Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Vad är bra klickfrekvens för e-postmarknadsföring (CTR) och hur kan man förbättra den?

0
Dela

Vad är en bra CTR för mitt företag?
Hur kan jag förbättra min CTR?
Vilken typ av CTR är lika med framgångsrik e-postmarknadsföring?

Det här är frågor som vi hör från våra kunder, potentiella kunder och nya användare av LianaMailer dagligen. Det finns inget universellt svar på dessa frågor, men vissa benchmarkdata finns tillgängliga.

I vår undersökning, State of Email Marketing 2021, analyserade vi över en miljard nyhetsbrev som skickats av LianaMailers kunder i Europa, Mellanöstern och Hong Kong. Analysen täckte ett brett spektrum av branscher, inklusive fordon, utbildning, hotell, media och publicering samt den offentliga sektorn.

Den genomsnittliga klickfrekvensen i alla branscher var 7,09 %. I Europa var CTR högst med 9,74 %, därefter Hongkong 8,04 % och sedan Mellanöstern med en CTR på 3,50 %.

I allmänhet rekommenderar vi att mer fokus bör läggas på att förbättra dina egna siffror som e-postmarknadsförare än på att stirra på andras siffror. E-postmarknadsföring är en fantastisk kanal eftersom dess effektivitet enkelt och exakt kan mätas.

Förutom analysen av OR och CTR är det möjligt att undersöka klick på individuell nivå och studera framgången för olika delar i meddelandet genom att till exempel använda en värmekarta.

I den här artikeln förklarar vi först kort vad klickfrekvens (CTR) betyder i e-postmarknadsföring och tips om hur du kan förbättra ditt nyhetsbrevs CTR.

Vad betyder CTR?

Klickfrekvens (CTR) visar hur många mottagare som klickade på en länk i ditt nyhetsbrev. De räknar alla länkar som du har lagt till i ditt nyhetsbrev. Med detaljerad e-postmarknadsföringsrapportering kan du se hur många gånger varje länk klickades på och vilka som klickade.

Vi kommer också dela med oss av fyra tips om hur du förbättrar CTR för dina nyhetsbrev 🚀

Hur förbättrar man CTR?

1. Se till att du inte har för mycket information i ditt brev

Att fylla på nyhetsbrevet med för mycket text och information är förmodligen det vanligaste misstaget inom e-postmarknadsföring. Det glöms ofta bort att syftet med nyhetsbrevet är att guida läsaren någon annanstans, vanligtvis till en webbplats, en webbutik eller en målsida.

Därför är det klokt att bara lyfta fram teasers (dvs korta och intressanta beskrivningar av vad som väntar bakom länken) av dina berättelser i nyhetsbrevet. Ett kort och gott nyhetsbrev är lättare att läsa och känns inte övermäktigt för läsaren.


Zendesk lägger till teasers för sina bloggartiklar i sina nyhetsbrev för att locka läsare att besöka deras hemsida för att läsa hela artikeln.

2. Skapa en tydlig uppmaning (CTA)

Call-to-Action används för att få ut det mesta av digitala marknadsföringskanalerna. Call-to-Action (CTA) är huvudsyftet med den digitala kanalen som används, i ett nyhetsbrev är det vanligtvis den viktigaste länken eller en av dem. Det är därför den är designad så att den tydligt sticker ut från bakgrunden och lika viktigt är det att teasertexten är så tilltalande som möjligt.

Med en väl implementerad CTA är det möjligt att avsevärt öka nyhetsbrevets CTR.

En bra CTA:

  • Utmärker sig från bakgrunden
  • Talar till din publik
  • Lockar läsaren att vidta åtgärde
  • Passar huvudbudskapet i ditt nyhetsbrev

3. Mobiloptimerad

Att se till att ditt nyhetsbrev är helt optimerat för mobil är ett smart och skottsäkert sätt att förbättra brevets CTR. Visste du att 81% av alla mail läses på mobilen?

Ingenting är mer frustrerande än att ha för liten text eller knappar som du inte kan klicka på, så se till att dina nyhetsbrev har ett tillräckligt stort teckensnitt och CTA-knappar för enkel mobil navigering. Kom ihåg att alltid testa dina nyhetsbrev på mobila enheter och se till att layouten ser bra ut och fungerar på mobilen.

4. Bestäm vad som är en bra siffra för dig

Det bästa sättet att se om dina siffror för e-postmarknadsföring förbättras är att jämföra resultaten med dina tidigare siffror.
Om siffrorna förbättras är du på rätt väg. Stirra inte bara på ett specifikt e-postmarknadsföringsmål

Tänk på vad målet är med e-postmarknadsföringen. Vill du få fler webbplatsbesökare eller informera dina medarbetare om
de senaste företagsnyheterna?

Till exempel tenderar intern kommunikation att ha öppningssiffror nära 100% medan B2B-e-post har en betydligt lägre andel.

Intresserad av att lära dig mer om e-postmarknadsföring? Se några av våra andra sidor📚

Hur engagerar man kunder med E-postmarknadsföring? – 8 Tips
3-dagars E-postmarknadsföringskurs
Marketing Automation  – Så sätter du igång