Alla nyheter

O2O – Hur kombinerar man kunders upplevelse online och offline?

 Det är viktigt att vid varje kontakt med kunden, se till att kommunikationen fortlöper på ett oavbrutet sätt i rätt riktning.

Dagens kunder rör sig ständigt i en miljö med flera kommunikationskanaler, och företag behöver möta denna utmaning för att nå kunderna på bästa sätt. Hur kan företag kombinera online och offline i sin verksamhet? Läs mer okt 25, 2016

Från multi-channel till omnichannel marketing

 Omnichannel marknadsföring skiljer sig från multi-channel på det sättet att i omnichannel kommunicerar alla kanaler tillsammans mer effektivt.

Som besökare till event om marknadsföring hör man ofta begreppet omnichannel. Marknadsförare talar om sömlösa kundupplevser i olika kanaler och ett nytt sätt att tänka om marknadsföring. Vad har förändrats? Har ens någonting förändrats? Läs mer okt 18, 2016

Marketing automation i praktiken: from small streams to customer experience – viktiga automationer

 Automatiserade meddelanden är i grunden en del av en god kundservice. Föreställ dig din e-handel som en fysisk butik. Hur beter sig säljarna och hur interagerar de med...

Det är allmänt känt att skapa nya kunder är mer kostsamt än att förvalta och utveckla befintliga kunder. Samma princip gäller för kommunikation. Företag investerar stora summor på marknadsföring för att nå ut till nya kunder. Däremot glömmer man ofta bort att det är mer effektivt att rikta insatser mot redan befintliga kunder. Nu ska vi ta en titt på hur man automatiserar enklare utskick och meddelanden inom sin marknadsföring. Läs mer sep 26, 2016

Hur utnyttjar man segmentering i e-postmarknadsföring på bästa sätt?

 Segmenterade utskick är viktiga i e-postmarknadsföringen.

E-postmarknadsföring är fortfarande ett av de bästa sätten när det kommer till användning av sin marknadsbudget – och det är därför den sortens marknadsföring ständigt måste utvecklas. En tydlig trend de senaste åren är att segmentering och fokus på kundgrupper är mer effektivt. När rätt content når rätt kundgrupp så ökar ROI drastiskt. Så hur kommer man igång med segmentering och vad handlar egentligen segmentering om? Läs mer sep 19, 2016

Undersökning: Vilken påverkan har placering av länkar på CTR i nyhetsbrev?

 Uttryck dig kort och koncist i nyhetsbrev så att informationsflödet inte känns för stort att hantera för dina mottagare. Placera dina länkar rätt så att de får maximal...

Kan man med hjälp av analyser få reda på vad som styr läsarens uppmärksamhet i e-postmeddelanden? Vart ska man placera CTA eller länkar av typen ”Läs mer”, samt vilken inverkan har placeringen av dessa länkar på nyhetsbrevets CTR, det vill säga klickfrekvens? Ashish Kumar, biträdande professor vid Aalto universitetets handelshögskola i Finland, och Jari Salo, professor i marknadsföring vid Oulu Business School vid Uleåborgs universitet i Finland, har gjort en undersökning om dessa teman. Läs mer aug 15, 2016

Spamfällor och 12 andra saker som man ska veta om leveransbarhet av e-post

 E-postleverantörer vill se till att våra inkorgar inte blir fyllda med skräppost men ibland kan det hända att även vanliga nyhetsbrev fastnar i skräppostfilter.

En väsentlig del av e-postmarknadsföringen är att se till att meddelandena når fram till mottagarna. Vad kan då marknadsförare och PR-experter göra för att företagets nyhetsbrev inte stoppas av spamfilter? Vad kan man kräva från sin leverantör av verktyg för e-postmarknadsföring? Genom att gå igenom dessa 12 steg når du bästa resultat med din e-postmarknadsföring. Läs mer aug 8, 2016

Utnyttja video i din content marketing

 I synnerhet instruktioner fungerar bra i videoformat därför att man ofta söker efter dem på nätet. Därtill förbättrar videoklipp din synlighet i sökmotorer.

Så nu är det officiellt: människan har en ännu kortare koncentrationsförmåga än en guldfisk. Människor som jobbar inom marknadsföring och kommunikation har troligtvis märkt att det har blivit allt svårare att fästa läsarnas uppmärksamhet: man skummar igenom texter och bestämmer sig för att dela bilder på ett ögonblick. Videoklipp är dock någonting som vi fortfarande orkar koncentrera oss på. Här få du 10 statistiska och 10 praktiska skäl till att börja dra nytta av videocontent i din kommunikation samt en rad tips på hur man kommer igång med det. Läs mer jul 11, 2016

Marketing automation som en viktig del av försäljning: leadsgenerering och lead nurturing

 Marketing automation ger företag nya verktyg att delta i kundens köpprocess i en ännu tidigare fas.

Viktighet av webbtjänster och bra content betonas i köpprocessen. Det lönar sig dock inte att lämna kunden ensam utan det är bra att aktivt kontakta potentiella kunder. Läs mer jun 22, 2016

Kundresan i förändring - lyckas du med att leda kunden till köpet?

 Företagets marknadsföring hjälper potentiella kunder att navigera genom olika kontaktpunkter till köp.

Vet du hur din kunds digitala köpprocess ser ut? I praktiken består den digitalakundresan av en rad kontaktpunkter som företaget bestämt sig för att dra nytta av i sin kommunikation. Dessa punkter kan då kombineras på otaliga sätt för att utforma olika köpvägar genom vilka kunderna kan fatta köpbeslut. Läs mer jun 6, 2016

6 tips för bättre e-postmarknadsföring

 Det finns en god anledning till varför företag använder e-postmarknadsföring: den fungerar om den är välgjord.

Precis som med andra marknadsföringsmetoder är det lätt att fastna i gamla vanor med e-postmarknadsföringen. I stället för att hålla fast vid metoder som en gång i tiden visat sig fungera bör e-postmarknadsförare experimentera med nya saker. Här får du några tips om hur du kan berika din e-postmarknadsföring med nya idéer (utan att glömma även gamla och lånade idéer). Läs mer jun 1, 2016