Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Därför ska du använda medieanalys

0
Därför ska du använda medieanalys
Dela

En medieanalys är en omfattande rapport som skapas av en medieanalytiker eller ett team av yrkespersoner om ett specifikt ämne, till exempel ett företags allmänna image.

Medieanalys är ett värdefullt verktyg som gör det möjligt för en organisation eller ett företag att lära sig mer om dess synlighet i media, tonen som används när man pratar om dem samt mer specifika frågor som kan vara kopplade till en händelse, säsong eller kris.

I den här artikeln kommer vi att i detalj se hur mediaanalys fungerar och hur ditt företag kan dra nytta av det.

1. Medieanalytiker

Analysprocessen är ganska enkel: en organisation begär en analys från ett företag som tillhandahåller medieanalyser. Efter det kommer analytiker att arbeta med att ställa in bevakningen för att filtrera den information som organisationen begär. Syftet med denna information är att bygga en analys på:

Den offentliga bilden av en organisation granskas kvartalsvis eller årligen

Det är kvaliteten och kvantiteten av spridningen i media som en organisation har vunnit under en viss tid. Det är vanligt att göra kvartalsrapporter för denna typ av medieanalys vilket gör det möjligt för företag att få tillgång till information snabbare och reagera genom att genomföra korrigerande åtgärder vid behov, till exempel genom att skicka pressmeddelanden. Snarare används en årlig analys för att göra det möjligt för företag att sammanfatta det gångna året.

All spridning i media relaterad till en organisation inom en viss tidsperiod 

Alla omnämnanden den analyserade organisationen fått kommer att beaktas, oavsett hur liten den är. Detta ger en översikt över hur mycket mediatäckning din organisation har fått. Detta är naturligtvis ännu mer uppenbart när det finns ett jämförande element i analysen, till exempel en konkurrent.

All synlighet i media relaterat till en organisation under en kris 

Det är ett mycket troligt scenario att en organisation vill veta mer om vilken typ av publicitet de får under en kris. Som ett exempel vill en organisation som har varit på nyheterna för en del motstridiga policyer eller kommentarer kartlägga situationen med en medieanalys.

All synlighet imedia relaterad till en organisation under ett evenemang (idrottsevenemang, festival)

Det är även mycket troligt att en organisation är intresserad av hur de framställs under en händelse som är relaterad till deras bransch eller verksamhetsområde. Som ett exempel kanske ett idrottsmärke vill se sin mediatäckning under OS eller ett skivbolag under sommarfestivaler.

Förhållandet mellan en organisation och ett eller flera fenomen

Organisationer vill även göra mediaanalyser om fenomen i samhället. Detta fenomen kan vara något som händer just nu: en strejk, en förändring i den politiska atmosfären eller något relaterat till populärkulturen.

En medieanalys kan fokuseras helt på ett fenomen, i motsats till en organisations relation till det. Denna typ av analys skulle genomföras om det verkligen var avgörande att ha mer information om just detta fenomen eller händelse eller kris.

Liana Technologies genomförde en snabb mediaanalys om utvecklingen av antalet artiklar relaterade till coronavirus och distansarbete.

Mediatäckning jämfört med konkurrenters

En jämförande analys inkluderas ofta i en medieanalys, inklusive information om en konkurrents mediatäckning. Detta ger ett konkret sätt att analysera din organisations offentliga image och antalet artiklar skrivna relaterade till dig jämfört med din konkurrent.

Förändringen i tonen för artiklar skrivna om en organisation under en viss tidsperiod

Tonen i artiklarna kan bestämmas i analysen och detta ses som en fördelaktig del av analysen av många organisationer.

En kombination av ovannämnda

Det är viktigt att komma ihåg att all den nämnda informationen vanligtvis inte är inproppad i en analys.  Innan du börjar analysprocessen bör du istället väga vilken information som är viktigast för din organisation. Någon typ av kombination av tidigare nämnd information är oftast rätt väg att gå.

När det har definierats vilken typ av information som eftersöks börjar mediananalytiker som tilldelats uppgiften att noggrant gå igenom träffarna från mediebevakningsverktyget. Efter detta är det dags att dra slutsatser som ska inkluderas i analysen.

2. Analysrapport

Analysen består av att beskriva de definierade målen för rapporten. I beskrivningen av målen beskrivs även allt källmaterial. I denna beskrivning nämns allt material som har uteslutits från analysen. Det uteslutna materialet kan inkludera organisationens egna pressmeddelanden, samt organisationens webbplats och dess publikationer.

Resultaten av analysen kan presenteras med olika typer av grafik som visar informationen på bästa sätt. Resultaten från bevakarna kallas hits och träffarna kan till exempel visas ackumulerade varje månad eller kvartalsvis.

Ett bra sätt att presentera data på är att skapa grafer så att topparna när det finns många träffar på monitorn kan ses från grafen. Förklarande texter läggs till på topparna så att det framgår av analysen varför det finns toppar. Annan data som kan visas i analysen:

Topp 10 medielista baserat på var resultaten kommer ifrån

En lista, topp 10 eller till och med topp 15, av media som resultaten kommer från är användbar för organisationer. Denna punkt är nära besläktad med nästa punkt.

Den geografiska distributionen av publicitet

Grafik är ett djupgående sätt att presentera den geografiska distributionen av publicitet.

Tidskrifter online (e-artiklar) och andra onlinekällor kan granskas tillsammans eller separat

Onlineversionen av en tidning kan behandlas som liknande källor i analysen men kan även granskas separat. Hur du gör detta beror på vad organisationen i fråga vill ta reda på i analysen.

Räckvidd kan räknas från källorna

Det kan vara av intresse att visa hela publiseringens räckvidd. Onlinemedians räckvidd bildas genom att multiplicera det månatliga antalet besökare på varje enskild mediewebbplats med antalet träffar i varje media, och slutligen läggs antalet samman.

Nyhetshöjdpunkter

En mediaanalys innehåller i allmänhet artiklar som bäst illustrerar det analyserade materialet.

Offentliga personer

Det kan vara av intresse för din organisation att undersöka vem som har noterats av allmänheten och citerats i tidskrifter. Det kan även vara en del av medieanalysen.

Teman relaterade till organisationen

Olika teman kan beaktas i analysen och bestämma organisationens position i förhållande till dessa teman. Liana Technologies medieanalys av Finlands cykelförbund visade mängden synligheten som cykling hade förvärvat 2019. I analysen var cykling huvudtemat och det undersöktes genom nio andra teman , som infrastruktur, hälsa och miljön.

Organisationen som en primär eller sekundär agent

Det kan också analyseras om en organisation agerar som primäragent i publikationer. Att vara en huvudagent i förhållande till vissa teman kan indikera en viktig status för opinionsledare.

De vanligaste orden i resultaten

Genom att ta reda på vilka som är de vanligaste förekommande orden i artiklarna får man värdefull information om vilka teman organistationen relateras till.

Två referensperioder kan jämföras när det finns data från en längre period (jämför 2019 och 2020)

När en medieanalys för en organisation genomförts under ett år är det bra att göra det även kommande år. Det är i allmänhet intressant och förnuftigt att göra en jämförelse mellan åren, och det är i allmänhet data från föregående år som används.

3. Medieanalys på social medier

Det är möjligt att göra en medianalys från sociala mediekällor på liknande sätt som från journalistiska onlinemedier. På sociala medier förskjuts fokus vanligtvis från teman i träffar till enskilda användare som är mest aktiva på vissa sociala medieplattformar. Dessa aktiva användare kan undersökas på Facebook, Twitter, Instagram eller YouTube.

Medieanalys kan även göras från journalistiska onlinemedier och sociala medier som en jämförande analys. I dessa typer av analyser görs källindelning vilket innebär att man separera vilka träffar som kom från sociala mediekanaler och vilka som kom från  journalistiska onlinemediekanaler.

Samma ämnen visas ofta i journalistiska medier och på sociala medier, men medan journalistiska medier är professionella rapportering består sociala medier av kommentarer från alla som vill delta i diskussionen.

4. Fördelar med att använda medieanalyser

För det första är medieanalys ett utmärkt sätt att få en tydlig bild av den mediatäckning din organisation får. Analys kan också kasta lite önskvärt ljus på tonen som används i media när din organisation nämns eller till och med bara nämns.

Medieanalys kan vara ett viktigt element i att visa en offentlig organisations synlighet och image. Kommunikationsavdelningar kan använda rapporter om medieanalys för att främja organisationens allmänna image för beslutsfattare.

I mer turbulenta tider kan en mediaanalys göras på mycket kort tid om utvecklingen av en kris, om vad som har skrivits om den och om den roll din organisation har spelat i nyheterna om krisen. . Tyngd kan läggas på antalet artiklar, media eller tonen som används när det är möjligt att följa utvecklingen av krisen.

En snabb mediascanning kan också ge avgörande information när en ny produkt eller tjänst har lanserats och du måste veta hur allmänheten fick den. Denna typ av snabba åtgärder kan ge din organisation de data du behöver för att anpassa din kommunikation.

Användningen av mediaanalys är en del av en större rörelse inom marknadsföring och kommunikation. Denna rörelse är datadriven. Medieanalys kan och vågar säga ge värdefull information som du kan basera dina beslut på i framtiden.

Liana Technologies’ Services unit provides effective media analyses that provide essential information about the impact of communications on media visibility.

Läs mer om vårt Services-team

Kommentera

Kommentarer

Inga kommentarer