Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Fast i gamla hjulspår? 6 + 5 Tips på hur du kan ge nytt liv åt dina nyhetsbrev

0
Fast i gamla hjulspår? 6 + 5 Tips på hur du kan ge nytt liv åt dina nyhetsbrev
Dela

Bra innehåll för ditt nyhetsbrev finns bokstavligen överallt , du måste bara lära dig hur du kan upptäcka det och använda det!

Varför anstränga sig? Eftersom nyhetsbrev är ett effektivt, personligt och mätbart sätt att kommunicera och en pålitlig följeslagare inom både B2C- och B2B-marknadsföring och kommunikation. Och som du säkert hört minst en miljon gånger tidigare: nyhetsbrev HAR bäst ROI av alla marknadsföringskanaler.

Nyhetsbrev kombinerat med engagerande innehåll resulterar i läsare som skapar värde för din organisation - vare sig det är i monetärt värde eller som på annat sätt är värdefullt för dig.

E-post är även den typen av innehåll som man vill ha från ett varumärke. Men i genomsnitt får man cirka 90 e-postmeddelanden per dag. Att stå ut är ett tufft jobb och sätten att göra det på är många.

Hur kommer man på innehåll till e-postmarknadsföring?

Oavsett vilket som är ditt kompetensområde kan innehåll för dina nyhetsbrev oftast hittas i din närhet. Bland din personal, dina kunder eller andra intressenter och på evenemang. Innehållet bör syfta till att få dina läsare att interagera med din organisation.

Du kan även hitta innehål genom:

  • Google
  • Benchmarking
  • Google keyword-sökning
  • Mediebevakning
  • Googletrender osv.

Förslag på innehåll för e-post

1. Informativt- eller utbildningsinnehåll

Vår tid är värdefull och du bör ta till vara på chansen när någon läser ditt innehåll. Försök att närma dig ditt ämne från olika vinklar och erbjud dina läsare olika perspektiv på en fråga, oavsett vilket område det handlar om. 

Skriv artiklar i en lättare ton och lägg till illustrativa bilder. Använd infografik. Då och då kan du släppa en mer omfattande artikel som gräver så djupt som möjligt i ett ämne.

Liana Technologies använder infografik för att stödja och sammanfatta artiklar. Infografik är ett bra sätt att få trafik från dina nyhetsbrev till din blogg eller din webbplats.

Å ena sidan går trenden numera definitivt mot kortare nyhetsbrev men å andra sidan kanske dina läsare från områden som juridisk uppskattar en mer grundlig förklaring av ditt ämne.

Långt eller kort se till att lägga till några väl valda kortinsatser i ditt nyhetsbrev och gör det enkelt att läsa mer på webbplatsen eller en landningssida. Nyhetsbrevet är ett incitamentet att gå vidare in i ditt innehåll.

Om du skriver en blogg på din webbplats eller har ett nyhetsavsnitt som du vill ha med i ditt nyhetsbrev kan du enkelt göra det med ett RSS-flöde. Flödet importeras automatiskt till ditt nyhetsbrev. För marknadsföraren som kämpar med brist på tid är ett RSS-flöde en välsignelse.

Videor är perfekta för utbildande innehåll. Läs mer om hur du kommer igång med videor! 

2. Kundreferenser eller personalberättelser

En av dina största tillgångar är kundreferenser du kan berätta om, speciellt om du har konkret fakta och siffror du kan visa upp. Om dina kundreferenser eller anställdas berättelser är skrivna artiklar, varför inte göra dem som videor eller infografer istället ”Infograf: Hur XX gick från praktikant till avdelningschef på 7 år”.

Om målgruppen för e-posten är potentiella anställda istället för kunder är berättelser om medarbetare ett bra sätt att engagera.

3. Insikter från företaget eller branschen

Din organisation är full av experter. Ge dem utrymme att prata om det dom är bäst på. Ansikten bakom ditt företag leder dig närmare människorna. Tips! Investera i professionell videoutrustning och låt en expert förklara kameran istället för att du skriver ner den, eller helt enkelt sätta ner dem på en soffa med dig och hålla kamerorna rullande.

4. Utmaningar

Det är inte alltid en dans på rosor i ett företag. Att berätta om de utmaningar dig stött på längs vägen gör dig mer trovärdig eftersom vi alla möter motgångar då och då. Ditt nyhetsbrev är en bra plattform att sprida din visdom om hur du övervann en svår situation. Vad sägs om att göra en sammanställning av "Våra 5 bästa misslyckanden 2019"  i slutet av året?

5. Mässor and evenemang

Mässor och evenemang är viktiga sätt att hänga med i vad som händer i branschen, men alla gör inte det. Spara dina läsares tid och berätta istället vad du lärde dig. Sammanfattningar av dina egna evenemang, att delta på mässor i din bransch eller andra evenemang är bra innehåll för ditt nyhetsbrev. Du kan visa att du är en aktiv medlem i ditt område och öka din status som expert inom ämnet. Inkludera och små videoklipp.

6. Andra typer

Glöm inte heller dessa:

  • Kampanjbrev
  • Kommunikationsbrev som fokuserar på varumärkesbyggande och att göra kunden engageradNews and current issues
  • Samla in donationer
  • Generera och våra leads
  • Välkomna nya kunder och få dem bekanta med företaget
  • Användar manualel för dina produkter
  • Evenemangsinbjudningar
  • Aktivera meddelanden för passiva kunder
  • Belöna lojala kunder
  • Kom ihåg kunder (födelsedagar osv.)
  • Tävlingar
  • Säsongshälsningar

Saker att ta hänsyn till när du skapar ett nyhetsbrev

1. Interaktivitet

Öppningsfrekvensen av nyhetsbreven är inte längre den viktigaste att mäta. Den visar ifall nyhetsbrevet blivit läst men det är viktigare att veta om du påverkat på något sätt, eller hur?

Du vill framkalla en handling från läsaren. Detta är det verkliga värdet i ditt innehåll så att dessa människor fortsätter att läsa dina nyhetsbrev även i framtiden.

Interaktivitet är för närvarande den största trenden när det gäller innehåll. Detta beror på att det helt enkelt gör läsaren mer engagerad med innehållet.

Vad som gör interaktivitet så åtråvärt: engagemang innebär att det byggs en relation, vilket innebär att det finns förtroende som i slutändan betyder bra affärer för dig.

Interaktivt innehåll kan vara till exempel:

  • Oppinionsundersökningar
  • Enkäter
  • Rörliga bilder som har flera länkar för olika innehåll
  • Videor

Med de mobila enheternas framtåg förväntas det numera att det finns en app-liknande interaktion även från andra medier? Statiskt innehåll måste verkligen rättfärdiga sig för läsaren genom att hålla sig på deras hemmaplan - till exempel rättslig text eller annat branschspecifikt som läsaren förväntar sig.

Om du inte använder interaktivitet går du miste om massor av möjligheter att engagera dina läsare.

2. CTA

Eftersom det är interaktivitet som du vill ha är din Call-to-Action viktigare än någonsin. Ha tydligt separerade avsnitt i ditt nyhetsbrev med tydligt separata CTA:n. Det är klokt att ha ett tema per nyhetsbrev och en tydligt CTA för detta tema. När du har en specifik åtgärd du vill att läsaren ska utföra är det lättare för både dig och dina läsare.

Ett sammanhängande e-post är lättläst och dess olika delar utgör en logisk enhet - om brevet har för många olika teman blir nyhetsbrevet lätt förvirrande.

3. Tillgänglighet

Tillgänglighet är ett av de hetaste ämnena i den digitala världens idag.  is one of the hottest topics in the digital world today. Internationella WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) och EU-direktiven om webb tillgänglighet har kastat nytt ljus på frågan.

Detta gäller även nyhetsbrevens mallar. Tänk därför på att nyhetsbreven inte bör vara för mycket utanför boxen så att det inte går att navigera enkelt. Ha inte ha anfallsinframkallande blinkningar i dina gifs. Använd färger och kontraster som även är tydliga för synskadade.

4. Scannability

Det lönar sig att använda scanability i nyhetsbrev eftersom läsaren sällan har möjlighet att koncentrera sig på varje ord i ett nyhetsbrev. Scannability innebär att det är enkelt att se huvudteman och se de olika avsnitten i innehållet. Samma metod bör användas när man skriver bloggartiklar eftersom en lång text utan avsnitt tröttar ut läsarna.

Nyhetsbrevens scannability förbättras av:

  • Beröra ett tema per avsnitt
  • Punkter och/eller nummer
  • Tydligt separering mellan sektioner
  • Använda kortfattade menigar istället för långa
  • Visuella markeeingar (färger, typsnitt, CTA, länkar)
  • Framkalla känslor: Underhålla och övertyga

När du skapar nyhetsbrev bör du alltid tänka på att det sitter en människa i andra änden som läser det du skrivit. Precis som du själv vill denna person bli underhållen. Att framkalla känslor är inte alltid så lätt men det är värt att ge det lite tid och eftertanke.

Förutom att vara rolig och tillhandahålla innehåll som har karaktär bör du även komma ihåg att övertyga dina läsare. Det som hjälper dig att övertyga är: siffror, kontrollerad fakta eller en tredje part som vidareutvecklar ämnet (t.ex. referenser och kundrecensioner). I bästa fall är tredje parten någon läsaren kan relatera till (t.ex. en kollega) eller någon vars åsikt är särskilt värdefullt, som en expert på området.

5. Fokusera på mottagarna inte dig själv

Även bra innehåll kan provocera en läsare att sparka bakut om innehållet känns som skryt eller säljigt. En bra tumregel är att sträva efter att visa fördelarna för läsaren och se saker ur läsarens synvinkel. Enkelt uttryckt handlar det om att berätta för läsarna hur de kommer att gynnas eller påverkas istället för att fortsätta med vad "vi har" eller vad "vi gjorde". Om det är svårt att hitta synvinklar som nämn ovan är det bra att fundera på om det planerade innehållet är relevant för mottagaren över huvud taget. 

En sak är säker: även om det kanske känns som att du är fast i gamla hjulspår kommer det aldrig ta slut på innehåll att skriva om - någonsin. Du måste kanske vara djärv och gå dit du inte har gått förut och hitta en ny metod för att skapa innehåll. Om du har slut på tid eller händer kanske du också vill överväga att automatisera åtminstone en del av ditt innehåll.

Kontakta oss för att prata om e-postmarknadsföring

Tyckte du om den här artikel?
Ge den en tumme upp!