje med aktuella populära ämnen.
- Chatbots och diskussionsplattformar: genom att använda chatbots kan du samla in idéer och feedback från din publik, vilket hjälper till att bättre skräddarsy innehållet efter deras behov.

Skapa innehåll:
- Textgeneratorer: AI kan skapa text, som uppdateringar på sociala medier, blogginlägg och rubriker, vilket sparar tid och ansträngning. Verktyg som Optimo kan hjälpa till att skapa en innehållsstrategi för sociala medier.
- Bild- och videoredigering: verktyg som Adobe Sensei eller Canva använder AI för att hjälpa till med bildbehandling och videoredigering.

Schemaläggning och distribution:
- Hanteringsverktyg för sociala medier: verktyg som Buffer, Hootsuite och Sprout Social använder AI för att schemalägga innehåll vid den bästa tidpunkten när publiken är som mest aktiv.
- Automatiserad innehållsdelning: AI kan automatisera innehållsdelning på olika sociala medieplattformar och till olika målgrupper.

Analys och spårning:
- Analysverktyg för sociala medier: verktyg som Google Analytics och Facebook Insights ger djupa insikter om hur din publik reagerar på ditt innehåll med hjälp av AI.

Framtidsutsikter för AI

Trenderna inom AI-utveckling inom marknadsföring och kommunikation kommer säkert att följa trenden under de senaste sex månaderna. Hypen kommer att avta, men marknadsförare och kommunikatörer kommer att fortsätta använda AI-verktyg för olika planerings- och skrivuppgifter. Vissa kommer att utöka sin AI-repertoar antingen genom att använda flera verktyg eller genom att använda verktyg för flera uppgifter.

AI kan också påverka hur marknadsföringsteam svarar på efterfrågan. För närvarande har team grupper eller individer fokuserade på betald reklam och sökmotoroptimering. I framtiden kan vi se team som specialiserar sig på att använda de senaste AI-verktygen för att bygga betalda kampanjer och göra sökningar. Dessa anställda kommer inte att specialisera sig på kanal, utan på AI-verktyg, stora språkmodeller, data och automatisering för att täcka efterfrågan.

Framtida bekymmer

Det finns också många problem förknippade med artificiell intelligens, och etisk användning av data är en av de största. Identitetsmissbruk med bilder och röst, manipulationer och spridning av falsk information är några av de frågor som utvecklare, användare och myndigheter i allt högre grad måste överväga och lösa.

Vissa ägare av stora intellektuella datatillgångar har redan gjort betydande skillnader om AI-verktygens rättigheter att använda dessa resurser. Till exempel,
The Guardian har hindrat OpenAI från att använda dess innehåll för att förbättra AI-produkter som ChatGPT. Oro för att OpenAI använder olicensierat innehåll för att skapa sina AI-verktyg har lett till rättsliga åtgärder från skribenter mot företaget och kreativa industrier, och kräver skyddsåtgärder för deras immateriella rättigheter.

Alla kan bilda sig sin egen uppfattning om chatbots snart inte bara skriva till dig i en bankchatt, utan robotar kanske svarar i telefon i kundtjänst eller ringer kalla samtal. Om artificiell intelligens kan utföra etiskt tveksamma handlingar kan det också göra mycket nytta – nu och i framtiden.

Resurssparare för närvarande och i framtiden inkluderar:

- Sammanfattning av möten
- Sammanfattning av e-postmeddelanden
- Handlingsplan baserad på analyserad data
- Personalisering av kundprofilerAutomation of A/B testing
- Analys av användardata
- Röststyrning och taligenkänning
- Övervakning av kritiska trender

Till exempel erbjuder Google Duet och Microsoft AI-verktyg AI-understödd vardaglig bekvämlighet för marknadsförings- och PR-proffs – och naturligtvis för alla andra som använder dessa verktyg.

Vill du veta mer om AI och våra verktyg?

Förhoppningsvis fick du några användbara tips från den här artikeln för att förstå AI-trenderna. 

Fråga oss om vår AI-assistent

Läs mer om AI och hur det kan hjälpa dig i din marknadsföring.