Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Sök

Bloggtyp

Så hanterar du din marknadsföring under #socialdistancing

0
Dela

Låt oss inse fakta: många av oss (och med "oss" menar jag marknadsförare, kommunikatörer, entreprenörer, företagare) arbetar för fullt med helt nya planer inför våren. Åtminstone gör jag det. Medan onlinetjänster blommar undrar många andra branscher, allt från scenkonstnärer till lokala matställen och turismbranschen, vad de ska göra härnäst.

Jag tog en paus från min stressiga dag med social distansering för att sammanställa lite idéer för dig som behöver inspiration - hoppas att du hittar något användbart!

1. Ta det online

Kan du så flytta det online. Var det ett event du hade planerat kan du göra det till ett webinar eller en utbildning online? Har du en fysisk butik kan du kanske börja sälja online eller leverera? Om det tidigare var live kanske du nu kan stream det live på Facebook, Instagram eller LinkedIn istället, kanske be om donationer iställer för inträde för att kunna hålla dig flytande.

Att byta affärsmodell över en natt kan vara riktigt läskigt, speciellt om du inte är så tekniskt av dig. Men tro mig: det finns faktiskt plattformar för webinars, onlinekurser, e-handel och donationer som är både lätta att använda, snabba att installera och kostnadseffektiva. Som om det inte vore nog med det kommer faktiskt många lösningar med någon som hjälper dig på vägen om du vill det.

2. Om du inte kan sälja det, lär ut det

Många av oss har plötsligt fått ett överflöd av fritid och behöver nu något att fylla den med. Om du tidigare sålde en produkt kan du till exempel sälja onlinekurser där du lär ut hur man kan göra något liknande hemmal. Sålde du muffins kan du leverera ingredienserna och erbjuda en bakkurs. Sammanfattningsvis: har den rådande situationens förändringar skapat en nisch som plötsligt skriker efter att lära sig en ny kompetens som du kan lära ut? Men tjäna då pengar på det.

Baked_byblair erbjuder gratis bakkurser men efter några gratiskurser kunde hon också tjäna pengar på sina bakningskurser.

Det är även nu du ska dela med dig av ditt bästa innehåll, guider och webinar-inspelningar. Dela med dig av dina bästa tips till dina potentiella kunder. (Psst, vi har en hel del grymma guider här.)

3. Gå samman

Det finns en styrka i att vara fler. En ensam lokal handlare klarar sig sannorlikt inte lika bra som en kedja. Samarbeta och dela på kostnadera och resan. Utnyttja de olika kunskaperna och kapaciteterna du tar med dig, vare sig det är e-handel, nya alternativ i leveranskedjan eller partnerskap. Om du ännu inte är medlem kan du hitta kamratgrupper online: alla andra har antagligen samma funderingar som du själv.

4. Påminn dina kunder om deras betydelse

Är det någon gång man ska #supportyourlocal så är det nu, speciellt om man vill att det ska finnas någonstans att äta lunch när man kommer tillbaka till jobbet igen. Påminn dina kunder att de behöver vara här för dig nu om du ska kunna vara där för dem när allt blir som vanligt igen. Det finns många sätt du kan göra detta på:

  • Skicka ett e-post
  • Skicka ett SMS
  • Skicka ett push-meddelande via en app
  • Nå ut på den sociala mediekanalen som fungerar för dig

Be om support och belöna dem som ger dig det. Använd ditt nätverk och kraften i att dela inlägg på sociala medier. Om alla kontor i områded runt dig brukade luncha hos dig vill de kanske göra en gruppbeställning med hemleverans eller beställa en hel hög med matlådor att ge sina barn som nu har hemundervisning.

5. Se framåt

Hitta sätt att uppmuntra dina kunder att handla i förväg, alltså något de i alla fall skulle ha köpt senare. Om du har ett kundregister kan du försöka identifiera dina stamkunder som handlar av dig med jämna mellanrum och hör av dig till dem. Du kan även ta fram de mest lojala (= de mest troliga att konvertera) och belöna dem med generösa erbjudanden.

Gör en kampanj på sociala medier kring förköp och uppmuntra dina kunder att visa att de stöder dig med dem. Ge betalningsfria månader för de som sitter i karantän. Erbjud gratis testperiod även om det vanligtvis inte gör det.

6. Använd sociala medier

Det enda stället vi nu befinner oss på är online och människor letar efter sätt att fylla sina förändrade behov och plötsligt tomma (eller åtminstone olika) dagar. Skapa kampanjer på sociala medier och dra nytta av den personliga prägel som sociala medier tillför handeln.

Ta fram ansikten på ditt företag och vida dina följare vilka som är människorna bakom logotypen. Visa ditt socialt distanserande jag hemifrån som följarna kan relatera till. Om du är lokal, påminn dem om vikten av att stödja lokala leverantörer.

7. Håll dig inte undan

I krisstider kommer de som fortsätter, anpassar sig och fortsätter att investera att vara i en bättre läge när situationen stabiliseras. Det är inte nu du ska minska marknadsföringsbudgeten. Förbli relevant och synlig - och i människors medvetande (nu och efter att krisen har lagt sig).

8. Var medveten och visa att du bryr dig

Tänk på att det inte är rätt tid att satsa på aggressiv försäljning och ett försöka att dra nytta av eller förminska situationen kommer inte att tas väl emot. Förstå människors oro medan du skyddar din egen försörjning. Var snäll, sträck ut en hjälpande hand, gör det där lilla extra. Ta det lugnt och fokusera på det positiva, men var respektfull. Det här är även den bästa PR:en (men då måste du komma ihåg att berätta vad du gjort.)

Nu är det dags att berätta för dina kunder att du bryr dig och påminna om att du fortfarande är där. Tänk på hur du kan göra dina kunders liv bättre, lättare, roligare eller lindra deras oro och göra sedan något av det. Kom även ihåg att berätta om det praktiska:

  • Har du andra öppentider?
  • Har du andra levensmetoder?
  • Har du ändrat priserna?
  • Vilka åtgärder vidtar du för att garantera dina kunders säkerhet?

9. För människor samman

Beroende på var vi sitter kan vi vara en timme, en dag eller vecka 6 i den sociala distanceringen. Plötsligt har vi insett hur viktigt det är med en kopp kaffe med kollegor eller en slumpmässig pratstund på bussen. Hjälp människor att träffas!

Så här för Chipotle människor samman.

10. Var kreativ

Var kreativ - följ med vad andra gör, bli inspirerad och inspirera andra. Kom i stämning genom att njuta av fantastisk konst. Testa Art Basel vars nästa utställning kommer att vara Art Basel Hong Kong, Google Arts and Culture eller köp biljetter till ditt finska favoritbands kosert. Inte helt oväntat är det de kreativa som är det första att hitta alternativa vägar!

Vi på Liana finns här för dig som vanligt redo att hjälpa dig om du behöver flytta din butik till e-handel, hålla din organisation uppdaterad med kriskommunikationsverktyg eller plötsligt bli en expert på webinarier. Ta hand om dig, håll dig frisk och lycklig och fortsätt din marknadsföring! 

Carolina Räsänen
Sales and Marketing Manager, Sweden

Carolina arbetar som sales and marketing manager på Liana Technologies och är för närvarande baserad i Sverige efter några år i Hongkong. Tidigare fokuserade hon huvudsakligen på marknadsföring men hjälper nu marknadsförings- och kommunikationsproffs med sina teknikrelaterade frågor men försöker även få tid att skriva om det ibland.

Carolina arbetar som sales and marketing manager på Liana Technologies och är för närvarande baserad i Sverige efter några år i Hongkong. Tidigare fokuserade hon huvudsakligen på marknadsföring men hjälper nu marknadsförings- och kommunikationsproffs med sina teknikrelaterade frågor men försöker även få tid att skriva om det ibland.

Kommentera

Kommentarer

Inga kommentarer