Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

5 prisvärda idéer för marknadsföring (Infographic)

0
Dela

Marknadsföringsbudgeten under en kris: att betala eller inte betala. Det är frågan.

Kostnaderna för marknadsföring kan minskas om du får en bättre förståelse för varför du använder de marknadsföringsverktyg du använder. I den här artikeln ger vi dig 5 budgettips för din marknadsföring, tillsammans med en lista med skäl att använda dem (särskilt under en lågkonjunktur).

Bonus: I slutet hittar du en infographic som sammanfattar de mest prisvärda idéerna för din marknadfsöring. Den innehåller intressant fakta och statistik som vi inte kommer att ta upp i inlägget.

Nu kör vi 🚀

De 5 mest prisvärda marknadsföringsidéerna vi kommer att ta upp:

  1. Användargenererat innehåll
  2. E-postmarknadsföring
  3. Återanvänd äldre material
  4. Webinarier
  5. Samarbeta med andra företag

1. Implementera en strategi för innehåll skapat av användare

Anledning: få gratis synlighet i media

Stories med Instagram-filter från olika varumärken, TikTok-utmaningar, kundkommentarer på Twitter - detta är bara några exempel på användargenererat innehåll (UGC). Innehåll kan vara underhållande, informativt eller ifrågasättande men det viktigaste är att det fungerar. Vem litar du mest på: en väns inlägg som berömmer ett varumärke eller en annons från samma varumärke?

Och det bästa av allt: detta ger en massiv marknadsföring och exponering som kräver mycket få resurser från dig. Är inte det precis vad vi alla behöver just nu?

Till exempel är Ray-Ban's Reindeerized-filter på IG ett roligt sätt att interagera med varumärket.

IG filter as an example of UGC

(Källa)

2. Använd e-postmarknadsföring

Anledning: håll dem uppdaterade

För några dagar sedan bytte jag mitt inställda flyg mot CashPoints. Allt som krävdes var några få personliga e-postmeddelanden.

E-postmarknadsföring är ett viktigt kommunikationsverktyg idag. Håll dina kunder informerade genom att dela dina senaste uppdateringar, erbjudanden eller andra viktiga meddelande om hur du hanterar krisen.

Slå två flugor i en smäll: använd e-post som ett internt kommunikationsverktyg. Att skapa ett nyhetsbrev tar inte lång tid och du kommer att minska antalet samtal från oroliga kunder såväl som de otaliga frågor som uppstår internt på företag.

Med tanke på resultaten är investeringen i e-postmarknadsföring definitivt värt det. Så snart krisen är över kan du fortsätta att skicka nyhetsbrev för att generera leads, generera mer försäljning och njuta av de andra fördelarna med ett e-postmarknadsföringsverktyg.

Så här kommunicerar Airbnb med sina kunder:

Crisis communication newsletter

Läs mer om hur stora varumärken gör e-postmarknadsföring:

3. Återanvänd äldre material

Anledning: driv trafik

Tillhör du någon av dessa branscher där webbplatstrafiken minskar? 

Website traffic during the crisis

(Källa)

Att locka regelbunden trafik till din webbplats är inget som händer över en natt. Att omvandla en populär guide till ett blogginlägg kan öka antalet besökare på webbplatsen med relativt liten ansträngning. Det är därför återanvändning av ditt gamla innehåll är det mest effektiva sättet att använda dina resurser just nu.

Gör så här:

  • Gör om en äldre broschyre eller guide till en SEO-vänlig bloggartikel och vice versa
  • Presentera dina topppresterande artiklar i en ny infographic
  • Gör ett nyhetsbrev baserat på ditt mest populära inlägg på sociala medier
  • Prata om dina bästa blogginlägg i en podcast. (Vi pratade tidigare om hur man startar sin egen podcast)
  • Håll ett webinarie om ämnen du redan behandlat

4. Arrangera ett webinarie

Varför: generera leads

Webbseminarier är ett säkert sätt att generera kvalificerade leads på. Personer som tillbringade en timme i din presentation idag kommer troligen att bli dina lojala kunder imorgon.

Webinarier är inget för mig — kanske är det första som dyker upp i huvudet på dig. Tänk utanför boxen så får du upp minst ett par idéer på webinarier. Här är lite inspiration:

  • Steg-för-steg tutorials
  • Webinarier om kundreferenser
  • Workshops
  • Kundutbildning

Du kan till exempel titta på vårt webbinarie om e-postmarknadsföring:

 

5. Samarbeta med andra företag

Anledning: nå en bredare publik och bygg upp ett positivt rykte

Apple och Google har nyligen samarbetat genom att använda smartphones för att spåra spridningen av coronaviruset. (Källa)

Du hittar knappast ett media som ännu inte uppmärksammat det sällsynta samarbetet.

Vad kan vi lära av dessa teknikjättar? För det första minskar konkurrensen lite just nu och företagen är redo att stödja varandra. För det andra ökar företag som agerar ansvarsfullt i media och på sociala nätverk. Dessutom är partnerskap med andra varumärken ett bra sätt att nå en relevant publik som kanske inte har tänkt på ditt varumärke tidigare.

Du behöver inte ha en enorm budget för partnerskap som gör skillnad. Bagerier kan samarbeta med restauranger för att leverera luncher till sjukhus. Reklambyråer kan samordna webbseminarier. You name it.

Detta är lite av ett sjunkande skepp. I ett försök att hjälpa för att få synlighet kommer du att förstöra ditt varumärkes rykte. Fejkade hjälpinitsiativ är lätta att upptäcka så samarbeta bara omdu har goda avsikter. 

Ladda ner vårt webinarie: How to succeed in crisis communications?

Infographic: 5 billiga marknadsföringsidéer

low cost marketing ideas infographic

Källor:

  1. Stackla: Bridging the Gap: Consumer & Marketing Perspectives on Content in the Digital Age (Report)
  2. Marketing Charts: Youth Expect to Use Email More in the Future
  3. Backlinko: 21 Actionable SEO Techniques For 2020
  4. ZoomInfo: 5 Ways to Generate More Webinar Leads
  5. Nola: With bars closed, New Orleans gets creative to support bartenders, raise its own spirits

Kommentera

Kommentarer

Inga kommentarer