Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Sök

Bloggtyp

Hur du ökar din e-handels konverterigsgrad

0
Dela

Onlinebutiker har haft en enorm tillväxt i år. Själva skapandet är dock bara en bråkdel av arbetet - du måste även få din webbshop att konvertera. Så hur ökar du din e-handelstrafik och får konverteringar?

Generera trafik

När du har skapat en webbshop behöver du sätt att skapa trafik till din butik. Det finns många bra sätt att göra detta på och det är bra att använda en blandning av alla dessa för att skapa en anständig mängd trafik till sin webbshop.

Sociala medier ger din synlighet

Det är viktigt för din e-handel att synar på de sociala medier där din målgrupp är. Det finns gott om alternativ där ute och bortsett från gamla hederliga Facebook är Instagram definitivt platsen att vara idag. Även annonsering på YouTube är ett intressant alternativ. Onlinebutiker som säljer produkter avsedda för Gen Z bör till och med överväga att vara närvarande på TikTok.

Sponsrade annonser är mödan värda

Att använda betald reklam är något som en modern e-handelsägare borde göra. Olika typer av Google Ads eller Facebook-annonser är till stor hjälp för att skapa trafik till din butiks ordinarie sortiment men speciellt för speciella kampanjer.

Kampanj-annonser kan riktas till landningssidor med mer information om kampanjen och med direktlänkar till din webbshop.

Lägg till en känsla av tidspress till dina kampanj-annonser  genom att ange slutdatum och -tider för rabatterna eller antalet tillgängliga produkter. Till exempel:

“-20% på hela sortimentet till och med söndag!”

“Passa på, begränsat antal!”

Se till att din annons text är korrekt och beskriver vad du erbjuder.

Landningssidor genererar leads

Som sagt är landningssidor ett utmärkt sätt att dirigera trafik till din webbshop. En bra landningssida leder effektivt en potentiell kund genom köpprocessen.

En landningssida är relativt lätt i strukturen och kanske mer flexibel att implementera än en sida på din huvudsida. Denna typ av sida gör det enklare för besökaren att vägledas mot den önskade åtgärden, till exempel hamna på en specifik produktsida eller fylla i ett formulär.


Harrys varumärke säljer tester av sina rakhyvlar via en enkel landningssida.

Tänk på den grundläggande tumregeln: en kort landningssida ger fler leads när det gäller kvantitet, en längre målsida ger bättre leads när det gäller kvalitet.

Låt din publik tala åt dig

Användargenererat innehåll (UGC) är något som du bör överväga att använda tidigt. Ingenting är lika övertygande som riktiga människor som rekommenderar dina produkter eller tjänster i sitt eget innehåll. Det är otroligt trovärdig gratis marknadsföring. Speciellt små webbshoppar bör använda denna typ av reklam.


Det australiensiska varumärket Black Milk Clothing har en "Shop Social"-avdelning där kunder kan visa upp sina inköp och dessa produkter kan köpas direkt via bilderna.

Sökmotoroptimerade butiker stjäl showen

Som vi lyfter fram i vår engelska guide till e-handel, som du kan ladda ner i slutet av den här artikeln, börjar 44% sin shoppingprocess online via en Google-sökning (nChannel).

Därför måste du ha en bra SEO-strategi annars är det kört.

Kampen för organisk synlighet kräver bra SEO och detaljerade beskrivningar av dina bästa sökord. Med andra ord, om du säljer enhörningsdräkter bör du använd long-tail beskrivningar (eller långsvansbeskrivningar) som "söta enhörningsdräkter för barn".

Få din butik att konvertera

När du har tillräckligt med trafik vill du göra din butik så konverteringsoptimerad som möjligt. Det finns många sätt att lyckas med detta på men först måste vi räkna lite matte. Oroa dig inte, det är inte så svårt.

Beräkna vikten av att optimera omvandlingsprocessen

Globalt sett är den genomsnittliga konverteringsgraden för e-handel runt 2,5%. Konverteringsgraden räknas ut genom att dividera antalet omvandlingar inom en tidsperiod med antalet besökare eller de som har sett din annons.

10 konverteringar / 1000 besökare = konvertering 1%

Konverteringsoptimering kan hjälpa dig att generera pengar genom att optimera din butiks funktionalistet. Här är en enkel matematik om vad konverteringsoptimering kan göra för din butik:

Besökare x konverteringsgrad x genomsnittligt inköp

5000 x 1 x 150

Försäljningen är 7500.

Tänk dig att förbättra försäljningen med endast 0,1%:s ökning av konverteringsgraden.

Samla data

Konverteringsoptimisering kan inte riktigt göras innan du först vet vad du gör. Mät och övervaka allt du kan och testa sedan andra möjliga sätt att göra saker på.


Att bevaka vad som händer på din webbshop är viktigt för konverteringsoptimering.

Mät och övervaka hur följande saker fungerar i din webbshop:

  • Kundsegment
  • Kundresa
  • Call-to-action knappar
  • Kundvagnssteg

Att spåra data du får från din butik är en pågående process. Om du verkligen vill förstå varför vissa till exempel överger sin kundvagn måste du vara uppmärksam på de enheter som används, i vilket skede den överges och utföra A/B-test för att förbättra situationen. Testa dock en aspekt av din butik i taget för att se till att dina slutsatser är korrekta.

Enkel och smidig kundvagn

Konsumenternas tolerans för komplicerade shoppingupplevelser är liten eller ingen. Kunder överger snarare sin kundvagn direkt än att fylla i ett formulär på två sidor.

Den viktigaste aspekten av online-shopping är att köpprocessen är enkel och smidig. Detta bedömdes som ännu viktigare än gratis frakt och rabattkoder när de frågade konsumenterna. Vi vet hur kunder vanligtvis älskar när något är gratis eller rabatterat.

Vi har alla stött på många olika typer av upplevelser när vi handlar online och det finns verkligen ett brett utbud av dem där ute, allt från kundvagnar på en sida som verkar fungera telepatiskt till tråkiga former sida efter sida vilket resulterar i en frustrerad kund som bara suckar och lämnar sidan.

Låt dina produkter tala för sig själva

Att ha ett logiskt organiserat sotiment som är enkelt att scrolla igenom gör att du sticker ut på ett positivt sätt. Det finns otaliga butiker där ute som inte har några vettiga filteralternativ.

Att ha olika variationer, till exempel färgalternativ, på en produktsida och inte som separata produkter gör det verkligen enklare för kunden. Med LianaCommerce är det enkelt att filtrera enorma produktlistor med ett stort antal properties.

Erbjud flera olika betalningsalternativ

Du ökar din e-handels möjligheter att konvertera när du erbjuder ett brett utbud av betalningsalternativ som kunden kan välja mellan. Betalningsalternativ du bör överväga att ha:

  • Kreditkort såsom Visa, Mastercard, American Express
  • Debitkort
  • Onlinebanker
  • PayPal
  • Faktura
  • Avbetalningsplaner (beroende på plats, till exempel Klarna eller Collector)


House of Brandon har alla betalningsalternativ listade i webbshoppens footer.

Proritera säkerheten

Med identitetsstölder och stulna kreditkortsnummer måste du verkligen se till att dina kunders personliga information är säker när de handlar i din webbutik.

SSL-certifikat indikerar för användare att webbplatsen de besöker är korrekt skyddad. SSL förbättrar även butikens synlighet för sökmotorer och till exempel gynnar Google säkra webbplatser i sina sökresultat.

Är priset rätt?

Se till att din prissättning är korrekt. För att göra detta måste du veta det verkliga värdet på din produkt så att du inte säljer till ett för lågt pris. Du måste dock bevaka konkurrensen och vara vaksam när du sänker priset inom en produktgrupp eller enskild produkt.

Vill du veta mer om e-handel?

Att hjälpa din webbshop att få konverteringar är inte rocket science men kräver ändå lite ansträngning.Se till att du har många kanaler som du får trafik från och att konverteringsoptimering stöds i din butik. Ladda ner vår guide (på engelska) från knappen nedan för att lära dig mer om e-handel.

Guide: 4 steg till att börja sälja online

Kommentera

Kommentarer

Inga kommentarer


Mer om detta ämne