Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Hur engagerar du dina kunder med e-postmarknadsföring? – 8 Tips

0
Dela

Även år 2021 anses e-postmarknadsföring vara ett av de mest kostnadseffektiva verktygen för digital marknadsföring. Dess höga ROI (Return on Investment) visar att det även med en relativt liten investering kan öka företagets försäljning avsevärt.

Modern e-postmarknadsföring får inte alltid den uppmärksanhet den förtjänar, vissa ser det fortfarande som "old school" då nyare digitala marknadsföringsmetoder som marknadsföring på sociala medier ofta står i fokus. Men när det används till sin fulla potential kan marknadsföring via e-post vara en extremt effektiv metod för att vårda dina leads och engagera långvariga kunder.

Så spamma inte dina potentiella kunder med annonser eller kampanjer, följ istället dessa 8 tips:

  1. Skapa din e-postlista själv
  2. Fånga uppmärksamhet med ett intressant ämne
  3. Skapa verkligt värde
  4. Tråka in ut dina läsare
  5. Engagera genom att aktivera
  6. Optimera, anpassa, automatisera
  7. Finjustera den visuella designen så att den matchar ditt varumärke
  8. Låt prenumeranten själv bestämma

1. Skapa din e-postlista själv

Jag kommer inte ihåg att jag prenumererat på det här nyhetsbrevet. Hur fick företaget min e-postadress? 👀

Detta är ofta reaktionen från någon som får ett slumpmässigt e-postmeddelande från ett företag de aldrig har hört talas om. Personen kommer sannolikt att ignorera meddelandet, omedelbart avsluta prenumerationen på e-postlistan eller markera meddelandet som skräppost. Detta kan skada din leveransbarhet.

Köp aldrig en lista - bygg den själv!

Genom att köpa en e-postlista spenderar du i huvudsak pengar på en massa icke-fungerande eller åtminstone opålitliga e-postadresser. I värsta fall är listan du köper inte ens lagligt insamlad vilket i sin tur kommer skada din organisations rykte.

Att vårda dina leads och engagera dina kunder är mycket effektivare när de av egen vilja prenumererar på ditt nyhetsbrev. På så sätt får de exakt vad de registrerade sig för istället för att skräppostas med e-postmeddelanden som de inte bryr sig om.

Hur kan jag få prenumeranter?

Det finns flera sätt att fånågon att rprenumerera på ditt nyhetsbrev. En av de vanligaste metoderna är att använda ett registreringsformulär. Gör det synligt på din webbplats och visa det för dina e-handelskunder när de gör ett köp eller för dina webbplatsbesökare som registrerar sig till ditt event eller går med i ett medlemskapsprogram.

Du kan även locka till dig prenumeranter med så kallade lead magnets genom att erbjuda dem värdefullt innehåll som nedladdningsbara guider, rabattkoder eller en tävling.

Att använda en dubbel opt-in-funktion säkerställer att prenumeranternas e-postadresser är riktiga eftersom det kräver att man bekräftar sin e-postadress via en länk som skickas till dem personligen. Se till att mottagaren vet i slutet av varje nyhetsbrev varför de fick e-postmeddelandet eller med andra ord hur din organisation fick sin e-postadress.

ResQ erbjuder sina kunder personliga hänvisningskoder, som de kan använda för att få rabattkoder för både sina vänner och sig själva. De nya användarna läggs till i e-postlistan.

2. Fånga uppmärksamhet med ett intressant ämne

Många läser sina e-postmeddelanden på mobilen. Enligt eMailmonday kan antalet användare som läser sina e-postmeddelanden på mobilen, beroende på faktorer som din målgrupp, vara hela 78%. Så det är mycket möjligt att du kämpar med en flod av meddelanden för att få mottagarens uppmärksamhet.

Vad skulle du klicka på först: ett Instagram-inlägg, ett Facebook-inlägg, ett meddelande från en vän, en tweet från din favoritinfluencer eller ett företags-e-post?

Det är djungeln där ute och konkurrensen om en potentiell kunds uppmärksamhet är hård.

Att fokusera på att skapa en iögonfallande ämnesrad för e-post är en viktig del av engagemangsprocessen. Rubriken ensam måste kommunicera det värde som nyhetsbrevet medför och övertyga mottagaren att öppna och läsa det.

A/B test gör att du kan bedöma vilken typ av objekt som passar din målgrupp. Med funktionen kan du skicka två olika versioner av nyhetsbrevet till en liten andel av sin e-postlista för att sedan välja rubriken som gick bäwt

Var också uppmärksam på ämnesraden. På många enheter visas bara de första orden på skärmen. På grund av detta är kortare ämnesrader på cirka fem till sju ord att föredra.

Fördjupa dig i ämnet: Hur skriver du en bra rubrik?

Gymsharks ämnesrad  "So… what will we talk about?" dångar läsarens uppmärksamhet. Genom att fråga sina prenumeranter vilka ämnen de är intresserade av kan företaget tillhandahålla mer relevant innehåll.

3. Skapa verkligt värde

Se till att varje nyhetsbrev ger mervärde för prenumeranter. E-post kan ge mottagaren konkreta fördelar, till exempel:

  • Tips eller guide
  • Personligt erbjudande eller en rabattkod
  • Personligt innehåll, till exempel en artikel som väljs specifikt för individen baserat på innehållet som tidigare lästs.
  • Påminnelser
  • Inbjudan till evenemang

LinkedIn erbjuder gratis anpassade kurser för sina användare i sina nyhetsbrev. Läsaren måste agera snabbt om hen vill komma åt kurserna eftersom de bara är tillgängliga under en begränsad tid.

Värde kan också skapas genom att framkalla känslor eller skapa en positiv bild av företaget. Detta stärker organisationens varumärkesimage och bidrar till dina kunders långsiktiga engagemangsprocess. Du kan till exempel skicka tack- och välkomstbrev eller visa kunder att du värdesätter deras åsikt genom att be om deras åsikt.

4. Tråka in ut dina läsare

När det gäller sociala medier finns det en tydlig trend när det gäller innehållets längd: både texter och videor blir kortare.

Längre innehåll på cirka 1 200 ord tenderar att prestera bättre när det gäller sökresultat online. Men när vi mållöst skrollar på våra telefoner föredrar vi dock korta bildtexter på Instagram eller tweets på 280 tecken framför längre inlägg.

Detsamma gäller för videoinnehållet: Instagram-Stories eller Reels som bara varar i några sekunder ökar i popularitet, eftersom de är lättare att titta på än 10 minuter långa videor.

Tänk på detta när du utformar dina nyhetsbrev: se till att dina prenumeranter inte är uttråkade och att de inte blir avskräckta av alltför långa texter.

Såvida de inte letar efter specifik information tenderar en användare att välja innehåll som är lätt att konsumera och som inte tar upp för mycket av vår uppmärksamhet. Om nyhetsbrevet till exempel verkar för tidskrävande och svårläst under en fikapaus kommer många mottagare sannolikt att strunta i att läsa det.

Ditt nyhetsbrev bör därför vara kort nog för att behålla mottagarens intresse och uppmärksamhet. Locka läsaren in med lätt, lättillgängligt innehåll och rikta dem till ditt längre huvudinnehåll som artiklar, landningssidor eller webbsoppar med hjälp av länkar. Ta inte med för mycket information i själva nyhetsbrevet.

5. Engagera genom att aktivera

När du har lyckats få läsaren att öppna ditt e-post och snabbt ögnat igenom den övre delen av brevet är det dags att uppmuntra dem att vidta åtgärder.

Detta är kanske ett av de viktigaste stegen i engagemangsprocessen. Att dirigera läsaren till en webbshop, landningssida eller vidta några åtgärder hjälper dig att förvandla dina leads till kunder.

Det enklaste sättet att aktivera dina nyhetsbrevsläsare är att använda en CTA. Det kan till exempel vara:

  • Bläddra bland nya produkter
  • Fortsätt läsa
  • Ladda ner guide
  • Betygsätt oss (med ett stjärnor som läsaren enkelt kan klicka till exempel)

CTA:n måste vara visuellt tydlig och lätt att förstå. Den måste utformas på ett sätt som gör att den sticker ut från resten av innehållet. Den bör också placeras tillräckligt högt upp i brevet så att läsarna som bara snabbt ögnar igenom meddelandet ser det innan de avslutas.

6. Optimera, anpassa, automatisera

Fördelen med digital marknadsföring är att klick på länkar i nyhetsbrev och webbplatser lämnar ett digitalt spår som kan vara mycket fördelaktiga för ett företag. Allt kan mätas på ett eller annat sätt och marknadsförare kan och bör använda de uppgifter som samlas in i sin e-postmarknadsföring.

Att fokusera på marknadsföringsinsatser som ger resultat och justera de som inte fungerar lika bra hjälper dig att förbättra ROI på din marknadsföring.

Genom att samla in data kan du anpassa dina e-postmeddelanden. Prenumeranter på nyhetsbrev kan till exempel rekommenderas informativa artiklar om ett ämne de är intresserade av eller hjälpa dem att hitta en produkt med de specifika funktionerna de letar efter.

Dessutom är det en bonus om kunden fyllt i sina kontaktuppgifter under ett köp eller i ett registreringsformulär. Då kan förnamnet läggas till i nyhetsbrevet vara en extra touch.

Genom att segmentera sin e-postlista kan ett företag rikta specifika meddelanden till mottagare som uppfyller vissa kriterier. Segment kan kategoriseras utifrån deras tidigare åtgärder till exempel ett köp eller med hjälp av demografiska faktorer så som ålder. På detta sätt kan nyhetsbrev skräddarsys för en specifik målgrupp.

De insamlade uppgifterna kan även användas för marketing automation som går hand i hand med e-postmarknadsföring. Specifika åtgärder kan ställas in att utlösa ett automatiskt e-postmeddelande, till exempel en övergiven kundvagn för en e-handel eller ett tackbrev efter ett köp eller evenemang. Genom att använda data kan meddelanden skickas vid rätt tidpunkt, antingen som enskilda meddelanden eller som dripkampanjer för att effektivt engagera kunden.

7. Finjustera den visuella designen så att den matchar ditt varumärke

Att ha kontinuitet i din varumärkesimage är avgörande: hur vill du kommunicera ditt varumärke i dina nyhetsbrev?

Följ dina varumärkesriktlinjer i utformningen av dina e-postmeddelanden och landningssidor. Små detaljer som språkliga eller visuella val kanske inte känns så viktiga men de kan påverka din klickfrekvens och hur dina kunder ser på ditt varumärke.

Att öka ditt varumärkes synlighet kan ha en direkt inverkan på kundlojaliteten och kan hjälpa unika köpare att bli återkommande kunder.

En tilltalande estetisk design hjälper till att bibehålla läsarens intresse. Använd visuella element som bilder, videor, infographics och olika layoutalternativ i dina nyhetsbrev.

I den här videon diskuterar vår designer Edi och vår kommunikationschef Fanni trender för nyhetsbrevsdesign för 2021 ifall du behöver lite inspiration.

 

Genom att experimentera med olika layout- och stylingsalternativ kan du ta reda på vilken typ av element som fungerar bäst för din publik. Vi använder LianaMailers heatmap feature för att se vilka delar av våra nyhetsbrev det klickas mest på.

8. Låt prenumeranten själv bestämma

Efter att ha slutfört alla föregående steg måste du hitta en optimal frekvens för att skicka dina nyhetsbrev. Ett nyhetsbrev som skickas för ofta kan betraktas som skräppost men samtidigt vill du givetvis se till att du skickar tillräckligt med e-postmeddelanden för att hjälpa dig med den engagerande processen.

Överväg att skräddarsy antalet bokstäver efter dina kunders individuella behov genom att låta dem välja själva i opt-in-formuläret. Fråga dem om de till exempel vill få ett e-postmeddelande från dig dagligen, varje vecka eller varje månad och vilken typ av innehåll de vill ha.

Till exempel vill kanske någon som läser en onlinetidning få en sammanställning av information varje morgon relaterad till ett visst ämne, kanske ekonomi och företagande. En annan läsare av samma tidskrift vill istället få en sammanfattning varje vecka av de viktigaste rubrikerna inom alla områden.

Detsamma gäller för en webbshop, någon som är intresserad av ett visst område, som teknik eller mode, kanske vill få information om de senaste produkterna en gång i veckan medan en casual shoppare kanske vill få ett liknande nyhetsbrev bara en gång i månaden.

När innehåll specifikt tillgodoser kundens behov blir det mycket enklare att aktivera. Tidningsläsare klickar på artiklarna som intresserar dem och online-shoppare kommer att dra nytta av de erbjudanden som skickas till dem vid en lämplig tidpunkt.

The New York Times har skapat dussintals olika nyhetsbrev för sina läsare. Prenumeranten kan välja både frekvens och ämne för det innehåll hen vill få.

Vill de lämna så låt dem göra det

Att avregistrera sig från en e-postlista bör vara enkelt för läsaren genom en länk i nyhetsbrevet. Försök inte lura dina prenumeranter att stanna hos dig genom att göra processen komplicerad. Här är varför:

  1. En e-postlista full av inaktiva kontakter är inte till någon nytta för dig.
  2. Användarvänlighet är ett värde i sig. Är det svårt att avregistrera sig kommer det bara att få ditt företag och din webbplats att se dåligt ut.
  3. Om det inte är tillräckligt enkelt att avsluta prenumerationen kan många enkelt flytta e-postmeddelandena till skräppostmappen vilket kan påverka leveransen av dina nyhetsbrev negativt.
     

Kontakta oss så hjälper vi dig vidare!

 

Katariina Salmela