Artikel

10 tips för att skapa en contentkalender

Kontakta oss! apr 22, 2019
10 tips för att skapa en contentkalender I innehållskalendern kan man dela in innehållsplanering och -skapande i mindre delar, vilket gör helheten lättare att uppfatta.

Hur skapar man intressant och aktuellt content från vecka till vecka och månad till månad? Den här frågan vållar ofta bekymmer för dem som jobbar inom marknadsföring och kommunikation.

Även om det finns bra bloggare eller skickliga användare av sociala medier bland företagets personal kan det med tiden vara utmanande att kontinuerligt skapa nytt content. Oftast är det brist på tid och personalresurser som ställer till det för contentskapandet. De flesta företag brukar vara motiverade att skapa mer content men dess interna resurser räcker oftast inte till för att hinna skapa allt planerat content.

Ett konkret sätt att göra innehållet enklare är att börja använda en innehållskalender. Innehållskalender hjälper till att dela in innehållsplaneringen och skapandet i mindre delar vilket gör det lättare kan hantera. Med hjälp av kalendern kan man effektivt hantera sin egen och hela teamets arbetsbelastning under en längre tidsperiod. Innehållsplaner som endast är sammanställd i punktform blir sällan genomförda eller har schemaläggningsproblem.

När din contentkalender är full kan du lägga mindre tid på att fundera på vad du ska skriva om och kan istället koncentrera dig på att skapa användbart content. Här har vi samlat 10 tips för att hjälpa dig komma igång med din egen contentkalender. 

1. Kontrollera dina målsättningar

Innan du börjar skapa en contentkalender måste du veta vad du vill uppnå med ditt content. Dessa mål har en avsevärd effekt på vem som får ditt content, vilka kanaler du använder och hur ofta du publicerar content.

Vill du generera nya leads, flytta läsare till en webbsida, få större synlighet eller fler Facebook-följare? Du måste veta varför du producerar content innan du kan gå vidare till nästa steg.

2. Skapa en mall för kalendern

Det finns ett överflöd av verktyg med kalenderfunktioner på webben. Om du inte vill lägga tid på att testa och lära dig använda nya verktyg kan du alltid börja med att använda ett enkelt kalkylprogram som bas för contentkalendern. Kalendern bör har en delningsfunktion om du kommer att planera content tillsammans med andra. Med Googles gratis kalkylprogram kan du skapa en kalendermall där andra deltagar kan uppdatera kalendern på sin egen dator.

Contentkalendern kan byggas på många olika sätt, men den ska svara på åtminstone dessa frågor: 

  • Genom vilken kanal kommer content att publiceras?
  • Vilken typ av content kommer att publiceras?
  • Vad handlar content om?
  • När ska man publicera content?
  • Vem kommer att skapa och publicera content?
  • Har content publicerats i tid?

Här följer ett exempel på hur en enkel mall för en contentkalender kan se ut: 

3. Välj rätta kanaler

Publicerar du artiklar på din blogg? Bilder på Instagram och Twitter? Videoklipp på YouTube? En enkät på Facebook? Det viktigaste är att publicera ditt content där dina kunder håller till. Ta först och främst reda på vilka kanaler dina befintliga och potentiella kunder använder sig mest av. 

Även om det är lätt att skapa innehåll för sociala medier bör inte kalendern bestå av enbart social medie-inlägg, pressmeddelanden, expertartiklar och gästbloggar bör också ingå i din kommunikations- och marknadsföringskalender.

4. Använd en riktig kalender som stöd

Börja med att markera alla viktiga händelser så som semestrar, högtider, branschmässor, seminarier och utbildningar i contentkalendern – då blir det enklare att planera ditt content. 

5. Lägg till ditt eget content

Efter att alla generella händelser har markerats i kalendern kan du börja med att fylla i tomrummen med annat content. Ditt content kan bestå av till exempel: 

  • Temainlägg – Ska du delta i en branschmässa eller ett seminarie? Förekommer det något ämne som är nära din verksamhetsbransch i den offentliga diskussionen? Följ vad man pratar om inom din bransch och passa på att skriva om dessa aktuella ämnen.
  • Serieinlägg – Är du specialiserad på en tjänst som du skulle vilja berätta mer om för dina kunder? Serieinlägg är ett bra sätt att utbilda dina mottagare och visa din expertis.
  • Expertartiklar och gästbloggar om dina tjänster och aktuella ämnen inom din bransch.
  • Pressmeddelanden om nya produktlanseringar, forskningsresultat eller ditt företags internationalisering.
  • Säsongs- eller högtidshälsningar.
  • Videoklipp eller bilder från evenemang, kampanjer, produkter och projekt.
  • Intervjuer med kunder och samarbetspartners i form av video eller ett kundcase.
  • Intressanta och roliga detaljer om företaget: Vem som besöker kontoret och vad som händer under fikapausen?

Det mest utmanande med att skapa en egen contentkalender är att komma på relevanta idéer som fyller ut kalendern.

6. Ha tidlöst content till hands

Tidlöst content är alltid relevant och användbart eftersom det inte är bundet till ett visst datum eller en viss tidpunkt. Det är en bra idé att alltid ha extra content som kan användas i fall det uppstår fördröjningar i schemat. Det är också praktiskt att ha plats för nya contentidéer i själva kalendern.

7. Utnyttja ditt tidigare content

Du behöver inte alltid skapa helt nytt content. De flesta företag har användbart content till hands – t.ex. data från CRM-systemet och resultat från kundundersökningar. Äldre blogginlägg kan också återanvändas och uppdateras via olika kanaler.

8. Bestäm publiceringsfrekvensen 

Tänk efter hur ofta det är realistiskt att publicera nytt content. Att skapa content är tidskrävande och det är viktigt att välja en publiceringsfrekvens som passar dig. För att kunna skapa en effektiv contentkalender är det mycket viktigt att inse sina begränsningar. Om contentkalendern är för fullspäckad lider kvaliteten på ditt content. Om kalendern däremot ser alltför tom ut hjälper den dig förmodligen inte alls. 

9. Fastställ deadlines

Fastställ deadlines för när content ska publiceras men kom ihåg att contentkalendern inte är huggen i sten. Planera flexibelt: det är bättre att ta tillfället i akt och skriva om färska nyheter på bekostnad av tidlöst content som kan publiceras i princip när som helst. 

10. Uppdatera dina contentplaner

Det finns inte ett entydigt svar på hur långt i förväg content bör planeras. Möjligheten att planera din kommunikation i förväg beror på hur snabbt situationer förändras inom din bransch. Huvudinnehållet kan skapas för hela året och därefter kan man planera innehållet veckovis och dagligen för kommande månaden. Ju tidigare man börjar planera sitt content desto mer osannolikt är det att det förekommer oplanerade avbrott i innehållsflödet. 

Extra: Kontrollera hur ditt content tas emot 

När man koncentrerar sig på att skapa och dela content är det lätt hänt att glömma mäta vilka slags resultat man uppnått med sitt content. Det är således viktigt att reservera tid för självreflektion i contentkalendern: vilka inlägg på sociala medier har väckt mest intresse och diskussion, vilka blogginlägg har delats vidare och hur mycket synlighet har dina pressmeddelanden fått i olika medier? När du vet vilken typ av content som intresserar dina läsare kan du fortsätta med att skapa mer intressanta och engagerande content.

Kontakta våra experter om du vill ha PR som en del av din contentkalender eller behöver hjälp med mediaövervakning

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Från multi-channel till omnichannel marketing

Som besökare till event om marknadsföring hör man ofta begreppet omnichannel. Marknadsförare talar om sömlösa kundupplevser i olika kanaler och ett nytt sätt att tänka om marknadsföring. Vad har förändrats? Har ens någonting förändrats?

Läs mer

Undersökning: Vilken påverkan har placering av länkar på CTR i nyhetsbrev?

Kan man med hjälp av analyser få reda på vad som styr läsarens uppmärksamhet i e-postmeddelanden? Vart ska man placera CTA eller länkar av typen ”Läs mer”, samt vilken inverkan har placeringen av dessa länkar på nyhetsbrevets CTR, det vill säga klickfrekvens? Ashish Kumar, biträdande professor vid Aalto universitetets handelshögskola i Finland, och Jari Salo, professor i marknadsföring vid Oulu Business School vid Uleåborgs universitet i Finland, har gjort en undersökning om dessa teman.

Läs mer

Utnyttja video i din content marketing

Så nu är det officiellt: människan har en ännu kortare koncentrationsförmåga än en guldfisk. Människor som jobbar inom marknadsföring och kommunikation har troligtvis märkt att det har blivit allt svårare att fästa läsarnas uppmärksamhet: man skummar igenom texter och bestämmer sig för att dela bilder på ett ögonblick. Videoklipp är dock någonting som vi fortfarande orkar koncentrera oss på. Här få du 10 statistiska och 10 praktiska skäl till att börja dra nytta av videocontent i din kommunikation samt en rad tips på hur man kommer igång med det.

Läs mer

Marketing automation som en viktig del av försäljning: leadsgenerering och lead nurturing

Viktighet av webbtjänster och bra content betonas i köpprocessen. Det lönar sig dock inte att lämna kunden ensam utan det är bra att aktivt kontakta potentiella kunder.

Läs mer

Kundresan i förändring - lyckas du med att leda kunden till köpet?

Vet du hur din kunds digitala köpprocess ser ut? I praktiken består den digitalakundresan av en rad kontaktpunkter som företaget bestämt sig för att dra nytta av i sin kommunikation. Dessa punkter kan då kombineras på otaliga sätt för att utforma olika köpvägar genom vilka kunderna kan fatta köpbeslut.

Läs mer