Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Är ditt nyhetsbrev tillgängligt? Borde det vara det?

0
Färgglada brevlådor på rad
Dela

De nationella lagarna om att erbjuda digitala tjänster ålägger den offentliga sektorns operatörer och vissa privata organisationer att uppfylla tillgänglighetskraven. Olika nationella lagar inom EU genomför EU:s tillgänglighetsdirektiv.

Direktivet och de individuella lagarna är baserade på FN: s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning (CRPD). I princip förpliktar lagarna de berörda att uppfylla WCAG-nivå A och AA-kriterierna. Organisationen bakom WCAG (riktlinjer för webbinnehåll) är W3C som upprätthåller WWW-rekommendationer.

Tidslinjen kräver olika organisationer och typer av innehåll på olika sätt. Här kan läs EU-direktivet om tillgänglighet för webbplatser och mobilapplikationer för offentliga organ (tidslinje som anges i artikel 12). Nedan visas samma information i visuell form (inte tillgänglig för läsmaskiner).

Guideline djungel

De flesta av de nationella lagarna nämner inte tillgänglighet i nyhetsbrev. Betyder det då att du inte har någon skyldighet att göra nyhetsbrev tillgängliga? Det låter lite konstigt när även sociala medier omfattas av några av de nationella lagarna.

Direktiven om webbtillgänglighet berör inte e-postskommunikation men om nyhetsbrevet publiceras på organisationens webbplats omfattas det av lagen och borde då vara tillgängligt. I de flesta fall leder ett nyhetsbrev läsaren vidare till ytterligare information och därför bör all information vara tillgänglig på webbplatsen - särskilt för de offentliga organ som direktivet för webbtillgänglighet kräver.

Därför bör nyhetsbrevet inte innehålla någon väsentlig information som inte finns tillgänglig på webbplatsen.
(Samma sak gäller sociala medier).

Det finns ett stort antal applikationer som är utformade för att läsa e-postmeddelanden och de hanterar de e-postmeddelanden de tar emot på olika sätt. Detta är troligtvis en av anledningarna till att e-postskommunikation officiellt har utelämnats från direktivet om tillgänglighet på webben. Det är helt enkelt för svårt att se till att ett e-postmeddelande öppnas korrekt i både gamla Outlook och ett nytt smart kylskåp. När det gäller webbplatser är det lättare eftersom webbläsarnas arbete är mer konsekvent.

Varför ska ditt nyhetsbrev vara tillgängligt?

Här, som i allt som rör tillgänglighet, är lagen om digitala tjänster och WCAG bara utgångspunkten, och tillgänglighetsarbetet slutar inte vid lagens gräns. Tillgänglighet är rättvis behandling, en nödvändighet för vissa och gynnsam för alla.

Vad bör man ta hänsyn till?

Det finns många användargrupper som behöver tillgänglighet och behoven varierar beroende på situationen. Dessa utmaningar bör beaktas vid utformning av nyhetsbrev:

  • synskada och nedsatt syn
  • hörselnedsättning och dövhet
  • fysiska och motoriska begränsningar såsom CP-skada, muskelsvaghet, tremor eller förlamning
  • utvecklingsskador
  • läs- och inlärningssvårigheter
  • koncentrationssvårigheter
  • psykiska problem
  • minnesstörningar
  • andra kognitiva problem
  • dåliga språkkunskaper i svenska
  • okunnighet att använda digitala tjänster
  • tillfälliga utmaningar som bullrig miljö, starkt solsken, stress eller en hand i gips

Förutom målgrupperna tjänar även avsändaren på tillgängliga nyhetsbrevet. Läsarna blir helt enkelt fler när nyhetsbrevet är så tillgängligt som möjligt. Dessutom förblir intrycket konsekvent och av hög kvalitet när designen och användarupplevelsen av nyhetsbreven är i nivå med din webbplats.

Hur gör du ditt nyhetsbrev så tillgängligt som möjligt?

Nyhetsbrev bygger ofta på en tabellstruktur beroende på hur e-postprogrammen fungerar. Det i sig är en stor utmaning för skärmläsare. De flesta skärmläsare läser alla delar av tabellen, även de som är onödiga för lyssnaren. Det är möjligt att koda det som innehåll som ignoreras av läsaren men då kommer även länkarna att sluta fungera.

Nyhetsbrevets tabellstruktur hos LianaMailer, Liana Technologies e-postmarknadsföringslösning har tagits fram för att stödja läsmaskiner så bra som möjligt, och med tanke på läsmaskiner skickas Lianas nyhetsbrev som "endast text" också.

Tips för utformning och implementering av nyhetsbrev

1. Logisk order och rubrikhierarki

  • Ordningen på innehållet i koden är förnuftig och motsvarar den visuella ordningen.
  • Ordningen är rationell i alla storlekar.
  • Rubrikhierarkin har använts konsekvent.

Allt detta gör det lättare för alla användare att se innehållet, men är särskilt viktigt för människor med exempelvis minnesproblem och tangenttryckningar.

2. Textalternativ för bilder (s.k. “alt-taggar”)

  • Bilder som är viktiga för innehållet bör ha textekvivalent.
  • Om en bild finns på sidan enbart som dekoration, bör läsmaskiner meddelas så att de kan hoppa över dessa bilder.
  • Att inkludera text som en del av en bild bör alltid undvikas.

Med Liana®Cloud E-postmarkadsföring är det enkelt att lägga till textekvivalent.

3. Bra kontrast och användning av färger

  • Kontrasten mellan bakgrund och text måste vara tillräcklig.
  • Kontrasten mellan bakgrund och knappar måste vara tillräcklig.
  • Användning av färger orsakar inte onödig sensorisk belastning med överdrivet bländning.
  • Länkar bör separeras från annan text på något annat sätt än bara färg, till exempel betoning. Annan information ska inte heller kommuniceras med enbart färg.

Dessa medel hjälper när synen är nedsatt eller innehållet ses i starkt solljus. Att minska den sensoriska belastningen gör innehållet tillgängligt för den sensoriska överkänsliga.

Det finns många sätt att kontrollera korrekta kontraster. Till exempel kan du prova det här verktyget av Utah State University.

4. Beskrivande texter för länkar och knappar

  • Varje länk i ett e-postmeddelande tar läsaren "ut". På grund av detta är det ännu viktigare än på en webbplats att en förklaring ges om vad som händer genom att klicka.
  • Berätta vad som händer när man klickar och vad som är länkens funktion.

”Läs mer” och ”Ta tillfället” är för vaga för att vara texter i länkar eller på knappar. Detta är inte rätt plats för mystik eller reklam. ”Se vårens kurser” berättar mycket mer för läsaren.

5. Titel som beskriver innehållet så bra som möjligtt

  • Att använda läsmaskiner tar mycket tid och ansträngning därför bör ämnesraden beskriva nyhetsbrevets innehållet så bra att läsaren kan besluta direkt om den vill öppna nyhetsbrevet eller inte.

6. Text-version

  • Se till att nyhetsbrevet även skickas som en vanlig textversion.
  • När du gör en testleverans bör du alltid kontrollera den vanliga textversionen så att du kan vara säker på att innehållet levereras som det ska.

7. Konsekvent färgschema och struktur

  • Samma ordning upprätthålls i nyhetsbrevet. Till exempel är titeln alltid följs av en bild och sedan en brödtext.
  • Samma färger använts för att indikera samma funktioner eller innehåll.

Det är lätt att saker som tas för givet på en webbplats glöms bort i nyhetsbrev. Det är väldigt sällan man ser olikfärgade knappar på en hemsida men i nyhetsbrev poppar dom upp lite här och där. 

8. Strukturen kan att anpassas

  • Nyhetsbrevet har rätt struktur så att det anpassas på ett kontrollerat sätt till olika storlekar.

9. Texten är enkel och tydlig att läsa

Inte direkt någon dans på rosor men vi kommer att överleva! Om du har frågor eller funderingar om tillgänglighet tveka då inte att kontakta oss. Vi hjälper dig att göra din webbplats och ditt nyhetsbrev tillgängliga. 

Är du intresserad av att lära dig mer om e-postmarknadsföring? Här har vi samlat våra bästa inlägg om ämnet.

Ladda ner flera guider för din marknadsföring

Tyckte du om den här artikel?
Ge den en tumme upp!
Elisa Raittila

Jag arbetar som webb-/UI-designer på Liana Technologies, vilket innebär att jag ansvarar för webbplatslayout och användarupplevelse. Mitt jobb känns som att fylla i ett korsord och rita samtidigt - en fantastisk blandning av kreativitet och problemlösning! På min fritid gillar jag att ta ett steg tillbaka från mobilen och tillbringa så mycket tid som möjligt i skogen, undan teknik.

Jag arbetar som webb-/UI-designer på Liana Technologies, vilket innebär att jag ansvarar för webbplatslayout och användarupplevelse. Mitt jobb känns som att fylla i ett korsord och rita samtidigt - en fantastisk blandning av kreativitet och problemlösning! På min fritid gillar jag att ta ett steg tillbaka från mobilen och tillbringa så mycket tid som möjligt i skogen, undan teknik.

Kommentera

Kommentarer

Inga kommentarer


Fler intressanta ämnen