Alla nyheter

Den ultimata checklistan för digital marknadsföring

 För att göra din digitala marknadsföring mer systematisk, så har vi gjort en checklista för vilka verktyg som digitala marknadsförare bör använda sig av idag.

Från ena sidan är den konstanta utvecklingen och framväxten av olika verktyg en riktigt bra chans att kunna öka sitt företags tillväxt. Från andra sidan kan det samtidigt vara svårt att välja vad man ska använda i den digitala djungeln, och det är lätt att man använder sig utav fel verktyg och går miste om goda resultat. Läs mer jan 20, 2017

Remarketing i ett nötskal: håll kunderna nära

 Remarketing handlar om att driva en kund som redan är engagerad i företagets produkter till att köpa och sedan ”hålla dem nära” efter köp.

Man kan påstå att remarketing är den enklaste formen av marknadsföring. Remarketing handlar om att driva en kund som redan är engagerad i företagets produkter till att köpa och sedan ”hålla dem nära” efter köp. Läs mer dec 23, 2016

Se till att din business rullar på medan du är ledig: tips inför julen

 Under jultiden har man mer tid på sig att surfa på nätet och t.ex. tänka på vad man ska göra med presentkort som man fått i julklapp.

För de flesta företag på B2C-marknaden är julen den bästa tidsperioden för försäljning. Genom att planera i förväg och tidsinställa content får man slappna av under julen. I den här artikeln ger vi 5 tips om effektiv marknadsföring och kommunikation under jultiden. Läs mer dec 19, 2016

Saker att göra och inte göra inom säsongsbaserad e-postmarknadsföring

 Eftersom dina kunder får e-mail från andra företag, familj, kolleger m.m. så är det viktigt att se till att just dina nyhetsbrev är relevanta och sticker ut i mängden.

Se till att du får bästa resultat med dina utskick under jultiden. Det är speciellt viktigt att ta vara på högtider och storhelger då folk handlar mer än vanligt. Läs vår lista av vad man ska göra och inte göra inom e-postmarknadsföring för att nå bästa resultat och inte göra effektlösa utskick under jultiden. Läs mer nov 24, 2016

Målgrupper inom e-postmarknadsföring – vilka grupper ska man ägna mer tid åt?

 Med rätt e-postmarknadsföring kan du skapa personligare kommunikation mot kunden och sedan se hur detta påverkar kunderna i de efterföljande rapporterna.

I slutet av året ligger man helt rätt i tiden för att reflektera över året som gått och börja planera nästa års marknadsföring. Det gäller att kartlägga både det som man gör varje år och komma på nya metoder för att nå ut till sina kunder. Nyhetsbrev är redan en form av kommunikation som många företag använder, men tas det hänsyn till olika målgrupper när dessa skickas ut? Läs mer nov 23, 2016

O2O – Hur kombinerar man kunders upplevelse online och offline?

 Det är viktigt att vid varje kontakt med kunden, se till att kommunikationen fortlöper på ett oavbrutet sätt i rätt riktning.

Dagens kunder rör sig ständigt i en miljö med flera kommunikationskanaler, och företag behöver möta denna utmaning för att nå kunderna på bästa sätt. Hur kan företag kombinera online och offline i sin verksamhet? Läs mer okt 25, 2016

Från multi-channel till omnichannel marketing

 Omnichannel marknadsföring skiljer sig från multi-channel på det sättet att i omnichannel kommunicerar alla kanaler tillsammans mer effektivt.

Som besökare till event om marknadsföring hör man ofta begreppet omnichannel. Marknadsförare talar om sömlösa kundupplevser i olika kanaler och ett nytt sätt att tänka om marknadsföring. Vad har förändrats? Har ens någonting förändrats? Läs mer okt 18, 2016

Marketing automation i praktiken: from small streams to customer experience – viktiga automationer

 Automatiserade meddelanden är i grunden en del av en god kundservice. Föreställ dig din e-handel som en fysisk butik. Hur beter sig säljarna och hur interagerar de med...

Det är allmänt känt att skapa nya kunder är mer kostsamt än att förvalta och utveckla befintliga kunder. Samma princip gäller för kommunikation. Företag investerar stora summor på marknadsföring för att nå ut till nya kunder. Däremot glömmer man ofta bort att det är mer effektivt att rikta insatser mot redan befintliga kunder. Nu ska vi ta en titt på hur man automatiserar enklare utskick och meddelanden inom sin marknadsföring. Läs mer sep 26, 2016

Hur utnyttjar man segmentering i e-postmarknadsföring på bästa sätt?

 Segmenterade utskick är viktiga i e-postmarknadsföringen.

E-postmarknadsföring är fortfarande ett av de bästa sätten när det kommer till användning av sin marknadsbudget – och det är därför den sortens marknadsföring ständigt måste utvecklas. En tydlig trend de senaste åren är att segmentering och fokus på kundgrupper är mer effektivt. När rätt content når rätt kundgrupp så ökar ROI drastiskt. Så hur kommer man igång med segmentering och vad handlar egentligen segmentering om? Läs mer sep 19, 2016

Undersökning: Vilken påverkan har placering av länkar på CTR i nyhetsbrev?

 Uttryck dig kort och koncist i nyhetsbrev så att informationsflödet inte känns för stort att hantera för dina mottagare. Placera dina länkar rätt så att de får maximal...

Kan man med hjälp av analyser få reda på vad som styr läsarens uppmärksamhet i e-postmeddelanden? Vart ska man placera CTA eller länkar av typen ”Läs mer”, samt vilken inverkan har placeringen av dessa länkar på nyhetsbrevets CTR, det vill säga klickfrekvens? Ashish Kumar, biträdande professor vid Aalto universitetets handelshögskola i Finland, och Jari Salo, professor i marknadsföring vid Oulu Business School vid Uleåborgs universitet i Finland, har gjort en undersökning om dessa teman. Läs mer aug 15, 2016