Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn
Leende människor som använder programvara för marknadsföringsautomation LianaAutomation på bärbar dator
E-handelsautomation

Öka din e-handels-
omsättning med Marketing Automation

Förbättra din webbutiks konvertering och kundupplevelse med marketing automation. Automatiserade meddelanden skapade med marknadsföringsautomationsverktyget LianaAutomation fungerar särskilt bra för mer- och korsförsäljning, aktivering av passiva kunder samt för att stärka kundlojaliteten.

Automationsarbetsflöde för korsförsäljningskampanj för e-handel

Förbättra kundupplevelsen och generera mer försäljning

Marknadsföringsautomation hjälper en onlinebutik att blomstra på många sätt: e-handelsautomatiseringar fungerar bra för att utveckla kundservice och förbättra kundupplevelsen, ta bort hinder som blockerar köpbeslut och växande onlinebutiksomsättning.

Mer information om kunden sparas i marknadsföringsautomatiseringssystemet efter varje onlinebutiksbesök och köp, vilket gör att du kan rikta in dem med mer relevant och personligt innehåll.

Använd e-handelsautomatiseringar på mångsidiga sätt

Det finns flera olika sätt som en onlinebutikschef kan använda marknadsföringsautomatisering – här är ett urval av dem. Om du har ett användningsfall i åtanke som saknas i listan, kontakta oss så diskuterar vi dina automatiseringsbehov.

Skapa påminnelser för produkter som glöms bort i kundvagnen och korsförsäljningsautomatiseringar baserat på kundens köphistorik.

Skicka riktade meddelanden till dina kunder och erbjuda andra produkter eller tjänster baserat på deras köphistorik.

Tacka en ny kund för deras första beställning – samtidigt kan du presentera dina senaste produkter eller erbjuda en rabattkod för nästa beställning.

Skapa en automatiseringskampanj för kunder som inte har köpt från din webbutik på sex månader och uppmuntra dem att återvända och handla.

Kundlojalitetsprogram riktade mot olika segment gör att du kan förvandla de som har köpt en gång till lojala kunder.

Skicka ett automatiskt meddelande till en kund som är intresserad av en viss produkt när produkten har lanserats eller är tillgänglig igen.

Be din kund recensera en produkt de har köpt från din webbutik eller efter att en viss tid har gått från köpet.

Vi har lyckats aktivera relativt fler Viaplay-användare än tidigare med införandet av automatisering. Kunder har också ökat sina nedladdningar av film-, TV- och sportinnehåll.

Tero Lintunen
Verksamhetschef, Viasat Finland
Lianas experter hjälper dig att implementera effektiva automationer för e-handeln

Säkerställ resultat med våra experter

Implementera effektiva marknadsföringsautomationer för e-handeln tillsammans med våra experter! Vi hjälper dig med att planera dina kampanjer, samt skapa dem, och ser till att du når dina mål med marketing automation.

Här är några resultat från våra e-handelskunder:

  • Återkommande aktiveringskampanj för passiva kunder har hittills genererat över 290 000 SEK för vår kund
  • Vår kund fick 1337 SEK tillbaka för varje krona de spenderade på reklam
  • Över 10 % av en e-handels passiva kunder blev aktiva igen med automatiseringsmeddelanden
  • Automatiseringskampanjen ökade antalet prenumeranter för e-handelsnyhetsbrevet med
    109 % på sex månader.

Tack vare Liana hade vi en tydlig uppfattning om hela kundresan, hela vägen från att bygga webbplatsen till marknadsföring och kommunikation, tills kunden besöker eller köper från en återförsäljare.

Vidar Donnér
Marknadschef, Adria AB

Integrationer för flera e-handelsplattformar

LianaAutomation är redan integrerat i flera e-handelsplattformar, såväl som flera marknadsförings-, betalnings- och logistiksystem. Dessutom implementerar vi skräddarsydda integrationer efter dina önskemål – kontakta oss så diskuterar vi dina behov vidare!

Praktiska tips för avancerad e-handelsautomatisering

Är du redo att uppnå seriösa resultat med e-handelsmarknadsföringsautomatiseringar? I denna webinarinspelning avslöjar vi för dig våra bästa knep för hur du börjar använda marknadsföringsautomation på nästa nivå. (Filmen är på Engelska)

  • Lär dig hur du använder data i marknadsföringsautomation och implementerar integrationer för smidig dataöverföring mellan olika marknadsföringsverktyg
  • Segmentering av denna data och effektivare meddelanden med personalisering
  • Anpassad rapportering och integration av analysverktyg

Lämna ett meddelande