Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Sök

Bloggtyp

Hur man skapar en effektiv e-postmarknadsföringsstrategi (Steg-för-steg-guide)

0
Dela

Detta är en steg-för-steg-guide som hjälper dig att skapa en effektiv e-postmarknadsföringsplan. Vi använder denna översikt som bas för vår egen e-postmarknadsföring och skickar nyhetsbrev till mer än 200 000 kontakter i sju länder.

Guiden innehåller följande steg:

  1. Sätt mål för din e-postmarknadsföring 
  2. Identifiera trender
  3. Bevaka dina konkurrenter
  4. Granska din publik 
  5. Utöka din e-postlista
  6. Segmentera din databas
  7. Välj typ av nyhetsbrev
  8. Kontrollera lagkrav
  9. Skapa nyhetsbrevsmallar
  10. Bestäm sändningsfrekvens
  11. Skapa innehåll till ditt nyhetsbrev
  12. Select visuals 
  13. Utför leveranskontroll
  14. Mät dina resultat

    Vi dyker in direkt 🌊

1. Sätt mål för din e-postmarknadsföring

Att definiera tydliga mål bör vara din utgångspunkt. När du väl har identifierat specifika mål kan du börja skapa nyhetsbrevmallar och överväga bilder, innehåll och andra viktiga aspekter av e-postmarknadsföring.

E-postmarknadsföringsmål bör hjälpa dig att uppnå dina affärsmål på lång sikt. Det kan också sägas att e-postmarknadsföring är ett sätt att uppnå högre mål. E-postmarknadsföring är inte ett mål i sig.
Låt oss jämföra följande marknadsföringsmål för e-post och se hur man uppnår dem:

email marketing goals examples

2. Identifiera trender

Du vill antagligen inte skicka ut nyhetsbrev med föråldrad design och innehåll. Av denna anledning bör du alltid hålla ett öga på de aktuella trenderna och införliva dem i din e-postmarknadsföringsstrategi.

Vad du kan inkludera i din planering:

Ett exempel: Interaktiva nyhetsbrev är en av de senaste trenderna inom e-postmarknadsföring.

interactive newsletter example

3. Bevaka dina konkurrenter

Spionera på dina konkurrenter för att se vilken typ av nyhetsbrev andra gör (design, frekvens, interaktivitet, adress osv.).

Really Good Emails är ett verktyg för att bläddra igenom inspirerande e-postmeddelanden i alla branscher och ämnen.

black friday newsletters

4. Granska din publik

Det gamla konceptet med den så kallade buyer persona är ett bra ställe att börja på när du analyserar din målgrupp. Analysen ger dig viktig information för din innehållsmarknadsföring överlag.

Inom området e-postmarknadsföring kan du titta närmare på din målgrupp. Analysera till exempel följande faktorer:

  • Vilka meddelandetjänster din målgrupp använder
  • När de är mest aktiva (titta på rapporter i deras e-postmarknadsföringsverktyg och kontrollera vilken tid deras e-postmeddelanden oftast öppnas)
  • Vilka är de mest använda enheterna

Här kan du se hur en analys av din målgrupp kan se ut:

email marketing reader example

5. Utöka din e-postlista

Om du inte har en databas med kontakter än är det dags att börja bygga en. Här är några tips för att skapa en e-postlista från grunden:

  1. Erbjud rabatter i utbyte mot en e-postadress
  2. Infoga popup-fönster
  3. Skapa ett opt-in-formulär på din webbplats
  4. Skapa nedladdningsbart innehåll (som är känt för att vara en bra lead-magneter)
  5. Lägg till deltagare i dina evenemang eller webinarier i din e-postlista
  6. Skicka ut så kallade "Early Access Invitations" för nya produkter till dina prenumeranter
  7. Skapa frågesporter online och skicka resultaten till dem som lämnar sina kontaktuppgifter
  8. Erbjud gratis wifi i utbyte mot en e-postadress

Vi går igenom dessa steg i följande video:

 

6. Segmentera din databas

Dagens e-postmarknadsföring handlar om att nå din publik personligen. Faktum är att e-postanpassning ger 6 gånger högre intäkter och transaktionsnivåer (Backlinko). 

Det är avgörande att segmentera dina e-postlistor för att skicka personliga e-postmeddelanden. Du kan segmentera dina listor baserat på din bransch och dina behov. Här är några filter som kan hjälpa dig att bygga dina segment:

  • Geografiskt området
  • Ålder
  • Kön
  • Företag
  • Bransch
  • Jobbtitle
  • Tidigare inköp
  • Deltagande på event
  • Övergivna kundvagnar (för e-handel)

Hur segmenterar du din e-postlista?
 

  • Ställ rätt frågor i dina formulär: om du planerar att skicka nyhetsbrev baserat på geografiskt område måste ett fält för plats vara obligatoriskt i dina formulär
  • Använd dynamiska listor: många e-postmarknadsföringsverktyg kan sammanställa nya listor från redan befintliga kunder baserat på kriterier du väljer

7. Välj typ av nyhetsbrev

Nu är det dags att tänka på vilka ämnen och vilken typ av nyhetsbrev du vill skicka ut. Här är de vanligaste typerna av nyhetsbrev:

  • Kampanj: upselling, nya produktannonser, webinarinbjudningar
  • Beteende: välkomstmeddelanden, "vi saknar dig"-meddelanden, övergivna kundvagnar
  • Informativt: Uppdateringar från VD:n, användarvillkor

8. Kontrollera lagkrav 

Se till att dina e-postmarknadsföringsaktiviteter utförs i enlighet med gällande dataskyddsförordning. Alla anställda bör känna till de viktigaste reglerna:

  • Det är obligatoriskt att erhålla användarens samtycke för e-postmarknadsföring: använd så kallade doubel-opt-in-meddelanden
  • Företagen är förbjudna att skicka oönskad kommersiell e-post genom att köpa e-postlistor
  • All e-postkommunikation måste innehålla opt-out-funktionalitet (en knapp för att avsluta prenumerationen) och en fysisk indikator (företagsadressen)
  • Organisationer som bryter mot GDPR kan åläggas böter med upp till 4% av de totala årliga intäkterna eller 20 miljoner euro (beroende på vilket som är störst)

Läs mer: Grunderna i GDPR [+Checklista]: Bekanta dig med EU:s nya dataskyddsförordning

9. Skapa nyhetsbrevsmallar

Oavsett om du använder färdiga nyhetsbrevsmallar eller om du har samordnade mallar som utvecklats av din leverantör av e-postmarknadsförings bör du gå igenom det väsentliga i en nyhetsbrevsmall.

De väsentliga delarna i ett nyhetsbrev

Låt oss ta en titt på de väsentliga komponenterna i ett nyhetsbrev:must-have newsletter components

  • Rubrik: lägg till din logotyp och en länk för att se ditt nyhetsbrev i webbläsare
  • Textblock: se till att dina rubriker sticker ut
  • Uppmaning (CTA): dirigera dina läsare till din webbplats eller landningssidor och se till att texten som följer med din uppmaning är tillräckligt attraktiv
  • Sidfot: lägg till dina uppgifter och en länk för att avsluta prenumerationen

Skapa tillgängliga nyhetsbrev

Dagens digitala innehåll måste vara tillgängligt för alla typer av publik, inklusive personer med funktionsnedsättning. Här är en checklista som hjälper dig att skapa ett tillgängligt nyhetsbrev:

  • Logiskt placerade och skannbara sektioner
  • Alt-taggar för bilder
  • Kontrasterande och konsekvent färgschema
  • Beskrivande och tydlig text
  • Beskrivande ämnesrad

Läs mer om tillgängligheten för nyhetsbrev i det här inlägget av vår UX-designer Elisa Rattila: Är ditt nyhetsbrev tillgängligt? Borde det vara?

10. Bestäm sändningsfrekvens

Det finns massor av studier om "bästa tiden att skicka e-post".

best time to send newsletter studies

Alla har en begränsning: De ignorerar det faktum att din publik kan befinna sig i olika tidszoner och ha olika onlineinställningar.

Därför måste du bestämma hur ofta och när du ska skicka nyhetsbrev som passar ditt företag. Här är några tips som kan komma till nytta:

  • Använd en schemaläggningsfunktion: du sparar mycket tid om du planerar dina nyhetsbrev i god tid eller om du behöver nå dina läsare på helgerna
  • Respektera dina läsare: skicka inte e-postmeddelanden varje vecka om du lovade e-postmeddelanden varje månad och vice versa
  • Planera alltid tidsluckor för ad hoc-nyhetsbrev: ingen planerade direkt att skicka ut COVID-19-uppdateringar men företag var tvungna att ta sig tid att göra det och revidera sitt nyhetsbrevschema

11. Skapa innehåll till ditt nyhetsbrev

Nästa steg är att bestämma vad brödtexten i dina nyhetsbrev ska innehålla. Nedan följer några tips som hjälper dig att planera ditt innehåll.

Redaktionell kalender

Om du inte har en innehållskalender än kan du testa några online-resurser, till exempel mallarna på Monday.com.
content planning template

Ha framförhållning
Börja i tid. Speciellt om du behöver engagera andra människor i ditt nyhetsbrevinnehåll. Det kan vara för sent att be din VD om förtydligande en dag före den planerade leveransen.

Använd maximal potential för ditt nyhetsbrevinnehåll
Innehållet i ditt nyhetsbrev kan ligga till grund för dina pressmeddelanden, eller tvärtom, särskilt när det gäller viktiga meddelanden.

Var noga med innehållet i ditt nyhetsbrev
Kontrollera ditt ämne, introduktion och textversion för att se till att du använder unikt innehåll i alla komponenter i ditt nyhetsbrev.

Bonus-tips:Letar du efter inspiration till ditt nyhetsbrev? Du kan få massor av idéer på Just Good Copy

12. Select visuals 

Vi får alla en känsla av ett företag genom att titta på deras bilder på Instagram. Detsamma gäller för bilderna i ditt nyhetsbrev. Var noga med att välja rätt bilder för dina e-postmeddelanden.

Bilder

  • Använd endast högkvalitativa bilder: suddiga eller pixlade foton ser inte professionella ut
  • Ta dina egna bilder: att använda stockbilder är alltid ett alternativ men personliga foton skapar vänligare vibbar
  • Lägg till länkar till bilder: Lägg till länkar till bilder: öka klickfrekvensen (CTR) för dina nyhetsbrev genom att lägga till länkar till de bilder du använder. Behåll ett bra förhållande mellan bild och text: ditt nyhetsbrev kan hamna i skräppost om mängden text inte balanseras med antalet bilder. Professionella verktyg för att skapa e-postmeddelanden informerar dig om detta förhållande innan du kan klicka på knappen "skicka".
  • Undvik stora bilduppladdningar: Undvik att ladda ner bilder som är för stora: nyhetsbrev som innehåller dokument som är för tunga tar längre tid att läsa in och har fler skräppostpunkter

Onlineverktyg för att skapa bilder

Har du få mänskliga resurser? Använd gratis onlineverktyg för att skapa infografik eller enkla bilder:vv

Videor

Att använda ordet “video” i ämnesraden kan öka din öppningsfrekvens med 6% (SuperOffice). Vi uppmärksammade detta behov och lade till ett särskilt videoblock i våra nyhetsbrevsmallar.

video in newsletters example

 

Onlineverktyg för videor

Om intern videoproduktion är utanför din budget kan du använda dessa verktyg:

13. Utför leveranskontroll

Visste du att en avvisningsfrekvens på 10% eller mer kan vara alarmerande? Här är några tips om leveranssäkerhet från våra specialister:

  • Övervaka hårda och mjuka studsar såväl som inaktiva mottagare. Att skicka e-post till dessa adresser kan skada din leverans i det långa loppet.
  • Överväg att skicka ett bekräftelsemail till inaktiva prenumeranter regelbundet. Eller ta bort dem helt.
  • Att skickar e-post till mottagare som inte öppnar dem eller markerar dem som skräppost kommer att påverka din statistik och ditt rykte negativt.
  • Kontrollera utseendet på dina e-postmeddelanden i ren textversion. Vissa av dina mottagare kommer inte att kunna se bilder i e-postmeddelandet på grund av deras inställningar.
  • Inkludera länkar till domäner, inte IP-adresser.
  • Inkludera inte: HTML-formulär, JavaScript eller inbäddade objekt (som flash eller ActiveX.)

14. Mät dina resultat

Skulle det inte vara bra att planera din marknadsföring baserat på faktiska data snarare än att gissa?

Här är några av de viktigaste funktionerna du kan fokusera på:

  • Öppningsfrekvensen (OR)
  • Klickfrekvensen (CTR)
  • Avregistreringar
  • Studsar
  • Konerteringar
  • Avkastning på investering (ROI)

Läs mer: How to Increase Email OR and CTR? 13 Most Effective Tactics

Verktyg för att mäta resultaten av din e-postmarknadsföring: 

  • Inbyggda rapporteringsverktyg: Leverantörer av e-postmarknadsföring erbjuder grundläggande rapporteringsfunktioner som spårar nästan alla kritiska mätvärden, till exempel OR, CTR, avvisningsfrekvens och avregistrering
  • Google Analytics: Kontrollera din webbplatstrafik eller konvertering från dina nyhetsbrev
  • Google Data Studio: Jämför din e-postmarknadsföring med andra marknadsföringskanaler

Vill du veta mer? Titta på vårt webinar (på engelska) för att lära dig hur man ökar försäljningen med e-postmarknadsföring?

email marketing webinar liana technologies

 

Elena Bezborodova
Marketing Specialist, UAE

Kommentera

Kommentarer

Inga kommentarer


Mer om detta ämne