Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Sök

Bloggtyp

Så här skriver du en bra rubrik

0
Dela

Att sätta en riktigt bra rubrik på sitt nyhetsbrev är inte alltid det lättaste, även om det är bland det viktigaste. Nästan hälften av mottagarna bestämmer om de vill öppna ett e-postmeddelande baserat på ämnesraden (Superoffice). Om din rubrik inte är tillräckligt övertygande är ditt nyhetsbrevs innehåll helt bortkastat. Din första uppgift är alltså att få läsaren att öppna ditt nyhetsbrev. Därför har vi samlat våra sju bästa tips för att skriva en bra rubrik till nyhetsbrev.

1. Försök att använda ett språk dina läsare förstår

En rubrik som låter smart för dig kan framkalla en motsatt reaktion hos läsarnas, speciellt om du använder komplicerade professionella termer. Ta hänsyn till dina läsare i allt du skriver. Använd gärna emojis om de passar ämnet i nyhetsbrevet.

GP Bikes riktade sitt nyhetsbrev till motorcykelfanatiker med rubriken: Bike, quad, or sled, we’ve got you covered

newsletter subject line example GP Bikes

 

2. Se till att rubriken överensstämmer med nyhetsbrevets innehåll 

Om rubriken är vilseledande kan läsarna känna sig lurade och inte öppna dina brev i framtiden. Ta hänsyn till vilken typ av nyhetsbrev du skickar. Är det ett månatligt kundbrev eller servicemeddelande. Kontexten har ett stort inflytande på att bestämma en passande rubrik. Du kan se exempel på olika rubrikstilar baserat på nyhetsbrevstypen på Good Email Copy.

Austin Eastciders valde denna titel för att följa lanseringen av sin nya produkt: You Asked For It, You Got It ... 🍑. Titeln matchar tonen och temat i nyhetsbrevet. Dessutom anger titeln att företaget har tagit hänsyn till kundfeedback.

 

3. Se till att du väcker känslor

Ett nyhetsbrevs rubrik bör göra mottagaren intresserad. Med en ämnesrad kan du göra människor nyfikna, genomföra en önskad handling eller väcka deras känslor. Du vill påminna om att din organisation inte är ett ansiktslöst företag. Istället skriver och skickar riktiga människor dina nyhetsbrev. Du kan locka mottagarnas uppmärksamhet med siffror, presentera frågor och råda dina läsare att agera snabbt. Här är några exempel:

  • "Jag vaknade i min grannes Fiat Punto" (Nura) företaget använder konstig kundfeedback de fått i sin marknadsföringskommunikation. Genom att använda den i ett nyhetsbrevs rubrik är det ett sätt att få mottagarens uppmärksamhet. 
  • Emma, do you already have the Swapfiets basket? (Swapfiets) I sitt automatiserade upselling-e-post anpassade företaget medelandet för att på så sätt få mottagaren att öppna meddelandet.
  • Goodnight, mind🌛 (Headspace) Intresset för egenvård fortsätter att öka. Genom att utnyttja aktuella trender ser du till att ditt nyhetsbrev är relevant för dina prenumeranter. I en av deras on-boarding meddelanden rekommenderar detta företag hur man använder sin app för att underlätta att somna.
  • 11 tiny magic tricks to astonish kids ✨ (Wonderbly) Vilken förälder har inte försökt hitta roliga och lättanvända fritidsaktiviteter för sina barn? Denna rubrik använder siffror för att få nyhetsbrevstips att verka mer konkreta.

I våras flyttade Nordic Business Forum sina seminarier online. Att använda sin huvudtalare i nyhetsbrevets ämnesrad är ett säkert sätt att få uppmärksamheten hos deras målgrupp, vilket är personer i företagsledningsnivån.

 

4. Censurera inte dig själv  

Åtminstone inte i början av skrivandet. Tveka inte att skriva ner allt du kommer att tänka på utan att begränsa dig själv: detta kan göra det möjligt för dig att hitta nya idéer. Efter det kan du be om dina kollegors deras åsikt och utefter det bestämma vilken ämnesrad som bäst sticker ut för ditt nyhetsbrevs huvudbudskap.

 

5. Var särskilt uppmärksam på de första orden i rubriken

Beroende på e-postsystemet och den enhet som mottagaren använder kan ett antal annat tecken visas i ämnesfältet innan e-postmeddelandet öppnas. Det är därför viktigt att noga tänka över de första orden i rubriken och försöka sammanfatta innehållet i nyhetsbrevet i ämnesraden: de flesta läser sina e-postmeddelanden på sina smartelefoner eller surfplattor. Några exempel:

  • Här är inspenlingen av dagens webinar 💻  (Liana Technologies) Våra nyhetsbrev för inspelning av webinarier är de som har högst OR. Genom att nämna ordet inspelning tidigt i e-postmeddelandet vet mottagarna vad de får.
  • [New Guide] Keyword Research (Ahrefs) Vi marknadsförare älskar guider, eller hur? Genom att placera det viktigaste nyhetsbrevelementet inom parentes i början av ämnet ökar du möjligheten att bättre OR.
  • World Premiere Trailer: Assassin's Creed Valhalla (Ubisoft) Nya utgåvor är alltid något man kan förvänta sig i gaming världen. I sitt e-post använde företaget ordet världspremiär för att skapa medie-hype.

 

6. Glöm inte nyhetsbrevets preheader

Förutom avsändaren och rubriken visar vissa e-postapplikationer en liten del text från nyhetsbrevet i inkorgslistan - detta kallas en preheader (andra ämnesrad). Istället för att bara ha en generisk och intetsägande Öppna detta meddelande i en webbläsare -text kan du redan här göra din läsare intresserad. Preheadern kan även påverka om mottagaren öppnar brevet eller inte. Med ett nyhetsbrevsverktyg kan du skapa mer personliga preheaders.

Den svenska start-up:en Estrid använde nyhetsbrevets rubrik och preheader för att bygga en sammanhängande del i sin win-back e-post. För det här e-postmeddelandet är nyhetsbrevets rubrik We don't want to be... och förtextern missing you. Enkelt men ett effektivt sätt att försöka få tillbaka passiva kunder.

 

7. Testa olika typer av rubriker

Experimentera med olika rubriker med hjälp av teknik. Du kan använda A/B-testet som hjälper dig att hitta den bästa titeln bland de alternativ du valt. I ett A/B-test väljer e-postmarknadsföringsprogrammet slumpmässigt en testgrupp bland mottagarna av nyhetsbrevet som ska användas för att testa de olika varianterna av titeln innan du skickar nyhetsbrevet. Efter testet skickas det bästa alternativet automatiskt till resterande mottagare.

Vår kund Colas Europe använder Liana®Cloud E-postmarknadsföring för att optimera sina nyhetsbrev. Läs mer om hur Colas Europe om hur de uppnått över 60% OR för sina interna och externa nyhetsbrev.

Sammanfattning: Huvuduppgiften för nyhetsbrevets ämnesrad är att locka mottagaren att öppna det inkommande e-postmeddelandet. En bra nyhetsbrevrubrik är kortfattad och matchar innehållet i nyhetsbrevet. Du kan jämföra olika rubrikalternativ med A/B-test och ta reda på vilken stil din abonnent föredrar. Förhoppningsvis har du fått nya idéer från den här bloggartikeln och att du vågar prova något nytt!

Tack vare A/B-testfunktionen i vårt verktyg för nyhetsbrev hittar du den bästa variationen för dina rubriker. Liana®Cloud E-postmarknadsföring väljer automatiskt en testgrupp som ska användas för att hitta den mest effektiva varianten av din titel. Efter testperioden skickas det mest populära alternativet till resten av mottagarna. Boka en demo så berättar vi mer om våra tjänster.

Request a demo

Kommentera

Kommentarer

Inga kommentarer