Artikel

Mobil utveckling nu och i framtiden

Kontakta oss! mar 21, 2017
Mobil utveckling nu och i framtiden När man talar om applikationer, börjar gränserna för dessa mellan olika enheter bli allt mer suddiga. Tjänster blir standardiserade oberoende av vilken enhet man använder.

På grund av den drastiskt ökande användningen av smartphones har tjänster till dessa enheter ökat ordentligt. De senaste fem åren har mobila enheter gått till att vara en självklarhet och det vanligaste sättet att gå online via.

Responsivitet har därför blivit obligatoriskt för webbaserade tjänster och hemsidor. Mobiloptimering är essentiellt både för användarnas upplevelse och samtidigt för synligheten; Google flyttar automatiskt ned icke-optimerade tjänster och hemsidor i deras sökresultat.

Samtidigt så lever vi i en värld där vi nu ser det som en självklarhet att vi ska kunna handla mat och sköta våra bankärenden online genom vår smartphone. Bra mobilanpassade tjänster skapar lojalare kunder och ger dig en konkurrensfördel mot andra företag som inte kommit lika långt i sina digitala tjänster.

”Konceptet med separat mobilanpassning kommer inte finnas kvar så länge till” säger Timo Hänninen, ansvarig över Liana Technologies mobilavdelning i en kommentar om industrins framtid.

”När vi talar om applikationsutveckling så börjar gränserna för separering av anpassning mot mobila enheter att suddas ut. Tjänsterna blir standardiserade oavsett mobil enhet och samtidigt blir dessa nyckeln till personers vardagliga liv” fortsätter Hänninen.

Så vilka koncept och faktorer väger in in framtiden för mobila tjänster? Vi gick genom ett antal nyckelexempel inför denna artikel.

Progressiva webbapplikationer:

Progressiva webbapplikationer möjliggör för simultan utveckling för både fasta och mobila enheter. Samma tjänst används för varje enhet oavsett om det är en webbläsare eller separat applikation. Enheten i sig själv bestämmer vilka features som är möjliga att använda i enheten (bilder, video m.m.).

På så sätt kan utvecklingen av en tjänst eller applikation ske utan att behöva anpassa denna separat (eller utveckla en helt ny) för alla olika enheter en användare kan tänkas utnyttja. Därför blir utveckling enklare samtidigt som användarupplevelsen är den samma oavsett enhet.

Internet of Things (IoT):

Med Internet of Thing (IoT) åsyftas den växande trenden om att smartphones, smart watches, plattor m.m. mer och mer ska interagera med andra enheter och tjänster. IoT har redan varit på mångas läppar inom tech-bloggosfären, och vi börjar se att fler och fler olika enheter har likadana funktioner för att underlätta vardagen. Till exempel:

  • se var en buss eller kollektivt färdmedel du väntar på befinner sig
  • ta reda på var i området du befinner dig i det finns en lekpark eller liknade för ditt barn
  • ställa in värmen i hemmet
  • hålla reda på exakt när du ska vattna dina blommor
  • låsa upp bilen från din telefon
  • betala för varor i butiken genom att scanna av din telefon
  • skicka ut erbjudanden till personer som är nära din butik

IoT skapar möjligheter för att förenkla vardagen genom applikationer i olika enheter.

Augmented reality:

Sommaren 2016 undgick ingen mobilspelet Pokemon Go’s popularitet. Spelet som är baserat på augmented reality och location data var inte det första i sitt slag ens för spelets utvecklare Niantic, som tidigare hade utvecklat spelet Ingress, som fokuserade på att besöka landmärken och attraktioner.

Det traditionella sättet att göra augmented reality är att lägga till innehåll baserat på var användaren befinner sig till enhetens kamera. Användaren kan då se tillagda bilder, animationer och text live i enheten. I Pokemon Go’s fall visade kameran Pokemons som man sedan skulle fånga in.

Sett till den popularitet Pokemon Go skapade för augmented reality så kan vi förvänta oss allt fler spel inom AR. Längre in i framtiden kan det bli allt mer vanligt att detta även tar över traditionella inslag i spel och applikationer, och även att AR-information till exempel kan ses genom glasögon för andra syften än spelande.

Marknadsföring och mobila enheter:

Allt ovan låter givetvis spännande, men varför är det relevant för marknadsavdelningar?

För att majoriteten av nämna tjänster ämnar att förbättra eller förenkla användarens liv i någon mån. Om ett företag, till exempel en bank, kan skapa möjligheten att göra deras tjänster tillgängligare och enklare att använda, så skapas ett större avstånd mellan kunden och de banker som inte erbjuder samma service.

En väloptimerad mobil upplevelse kan skapa en mycket stark konkurrensfördel som har potentialen att få kunder mer intresserade och engagerade. En väl mobilanpassade hemsida visar på hur kunder föredrar enkelt använda tjänster. När det kommer till användarupplevelse är det även viktigt för företag att tänka på vilka fler tjänster som kan adderas för att ge kunder en så enkel och bra upplevelse som möjligt när de utför sina ärenden och vilken ny teknologi som kan användas för att möta dessa behov.

Med Liana Technologies mobilavdelning skapas exceptionella marknadsföringslösningar för företag som vill ha sömlöst integrerade mobila lösningar som kan användas över samtliga enheter. Om du har funderat mobila lösningar för ditt företag, tveka inte att kontakta oss.

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Enkät: Fördelar med marketing automation

Liana Technologies utförde en internationell enkät om marketing automation i maj 2017. Sammanlagt 421 globala specialister inom marknadsföring och kommunikation svarade frågorna.

Läs mer

Köpguide för mobilapplikationer

Oavsett om syftet är marknadsföring, ökande av intäkter eller att engagera kunderna så kan en mobilapplikation ge dig en stark fördel både inom B2C och B2B. För att maximera värdet i att investera i en applikation så har vi skapat denna guide för köp av mobilapplikationer.

Läs mer

Målgrupper inom e-postmarknadsföring – vilka grupper ska man ägna mer tid åt?

I slutet av året ligger man helt rätt i tiden för att reflektera över året som gått och börja planera nästa års marknadsföring. Det gäller att kartlägga både det som man gör varje år och komma på nya metoder för att nå ut till sina kunder. Nyhetsbrev är redan en form av kommunikation som många företag använder, men tas det hänsyn till olika målgrupper när dessa skickas ut?

Läs mer

Från multi-channel till omnichannel marketing

Som besökare till event om marknadsföring hör man ofta begreppet omnichannel. Marknadsförare talar om sömlösa kundupplevser i olika kanaler och ett nytt sätt att tänka om marknadsföring. Vad har förändrats? Har ens någonting förändrats?

Läs mer