Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Hur skriver man ett bra internt nyhetsbrev?

0
Hur skriver man ett bra internt nyhetsbrev?
Dela

Vill du börja skicka ett internt nyhetsbrev men vet inte riktigt var du ska börja? Eller kanske skickar du redan ett brev och du har bestämt att det är dags att uppdatera ditt innehåll?

Här är några tips som hjälper dig att skapa ett bra internt nyhetsbrev.

Tips på idéer!

Informerar om företagets interna frågor

Ett internt nyhetsbrev är det perfekta sättet att berätta om evenemang relaterade till organisationen till exempel mässor, evenemang, tidningsartiklar... (till och med fester!). Brevet ger dig möjlighet att informera personalen om vad som hhänder på företaget.

På Liana vill vi stärka gemenskapen genom att samlas när det är möjligt:

Om dina arbetsdagar består av att använda företagets produkter kan du även informera om uppdateringar av produkterna - oavsett om det gäller programvara, leveranser eller andra produkter. Egentligen kan du informerade alla om uppdateringar, även om du inte använder produkterna själv.

Du kan även rapportera om de viktigaste nyheterna relaterade till din bransch - teknik, ekonomi, lagar osv.

Sätt personalen i rampljuset

Det är viktigt att nyanställda och praktikanter känner sig välkommna, då är det interna nyhetsbrevet den perfekta plattformen. Det räcker egentligen med ett omnämnande, en bild på personen och en kort introduktion.

Du kan också låta alla veta när en anställd blir befordrad eller byter team inom organisationen. Genom att introducera olika tjänster varje månad och/eller sätta någons arbete i ett särskilt fokus involverar du personalen och ger dem den uppmärksamhet de förtjänar för sitt arbete.

Det kan även vara intressant att låta medarbetare berätta sin historia. Här är några exempel på hur detta kan göras:

  • Har du kontor på flera platser och någon från ett kontor besöker ett annat i några dagar kan de berätta hur det gick
  • Presentera en anställd slumpmässigt med roliga och mer allvarliga frågor
  • Be en styrelseledamot, en teamledare eller en anställd berätta sina historier: hur de började arbeta för företaget och hur de nådde sin nuvarande position

Beroende på ditt företags bransch kan du även uppdatera alla om publicerade projekt, månadens bästa säljare. det viktigaste är att människors prestationer lyfts fram från många olika vinklar.

Skapa ett “pressrum”

Under högtider kan du skriva om traditionerna i samband med dessa festligheter eller hur en speciell dag kommer att mottas i din organisation (vare sig det är en nationell helgdag, jul eller sommarlov). Ifall det inns kollegor från olika länder eller om ni har kontor i andra länder kommer det att vara mycket intressant att höra om traditionerna i olika länder, som vi gör till exempel:

För speciellta tillfällen kan du anpassa mallen för ditt nyhetsbrev så att det matchar datumet (till exempel jul).

Genom att skapa den här typen av innehåll och skapa en avslappnad känsla inom företaget kan du anordna små tävlingar bland de anställda och avslöja resultaten i de interna nyhetsbreven. Du kommer garanterat att få en hel den roliga historer att berätta och bloopers du kan använda i videor.

Du kan även lägga till en “life hack” -sektion för att ge några tips om kontorslivet, till exempel påminna alla om hur man skapar out-of-office-autosvar innan du går på semester eller någon annan små proffstips. 

Mycket att ta in? Bombardera inte dina nyhetsbrev med för många ämnen samtidigt. Ha istället olika ämnen i varje nyhetsbrev för att göra dem mer mångsidiga.

Hur ska ditt nyhetsbrev se ut?

Eftersom ett internt nyhetsbrev är mindre formellt än ett vanligt nyhetsbrev kan en lättare ton användas. Det kommer att få mottagarna att känna sig närmare dig och företaget. Du kan använda utropstecken, emojis och humor.

Bilder livar alltid upp ett nyhetsbrev. Använd därför bilder på ditt företagsliv, anställda, gemensamma utrymmen osv.  Det är bättre än att använda bilder från bildbanker. Undvik dock att ha för många i samma brev.

Du kan använda samma omslagsbild, logga eller emoji i varje nyhetsbrev för att skapa ett mönster. Om ditt företag säljer exempelvis pooler och ni lekfullt kallar dig havets människor, kan du till exempel lägga till en sjöjungfru i rubriken på varje nyhetsbrev. 

För att matcha vårt djungeltema har vi valt en apa att represtentera våra interna nyhetsbrev:

Om du vill omdirigera personer till andra webbsidor som visar olika publicerade projekt kan du givetvis infoga länkar. Du kan också lägga till videor eller en länk till en video.

Kom ihåg grunderna

Några viktiga regler att komma ihåg:

  • Typsnitt: använd inte mer än två olika typer och välj en textfärg som är lätt att läsa.
  • Färger: starkare eller mer diskreta beroende på utseendet på din organisation.
  • Effekter: var noga med att inte använda för mycket. Det är inte speciellt skönt för ögonen när allt glittrar.

En sista viktig detalj

Längden på ditt interna nyhetsbrev är också en viktig del. Kort och kortfattat borde vara ditt motto för interna nyhetsbrev. Därför är 5 eller 6 det maximala antalet sektioner du bör ha. Vissa avsnitt kan vara väldigt korta (till exempel avsnittet om lifehacks).

Om du har mycket att säga och bara inte kan minska längden kan du skicka ett internt nyhetsbrev varannan vecka i stället för en per månad: innehållet blir kortare och ditt nyhetsbrev kommer att finnas i allas inkorg oftare!

Sist men inte minst: din e-postlista. Det är bra att skicka det interna nyhetsbrevet till alla anställda, inklusive styrelseledamöterna. Du kan dock också överväga andra mottagare så som partnerföretag eller andra viktiga intressenter. Valet är ditt!

Är du intresserad av att lära dig mer om e-postmarknadsföring? Här har vi samlat våra bästa inlägg om ämnet.

Tyckte du om den här artikel?
Ge den en tumme upp!

Kommentera

Kommentarer

Inga kommentarer