Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Marketing automation: B2C exempel (+PDF)

0
Marketing automation: B2C exempel (+PDF)
Dela

Marketing automation är en stor tillgång för marknadsföringsteam, eftersom det är en mångsidig teknik som gör det möjligt för marknadsförare att implementera riktade kampanjer.

Enligt Email Monday använder 51 % av företagen för närvarande marketing automation, och vår senaste undersökning avslöjade att 30 % av marknadsförare som inte använde det ännu planerade att investera i tekniken snart.

Med några få ord är marketing automation ett perfekt verktyg för att skicka meddelanden till rätt person, vid rätt tidpunkt; och den kan användas för en mängd olika kampanjer, både i B2C eller B2B.

B2C marketing automation används mest för att skicka personliga meddelanden och fokusera på att förbättra kundupplevelsen, vilket leder till ett köp. B2B marketing automation är å andra sidan mer "massorienterad" och målet är att maximera konverteringsgraden, för att göra prospekt till kunder.

I den här artikeln kommer vi att fokusera på marketing automationsexempel för B2C, och du hittar i slutet av av denna artikel en PDF-fil med några fler exempel att ha nära till hands.

Nu kör vi 🏃 

Återengagera din kund

En marknadsförares mål är att uppmuntra sina potentiella- och befintliga kunder att engagera sig i sitt varumärke. Enligt Social Media Today uppgav att 36 % av marknadsförarna ansåg att marketing automation är ett bra sätt att förbättra kundernas engagemang.

Men hur är det med återengagemang? Att tvinga någon att interagera med ditt varumärke är en sak, men att tvinga dem att interagera med dig flera gånger är en annan. Marketing automation låter dig skapa olika scenarier för att locka din tillbaka dina kunder igen.

Scenario för en automatiseringskedja för återengagemang:

Efter den första kontakten med ditt varumärke, till exempel genom att logga in på din app eller webbplats, eller efter att användaren slutat interagera med ditt nyhetsbrev, kan du vänta några dagar och skicka dem en påminnelse om att gå en kurs eller kolla ditt senaste innehåll.

Det kan vara ett e-postmeddelande eller en push-notis på deras telefon. Du kan välja att ställa in en ny påminnelse några dagar efter din första kundkontakt om de fortfarande inte kommer tillbaka till dig.

Samla fler leads och vårda dem

När det kommer till leads kan du skapa enkla automatiseringar för leadgenerering och bestämma dig för att skapa mer avancerade automatiseringar för att vårda ditt lead.

Scenarier för leadsgenerering och automationskedja för att vårda leads:

Scenario 1:

Ett av sätten att skapa en marketing automatiseringskedja för leadgenerering är genom ett formulär på din webbplats.
Det kan vara nedladdning av en guide eller några instruktioner om din produkt eller tjänst.

Kedjan kommer då endast att bestå av en trigger (fylla i formuläret) och ett mejl med det innehåll som användaren har laddat ner. Lätt, eller hur?

Scenario 2:

Om du vill vårda dina lead kan du lägga till några fler element i din befintliga automationskedja. Efter nedladdningen, vänta 2 eller 3 dagar och skicka sedan ett nytt e-postmeddelande med lite mer information om innehållet som har laddats ner.

Det kan till exempel vara ett intyg eller relaterat innehåll som kan intressera din läsare.

Marketing automation kedja för lead generering: du kan hitta fler illustrerade exempel i vår PDF, som du kan ladda ner i slutet av denna artikel.

💡 I vår senaste e-postmarknadsföringsundersökning fick vi reda på att 51 % av de tillfrågade använder marknadsföringsautomation för att generera potentiella kunder.

Generera mer- och korsförsäljningar

Med hjälp av marketing automation kan du även skapa några mer- och korsförsäljningskampanjer.

Scenario för en mer- eller korsförsäljningsautomationskedja:

Efter ett första köp kan du skicka det första uppföljningsmailet till din första- eller återkommande kund.

Någon gång senare (det kan ta en vecka), skicka dem ett uppföljningsmejlet för att marknadsföra premiumversionen
av din tjänst eller en annan produkt som de till exempel kan ha nytta av efter deras första köp.

Men du kan också göra denna automatiseringskedja kortare genom att skicka e-postmeddelandet om mer- eller
korsförsäljning en vecka efter det första köpet, utan att skicka uppföljningsmejlet först.

Fråga efter referens

Att be om en referens är ett sätt att nå ut till dina kunder och potentiellt utföra mer försäljning. Genom att erbjuda något i utbyte mot en referens (det kan vara en kampanjkod eller att vinna ett presentkort) har du möjlighet att stanna kvar i kundens sinne och få fler potentiella kunder efteråt.

Scenario för en automatiseringskedja för hänvisning:

Den grundläggande automatiseringskedjan för en referens är att tacka användaren för sitt köp eller sin registrering och att till exempel inkludera en personlig kod i mejlet. Denna personliga kod kommer att användas för att spåra vilka kunder som hänvisade varumärket till sina vänner.

Användningen av den personliga koden kan sedan ställas in som en trigger för att skicka ett automatiskt e-postmeddelande till kunden, tacka dem för referensen och påminna dem om fördelen de fick.

Kontakt med kund efter ett nytt köp

Att nå ut efter ett köp är ett bra sätt att behålla dina kunders uppmärksamhet, vilket kan leda till ett nytt köp senare i framtiden. Den här typen av e-post behöver inte vara ett erbjudande för en annan produkt, som automationskedjan för merförsäljning eller korsförsäljning.

Om du har en blogg kan du skicka dem bloggartiklar som rör dina produkter, eller så kan det vara tips på hur du använder din produkt eller tjänst. På så sätt stannar du i bakhuvudet, och om möjligheten kommer kan de köpa av dig igen.

Scenario med en automatiseringskedja för nyligen genomfört inköp:

Om du till exempel säljer skönhetsprodukter kan du skicka ett mail några dagar efter köpet och ge lite tips på hur du applicerar läppstiftet som de precis köpt, och vilka färger som finns för läppstiftet.

I deras uppföljnings mejl påminner skönhetsmärket Ilia sina kunder om deras värderingar och CTA:n gör det möjligt för läsaren att gå in på hemsidan igen.

Avslutningsvis

Att sätta upp en automationskedja behöver inte vara en komplicerad process. Du kan börja med korta och enkla kedjor och sedan göra dem mer avancerade när du behärskar processen lite mer.

Marketing automation gör marknadsförares liv enklare, eftersom de gör det möjligt för oss att spara mycket manuell tid och skicka rätt meddelanden vid rätt tidpunkt. Det finns många sätt att använda den här tekniken, så om du inte är bekant med den än är det dags att sätta igång nu.

Åh, och glöm inte att ladda ner vår PDF mall, med praktiska arbetsflödesexempel för både nybörjar- och avancerad nivå ️⬇️
(PDF:n är på engelska)

Download my PDF

Letar du efter ett verktyg för marketing automation? Kontakta oss för att veta mer om LianaAutomation och få en personlig demo för dina behov.

Tyckte du om den här artikel?
Ge den en tumme upp!