Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Slutet på cookies från tredje part - Hur förbereder du dig med digitala marknadsföringsverktyg?

0
Förbered dig på slutet av cookies från tredje part med verktyg för digital marknadsföring
Dela

Marknadsförarnas kärlek till cookies från tredje part har pågått sedan slutet av 1990-talet. Nu har romantiken svalnat.

Operatörer som Mozilla och Google planerar att sluta eller har redan slutat använda tredjeparts-cookies vilket kommer att orsaka en dramatisk förändring inom onlineannonsering.

Det är fortfarande oklart hur framtiden för digital marknadsföring kommer att se ut men i den här artikeln försöker vi måla upp en lite tydligare bild av situationen.

Låt oss gå igenom följande frågor:

Om du lär dig bättre via det visuella kan du kolla in tipsen i vår infographic i slutet av den här artikeln 👀

Vad är cookies?

Cookies gör det möjligt att spåra en användare när de besöker olika webbplatser. De är ett vanligt sätt att känna igen webbplatsanvändare och skapa personliga upplevelser online.

Cookies är vanligtvis uppdelade i två kategorier:

Cookies från första part  lagras på den webbplats du besöker just nu. Dessa cookies används för att förbättra din upplevelse på plats, till exempel genom att komma ihåg utvalda webbplatsinställningar och innehållet i din kundvagn. Första parts cookies tillåter även webbplatsägaren att samla in analysdata. 

Användningen av denna typ av cookies kan avvisas av webbplatsens besökare men detta kan göra användarupplevelsen dålig.
 

Cookies från tredje part är cookies som ställs in av en annan webbplats än den du för närvarande besöker med hjälp av riktade pixlar eller liknande tekniker. Tredjepartscookies används för att spåra konsumentbeteenden online, till exempel för att spåra besökare mellan webbplatser och för att visa mer relevanta annonser som passar just dem. Detta gör cookies från tredje part till kraftfulla marknadsföringsverktyg.
 
Många webbläsare, som Safari, blockerar nu tredjepartscookies som standard. I Firefox blockeras “cross-site tracking” över flera webbplatser som standard. Webbplatsbesökaren kan även själva avvisa användningen av tredjepartscookies. Genom att göra det kanske annonser och innehåll som visas för personen inte är så relevanta längre.
 
Ett enkelt sätt att se skillnaden mellan dessa cookietyper: om kakan är associerad med domänen du besöker är det en första parts kaka. Annars är det en cookie från tredje part.
 

Vilka är de kommande ändringarna avseende cookies från tredje part?

Med införandet av GDPR och andra liknande bestämmelser skyddas webbplatsanvändarnas integritetsskydd noggrant.

Webbplatser måste nu öppet dela information om kunddata som samlas in, lagras och delas. Detta har satt press på många operatörer inom tekniksektorn och drivit beslutsfattandet mot den nuvarande situationen.

Vissa webbläsare, som Safari och Mozilla Firefox, har redan slutat stödja cookies från tredje part. För ett år sedan, i januari 2020, meddelade även Google att de skulle avveckla tredjeparts cookies från Chrome under de kommande två åren. Googles tillkännagivande tvingar marknadsförare att tänka på sina handlingsplaner eftersom Google har nästan 70% av webbläsarmarknaden.

De stora aktörerna i branschen utnyttjar den nya situationen. Till exempel har Google, Amazon och Facebook redan massor av användardata i sina händer vilket sätter dem i en helt annan position än småföretag.

Förändringen av cookies var förutsägbar för marknadsförare,men det finns fortfarande många frågor om hur situationen kommer att utvecklas 2021.

Vad betyder förändringarna ur en marknadsförares perspektiv?

Det är viktigt för varje marknadsförare att planera vad de ska göra när cookies från tredje part inte längre är lika närvarande som nu.

Digital annonsering har starkt förlitat sig på inriktning och inriktning i sin nuvarande form kommer snart att höra till det förflutna. Marknadsförare måste anpassa sina metoder så att de kan fortsätta samla in användardata och rikta annonser till relevanta mottagare över olika plattformar.

Det behövs även nya metoder för att mäta resultaten av annonseringen eftersom det uttryckligen varit cookies från tredje part som varit länken mellan annonsexponering och konvertering.

De kommande förändringarna kan tyckas negativa till en början men de kommer även med något positivt. Öppenheten inom reklam förväntas öka och konsumenternas integritet kommer att förbättras. I framtiden kommer användardata att samlas in på basis av samtycke, vilket kommer att göra kunderna känner sig säkrare och mer nöjda.

De företag som kunden frivilligt överlämnar sin information till kommer att få leads. Det är viktigare än någonsin att kunna skapa ett konfidentiellt förhållande med kunden. Det är mer sannolikt att kunden delar sin personliga data om de litar på dig, förstår varför och hur du använder deras data och ser att du förbättrar deras kundupplevelse på detta sätt.

Osäkerheten hos cookies från tredje part ökar vikten av cookies från första part, det vill säga data som du redan har samlat in, som du äger och hanterar. Företag med mycket kunddata kommer att bli datarika, ett ämne vi diskuterar i nästa stycke.

Hur kan jag förbereda mig inför ändringar i cookies med digitala marknadsföringsverktyg?

Ingen panik, användningen av kakor från tredje part kommer att sluta, men plattformarna skapar nya alternativa lösningar för annonsering online.

I väntan på nya lösningar är det smart att fokusera på de åtgärder du redan kan utföra på egen hand:

  • Börja utnyttja data från första part
  • Bygg din egen databas baserat på din publik och kunder
  • Håll din kontaktlista uppdaterad
  • Planera strategier för att få ut det mesta av din kontaktdatabas

Börja utnyttna data från första part

Skaffa verktyg som hjälper dig att använda data som erhållits med dina cookies från första part mer effektivt. Att fånga upp leads genom e-postmarknadsföring och marketing automation blir allt viktigare eftersom det blir allt svårare att nå kunder endast genom riktade annonser.

Ta även en titt på de nödvändiga uppgifter du redan har och se till att dela den över hela organisationen. Denna information kan komma från källor som du inte ens tänkt på. Kontrollera ditt CRM, faktureringssystem, callcenter och andra kanaler som kan innehålla kunddata och lär känna dina kontakter bättre.

Öka din databas

Uppgifter som du själv samlat in och som du har tillstånd att använda är extremt värdefulla eftersom de inte kommer att påverkas av ändringar som gjorts av andra företag.

Här är smarta tekniker du kan använda för att öka storleken på din egen kontaktdatabas, utan att använda cookies från tredje part.

Samla kontakter med landningssidor

En landningssida med ett formulär att fylla i är ett effektivt sätt att samla in nya kontakter. Var noga med att erbjuda något i gengäld, till exempel en guide att ladda ner.

I den här videon delar Elena and Emma från Lianas marknadsföringstem sina bästa tips för att skapa en landningssida som konverterar.

Få ut det mesta av dina evenemang

Evenemang, oavsett om de är live eller online, lockar alltid nya deltagare. Det är därför viktigt att få kontaktinformation från så många deltagare som möjligt.

Samla kontaktinformation redan i registreringsfasen och lägg till evenemangs- eller webinardeltagarna i din e-postlista. Kom bara ihåg att följa GDPR-kraven och be om tillstånd att använda kontakterna.

Enkelt att prenumerera på nyhetsbrev på webbplatsen

Se till att ditt prenumerationsformulär för nyhetsbrev visas tydligt på dina webbplatser. Möjligheten att prenumerera bör finnas på alla sidor. Lägg även till möjligheten att prenumererat för nyhetsbrev på landningssidor, blogginlägg och annat innehåll. Så här (smart va?):

Locka dina e-handelskunder att prenumerera

Nyhetsbrev är en viktig marknadsföringskanal för e-handel. Lägg till möjligheten att prenumerera på nyhetsbrevet i ditt beställningsformulär. Erbjud mindre förmåner som rabattkoder eller specialerbjudanden för dem som prenumererar.

Låt din personal sälja in nyhetsbrevet

Det bästa sättet att locka nya abonnenter är att marknadsföra ditt nyhetsbrev. Få dina säljare att erbjuda nyhetsbrevet vid disken, under kalla samtal och möten.

Nyhetsbrev är ett enkelt och naturligt sätt att finnas i dina kunders tankarna även när det inte finns något behov av ett möte.

Hitta fler idéer för att samla prenumeranter från vår video 8 sätt att öka din e-postlista.

Håll din lista uppdaterad

Storleken på din kontaktdatabas är inte så viktig, du måste även fokusera på kvaliteten på kontakterna.

Rensa den regelbundet och säg adjö till passiva och irrelevanta kontakter. Se till att ogiltiga e-postadresser tas bort automatiskt från din lista. Det kan till exempel vara kontakter som inte har reagerat på dina meddelanden under de senaste sex månaderna.

Användningen av funktionen dubbel opt-in garanterar kvaliteten på din databas. Genom att be dina prenumeranter att bekräfta sin prenumeration utesluter du alla irrelevanta kontakter och du följer även dataskyddslagen.

Rena kontaktlistor innebär bättre öppnings- och klickfrekvens. Läs vår artikel för att lära dig fler tekniker för att öka din OR and CTR.

Planera strategier för att använda din databas

Du har förmodligen redan använt dina kontaktlistor på vissa sätt, kanske du även kan komma med nya idéer? Här är några knep du kan prova:

En grundlig e-postmarknadsföringsstrategi är viktig redan innan alla cookieändringar har trätt i kraft. Du kan börja din planering med vår artikel Så skapar du en effektiv e-postmarknadsföringsstrategi (Steg-för-steg-guide).

Infografik: Förbered dig inför ändringarna av cookies
från tredje part

Sugen på att lära dig mer?

E-postmarknadsföring är en användbar färdighet även efter kakapokalypsen. Se till att dina färdigheter är uppdaterade med vår gratis guide för avancerade e-postmarknadsförare.

Tyckte du om den här artikel?
Ge den en tumme upp!
Mari Sihvonen
Content Marketing Specialist

Kommentera

Kommentarer

Inga kommentarer