Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn
En person som arbetar på en bärbar dator
Eventmarknadsföring

Automatisera eventmarknadsföring från inbjudningar till tackmeddelanden

Snabba upp rutinuppgifter och minska mängden manuellt arbete genom att automatisera evenemangsmarknadsföringsstadier från inbjudningar till engagemangsmeddelanden efter evenemanget. Marknadsautomationsverktyget LianaAutomation gör att du kan nå din målgrupp i flera kanaler och du lär dig mer om deltagarna på ditt event.

Exempel på nyhetsbrev för eventmarknadsföring för automatisering av marknadsföring

Använd automation före evenemanget

Inbjudningar till evenemang och påminnelser kan skickas inom samma automationskedja i LianaAutomation.

  • Schemalägg automatiska bekräftelse- och påminnelsemeddelanden: skicka bekräftelser direkt efter registrering och påminn om ett kommande evenemang 24 timmar eller en timme före evenemanget, till exempel.
  • Skicka relaterat innehåll till evenemangsdeltagare, till exempel länkar, QR-koder, ankomstanvisningar eller enkäter där du kan fråga om deltagarnas vibbar innan evenemanget.
  • Skicka riktade och personliga automatiserade meddelanden baserat på om en viss deltagare deltar live eller via stream.
  • Med automatisering ser du till att rätt sorts meddelanden når de som redan har anmält sig till ditt event och de som inte har svarat på din inbjudan ännu.
Marketing automation arbetsflöde för marknadsföringsmeddelanden efter evenemang

Automation ökar ditt engagemang efter evenemanget

Marketing automation är en stor fördel i marknadsföringsåtgärder relaterade till engagemang efter evenemang:

  • Rikta dina meddelanden efter deltagandedata: tacka de som var närvarande och skicka en inspelning för de som inte kunde komma.
  • Skicka en automatisk feedbackenkät till eventdeltagare. Du kan be om en åsikt om evenemanget genom att använda nyhetsbrevsmallens omröstningselement.
  • Annonsera dina andra evenemang för de som deltog.
  • Använd samma automationskedja som mall för dina nästa evenemang och minska tiden du använder för manuellt arbete.

För närvarande når våra nyhetsbrev 4 000–6 000 personer varje månad, vilket kan ses i aktivt deltagande i våra webbseminarier.

Vilma Autio
Marknadsföringsdesigner, Eventilla

Nå mottagare i flera olika kanaler

Med vårt automationsverktyg kan du kombinera flera kanaler till samma automatiseringskedja för evenemangsmarknadsföring: nyhetsbrev, SMS och WhatsApp-meddelanden, Google Ads-annonsering, push-notiser för mobilappar samt automatiserade tryckta kampanjer.

Samla in marknadsföringstillstånd vid evenemang

Du kan samla in marknadsföringstillstånd vid dina evenemang och automatiskt exportera dem till LianaAutomation och andra Liana-verktyg. På så sätt kan du enkelt öka antalet prenumeranter på dina nyhetsbrev, till exempel.

Lär dig mer om deltagarna i dina evenemang

Med LianaAutomation sparas all information om evenemangsdeltagande och andra detaljer som lärts om deltagaren i kundprofilen. Du kan använda denna information när du skapar segment för nya marknadsföringskampanjer.

Event marknadsföringslösning Eventilla maskot

Gör Event Management enklare med Eventilla Integration

Integrationen mellan marknadsföringsautomationsverktyget LianaAutomation och evenemangshanteringssystemet Eventilla möjliggör enkel evenemangshantering och marknadskommunikation.

På grund av denna integration uppdateras registreringsinformationen automatiskt till till exempel LianaAutomation, vilket gör att du kan skicka riktad kommunikation till eventdeltagarna, såsom bekräftelsemeddelanden och påminnelser.

Lianas experter erbjuder sin hjälp för automatisering av eventmarknadsföring

Säkerställ resultat med våra experter

Implementera effektiva event marketing automations tillsammans med våra experter!

Vi hjälper dig med att planera dina kampanjer, samt skapa dem, och ser till att du når dina mål med marketing automation. Tjänsten omfattar även den kontinuerliga utvecklingen av dina kampanjer och regelbunden rapportering av resultaten.

Lianas team känner till våra önskemål och tidigare material. Utifrån detta kan de erbjuda oss förslag på effektfull och målstödjande kommunikation.

Marika Voss
Kommunikation, Finska Golfförbundet

Hur man använder Marketing Automation i evenemangsorganisering

Att arrangera ett evenemang kräver mycket arbete och inkluderar en lista med saker att komma ihåg – inbjudningar, biljetter, bekräftelsemeddelanden, påminnelser och andra informativa meddelanden, för att inte tala om evenemangsmarknadsföring. Det är därför varje evenemangsarrangörs verktygslåda bör innehålla marknadsföringsautomatisering.

I den här artikeln hittar du tips om hur du börjar planera marknadsföringsautomation och instruktioner om hur du använder marknadsföringsautomation med online- och hybridevenemang.

Dyk in i vår blogg för att få inspiration

Du kan hitta inspirerande och användbart innehåll för din e-postmarknadsföring på Lianas blogg. Vi lägger regelbundet upp nya artiklar, infografik, videor och guider på vår blogg.

Allt blogginnehåll

Lämna ett meddelande