Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Artificiell Intelligens (AI) - 101 för marknadsförare

0
Artificiell Intelligens (AI) - 101 för marknadsförare
Dela

Artificiell intelligens (AI) som marknadsföringsverktyg har varit ett hett samtalsämne vid marknadsföringsevenemang i år. AI tar vid där diskussionen om marketing automation slutar. Kärnan är riktat innehåll, automatik, omnichannel och smidiga lösningar.

Marketing automation har medfört att fler och fler granskar vad vi gör manuellt. Samtidigt har vi insett de enorma möjligheterna data har att erbjuda marknadsförare och börjat leta efter nya typer av lösningar att använda utanför marketing automation-verktygen.

Få av oss har tid att gå genom mängder av data. Men en robot har.

Vad är AI?

Nja...i teorin – åtminståne i vår fantasi. Men i praktiken så mycket mer.

Artificiell intelligens är exakt vad det låter som: Uppgifter som normalt utförs av en person utförs istället med teknik som simulerar mänsklig intelligens. Beroende på syftet eller företaget kan detta betyda en komplex teknisk affärslösning - eller en chatbot med ett roligt namn.

Faktum är att AI används i många dagliga marknadsföringsuppgifter. Marknadsförare arbetar med det genom sociala medier eller mediabevakning: LianaMonitors semantiska övervakning är ett exempel på artificiell intelligens. Bevakningen förstår att en artikel handlar om ett visst ämne genom att titta på helheten medan tidigare bevakningar endast koncentrerades på att hitta träffar för de sökord som användaren angivit. Marknadsföraren som spenderar tid att optimera sökmotorer arbetar också med AI.

Tre typer av artificiell intelligens

Kärnan i artificiell intelligens är inte helt etablerad och terminologin, och vad AI egentligen är i slutändan, är fortfarande ständigt under diskussion. Ur marknadsföringssynpunkt är AI vanligtvis uppdelad i tre olika typer: maskininlärning, applied propensity models och applikationer med artificiell intelligens.

Maskininläring (machine learning)

Maskininlärning diskuteras när man använder algoritmer för att skapa modeller av sannolik aktivitet baserad på tidigare data. Exempelvis är spamfilter för e-postmarknadsföring maskininlärning: de utvecklas ständigt i enlighet med hur skräppostbeteendet ändras.

Applied Propensity Models

Detta är då modeller skapade via maskininlärning används till att förutse resultatet av en gärning.

Marketing scenario tools use applied propensity models to predict what marketing action will most likely produce the desired outcome.

Applikationer med artificiell intelligens (Artificial Intelligence Applications)

AI-applikationer är program som är programmerade för att genomför vissa uppgifter, till exempel producera text, samla data eller känna igen bilder. Dessa applikationer inkluderar en onlinebutiks chatbot, roboten som pratar med dig - ofta mycket övertygande - istället för en kundservice person. Självklart kan "intelligensen" av en robot som upprepar förprogrammerade svar ifrågasättas, och debatten om huruvida dessa applikationer verkligen kan klassificeras som AI går het.

Hur skiljer sig AI från marketing automation?

AI-tekniken skiljer sig från marketing automation genom att funktionskedjan i marketing automation är programmerad av en människa och implementeras av automatisering. Allt lärande och problemlösning görs av den människa som hanterar systemet.

AI tar automatisering ett steg längre och kan självständigt fatta beslut genom att kombinera data från olika källor och utvecklas ständigt baserat på den nya datan. Marknadsförare kan styra mycket mer komplexa meddelandekedjor med market automation än vad man kan göra manuellt. AI i sin tur kombinerar data på ett sätt som ingen av oss varken har minneskapacitet eller tid för. Detta möjliggör oändlig mängd variationer - och ännu mer detaljerade individuella kundupplevelser.

Det är dock osannolikt att AI kommer att ersätta marketing automation. Istället är de funktioner som stöder varandra. AI används redan för att förbättra datahanteringen i marketing automation och AI kommer sannolikt att vara en viktig del av marketing automation-systemet. I framtiden handlar hanteringen av marketing automation förmodligen mer och mer om problemlösning och att utveckla samarbetet mellan ett artificiellt inlärningssystem och en mänskligt utvecklad marknadsföringskompetens.

Vilka uppgifter utförs med AI?

AI ersätter inte människan i uppgifter som kräver intellekt utan snarare uppgifter som kräver rutin. De mest traditionella AI-applikationerna ersätter för närvarande de enklaste marknadsförings- och kundservicens rutinuppgifter som datasökning och dubbelarbete, och de bidrar till att förenkla människas jobb.

De vanligaste sätten att använda AI på är:

Röstigenkänning

Sökningar med hjälp av röstigenkänning via en smartphone visar en ständig ökning, vilket kommer att ge utmaningar för sökmotoroptimering och möjligheten att rankas högt i framtiden. Ljud erbjuder också oändliga möjligheter till marknadsföring och smarta nätbutiker - hur skulle det kännas att shoppa med en virtuell shoppingassistent eller bläddra i en webbbutiks rekommendationer endast med röst?

Chatbots

Den vanligaste formen av AI är chatrobotar som används inom kundtjänst. De lär sig att diskutera specifika ämnen med kunden genom chat. Att skapa en chatbot är inte komplicerat - försök skapa en chatbot till företagets FB-sida enligt Facebooks instruktioner.

Sökningar

AI är framför allt effektivt när det gäller sökningar som innehåller en stor mängd data men där frågorna inte är helt specifika. Du kan till exempel själv definiera vilka jackor som kommer upp i en sökning med vissa filter, men med AI-sökning kan kunden fråga "visa mig en fin skidjacka som inte är rosa och har en längre hemlinje" - med andra ord, saker som du inte skulle ha tänkt på eller inte skulle vara meningsfullt att filtrera. Prova själv om du hittar en jacka som passar dig från The North Face-experimentet.

Text produktion

AI hjälper redan till att producera relativt bra texter - inte på Augustpris-nivå kanske, men ofta acceptabela. I stället för att ersätta dina bloggare med bots, bör du börja med texter som följer strikta regler och som AI redan producerar på ett tillförlitligt sätt (och få människor tycker om att skapa). Dessa inkluderar olika typer av finansiella rapporter, sportresultat, hotellbeskrivningar och börsnoteringar. Artificiell intelligens verkar också som medel för att komprimera och klassificera stora mängder text.

Bildigenkänning

Bildigenkänning, som vi regelbundet möter på Facebook, Pinterest och nu även på den senaste iPhone, erbjuder många praktiska applikationer för en marknadsförare. Allt ifrån sökfunktioner (visa mig alla röda jackor) till identifiering (visa mig vilket märke jackan har på kvinnan som passerar mig). Kanalen spelar ingen viktig roll: det finns färdiga lösningar för bildigenkänning som du kan bygga på i en onlinebutik, på mobila applikationer och på webbplatser.

Beteendebaserad förutsägning

Förutsägning kommer sannolikt att bli en av de mest värdefulla AI-funktionerna för företag. När det på ett tillförlitligt sätt kan förutsägas hur kundbeteendet ser ut precis innan någon avbryter en tjänst kan kontakt tas vid rätt tidpunkt. Dessutom är det värdefullt att få information om vilken typ av kundkontaktintervall en viss kund föredrar och vilken typ av innehåll som bör visas för dem på en webbplats.

Displayannonsering

Även om det ofta känns som att den enkla "jag tittade på den här skålen en gång, nu förföljer den mig för alltid", retargetingskedjan är den vanligaste typen av displayannonserar samlar redan AdWords, PPC och CPC-annonsering in mycket data genom artificiell intelligens och trenden ökar. Detta hjälper inte bara ett företag att göra sin verksamhet mer riktade och kostnadseffektiva, utan även att hjälpa konsumenterna att få mer relevanta meddelanden.

Dynamisk prissättning

För vissa branscher, så som hotell- och resebranschen, har dynamisk prissättning länge varit vanligt: priserna bestäms beroende på efterfrågan och andra faktorer. Till exempel visar flygjämförelsetjänster olika priser för olika datum baserat på artificiell intelligens - möjligen även baserat på om du redan har tittat på ett flyg och definitivt baserat på hur många som har köpt eller varit på väg att köpa biljett. Det är även viktigt att visa erbjudanden till dem som är priskritiska och rikta rabatter som är knutna till antalet inköp till rätta målgrupp där den har störst effekt.

Liana Technologies forsätter sin teknologiutveckling till AI 

Liana Technologies LianaAI-enhet som grundades i början av 2017 syftar till att erbjuda marknadsförare möjligheten att även utnyttja artificiell intelligens applikationer i framtiden. Kontakta oss om du vill fortsätta diskussionen med oss!

Tyckte du om den här artikel?
Ge den en tumme upp!