Artikel

Den ultimata checklistan för digital marknadsföring

Kontakta oss! jan 20, 2017
Den ultimata checklistan för digital marknadsföring För att göra din digitala marknadsföring mer systematisk, så har vi gjort en checklista för vilka verktyg som digitala marknadsförare bör använda sig av idag.

Användandet av internet fortsätter explodera runt omkring världen, i takt med detta blir det allt viktigare för företag att använda sig av verktyg inom digital marknadsföring för att få en försprång gentemot sina konkurrenter, både inom B2C och B2B.

Från ena sidan är den konstanta utvecklingen och framväxten av olika verktyg en riktigt bra chans att kunna öka sitt företags tillväxt. Från andra sidan kan det samtidigt vara svårt att välja vad man ska använda i den digitala djungeln, och det är lätt att man använder sig utav fel verktyg och går miste om goda resultat.

Som tur är, så är digital marknadsföring en relativt enkel process med rätt verktyg och guidning till hands. 

Använder du dessa kanaler effektivt?

1. Hemsida

Det finns inte längre någon anledning att ringa din IT-avdelning när du behöver hjälp med en ny hemsida. Att använda ett Content Management-system (CMS) är den bästa lösningen, speciellt då det innefattar allt som behövs för att kunna driva en hemsida av hög kvalitet.

  • Mobilanpassning - moderna hemsidor är idag responsiva och kan anpassa sig efter alla sorters enheter.
  • Maximera SEO - En bra CMS-mjukvara har ett inbyggt SEO-verktyg som du kan använda för nyckelords-undersökningar och backlinking direkt från CMS.
  • Content Management - Du kan publicera, dela och analysera din content marketing med en inbyggd modul för just detta.
  • Skräddarsydda landningssidor - Du kan enkelt skapa snygga landningssidor för kampanjer i nyhetsbrev, eller för riktade SEO-ändamål.
  • Tracking av kunders beteende - Du kan spåra kunders beteende, vad de gör och hur de rör sig på hemsidan för att att ta reda på bra och sämre delar av hemsidan.

Blogg

Att blogga är en bra taktik för de flesta företag. Det hjälper att driva trafik till hemsidan, så fort man uppdaterar med ett nytt inlägg så går sidan upp för sökmotorer och på så sätt får man mer organisk trafik.

En välarbetad blogg är också ett bra sätt att bygga varumärket på och presentera sig som ett kompetent alternativ inom branschen och för konsumenterna. Om potentiella kunder läser företagets blogg är sannolikheten att de blir kunder större.

Genom att koppla en blogg till företagets hemsida så kommer det generera att antal effekter över en längre tid. Till exempel:

  • Evernote använder sin blogg för att presentera olika content och ämnen om deras kunder och partners, podcasts och vad som händer i företaget.
  • Whole Foods använder sitt bloggande för att främja hälsosam kost och livsstil, mattips m.m.
  • Flickr inspirerar sina besökare att utveckla sin fotokunskaper genom att publicera inlägg om fotostilar och andra historier kopplade till fotografering.

Landningssida

En landningssida är en hemsida som möjliggör för företaget att fånga in data från kunder genom lead-generering. Med andra ord en form av konvertering. Det är ett av de mest effektiva sätten att konvertera besökare till leads. Varför?

En bra landningssida riktar sig mot en specifik målgrupp baserat på deras köphistoria och beteende. Besökare kan bli ledda till en landningssida genom en nyhetsbrevskampanj som presenterar t.ex. ett white paper, eller genom att klicka på annonser som gör reklam för detta. Genom att erbjuda besökare något intressant och värdefullt blir konverteringsgraden högre.

Landningssida som är riktad mot marknadsförare i Dubai

Bild: Ett exempel på en landningssida för LianaMailer: en klar rubrik, övertygande content och bra design.

2. Content

”Content is king” borde vara ett motto för varje person som arbetar med digital marknadsföring. Värdefull och intressant content i företagets blogg är en briljant källa för att fånga in lojala läsare vilket sedan skapar möjligheten att göra dem till varma leads. Det finns flera nyckelpunkter att ha i åtanke när du ägnar dig åt content management:

Content-kalender

Det är viktigt att planera content för de kommande veckorna, månaderna eller ibland till och med ett år framåt. Det bästa sättet att göra detta på är att ha en content-kalender. Detta kommer systematisera arbetet med content och se till att artiklar och inlägg handlar om olika ämnet och är ”up to date”. Det finns flera marknadsföringskontor som erbjuder gratis mallar för content kalendrar på sina hemsidor.

Den här kalendern hjälper också till med att träffa viktiga kategorier, så som målgrupp, steg i köpcykeln och nyckelord.

Ett bra exempel är MarketingNutz som erbjuder template-listor i kronologisk ordning där det finns olika kategorier och kriterier för content-kalendrar. Den här kalendern hjälper också till med att träffa viktiga kategorier, så som målgrupp, steg i köpcykeln och nyckelord.

Kalendern har både månads- och årsvy.

Det färgkodade spreadsheeten från Vertical Measures erbjuder både månads och årsvy.

Media monitoring

Att använda ett verktyg för media monitoring är ett riktigt bra sätt att mäta effektiviteten i företagets online-kommunikation. På det sättet kan du spåra backlinks, nyckelord och om varumärket nämns i olika sammanhang. Med detta verktyg är det enkelt att följa trender och och se vad som får mest genomslag för att sedan skapa nytt content utifrån den informationen.

Ett annat sätt att använda media monitoring är att hitta bloggare och opinionsbildare inom företagets bransch för att etablera kontakt med dessa så de kan skriva eller nämna företaget i deras kanaler eller be dem gästblogga hos er.

Ett verktyg för media monitoring ger också insikt i vilka artiklar konkurrenter publicerar och vilken taktik de använder för att få uppmärksamhet online.

Content promotion

Bra content ger inget värde om det inte lyfts upp så att det når rätt målgrupp. Att dela artiklar och content i sociala medier är ett måste för att få bra räckvidd. Ett annat sätt att lyfta upp ditt content är att meddela företag om artiklar där du nämner dem. Du kan använda t.ex. den här följande texten som bas för ditt meddelande:

Nå den person som du nämnt i din artikel.

 

3. Search engine marketing

Eftersom ett ökande antal konsumenter handlar och söker efter service online så är det viktigt för företag att toppa sökningar i sökmotorer. SEM har blivit ett av de bästa sätten att öka företags räckvidd inom detta. Vad är då det viktigaste att tänka på för att lyckas bli framgångsrik inom SEM?

Search engine advertising

Marknadsförare förstår hur viktigt det är att synas online. Att sätta upp och publicera annonser är något som många marknadsförare tycker är en jobbig process.

  • Google Adwords Youtube-kanal så finns det genomgångar på hur man utvecklar och maximerar resultaten av sina annonser och kampanjer.
  • En riktigt bra guide skapad av Perry Marshall och Bryan Todd. Adwords cheatsheet visar hur man sätter upp en kampanj, vad man behöver tänka på samt hur man ska skriva och vilken copy som fungerar.

Search engine optimization

En undersökning gjord av Chitika bekräftar att toppträffarna för googles organiska sökresultat mottar 33% av trafiken. Jämfört med 18% för andraplats, och efter detta sjunker procenten drastiskt.

Grafen visar hur vilken position man har på google reflekteras i trafik och sidvisningar.

Bild: Medans toppplatsen på en google-sökning mottar 33% av trafiken hamnar sjätte plats på endast 5%.

Därför är det otroligt viktigt att investera i SEO.

  • Moz´s Open Site Explorer är en bra start för att få en snabb översikt över hur företagets SEO-situation ser ut. Med denna mjukvara så kan du även se vilka resultat dina konkurrenter får på Google.
  • Att hitta nyckelorden som er idealkund använder i sina sökningar är essentiellt. SemRush är ett mycket bra program för nyckelordssökningar.
  • Även Team Explorer är ett bra alternativ.
  • Bra tips för SEO från Brian Dean, som har lyckats skapa organisk tillväxt av trafiken till sin hemsida med 110% på 14 dagar med ”The skyscraper technique”.

4. Sociala medier

Sociala medier har utvecklats ordentligt de senaste åren. 2004, när Facebook lanserades som en nätverkssajt för Harvard, kunde ingen tro att det skulle bli ett internetfenomen där företag kan generera leads och bygga deras varumärken. 

För att träffa rätt målgrupp och deras behov på sociala medier så finns det ett antal verktyg som varje marknadsförare borde använda.

Cheatsheet för bilder på sociala medier

Sociala medier uppdaterar ständigt format och storlek för olika bilder på sociala medier, t.ex. bakgrundsbilder, profilbilder m.m. En av de värsta sakerna man kan göra är att ladda upp bilder i fel format i sociala medier. Detta ser oprofessionellt ut och sänker engagemanget hos målgruppen för varumärket.

Spara och använd cheatsheet för bilder i sociala medier på dina enheter. Se till att du har den senaste versionen då olika sociala medier tycker om att uppdatera dessa relativt ofta.

Cheatsheet för bildstorlekar på Facebook.

Bild: Zac Johnson skapade en bra infograph för bildstorlekar i sociala medier. Det innehåller en sammanställning av alla bildformat och storlekar för Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest, Tumbler, Google+ och Instagram, med ett flertal råd om bildplacering och kvalitet.

Ett verktyg för att bevaka när ditt varumärke nämns

Ibland när ditt företag diskuteras online i sociala medier så taggar de inte dig i inlägget. Det innebär att det kan talas om ditt företag utan att du får reda på det, vilket ofta kan vara negativt.

Att använda en mediabevakare (monitor) för att scanna genom konversationer och diskussioner om företaget så är du alltid redo att svara i rätt tid.

Social media content-kalender

Om ditt företag producerar mycket content, har många olika produkter och deltar i många event så kan det vara svårt att dela allt på sociala medier kontinuerligt utan att missa något. En social mediekalender hjälper dig planera alla publikationer och inlägg i förtid. Det är en stor tidssparare då du i princip enbart behöver använda copy paste vid publicering.

CoSchedule har en detaljerad guide om hur man skapar en social mediekalender och även tips på hur frekvent man ska publicera och vilken tidpunkt på dygnet inlägg får störst räckvidd i olika sociala medier.

5. E-mail marketing

Kraften i e-postmarknadsföring kan ofta bli underskattad. Enligt Direct Marketing Association, så skapar e-mail marknadsföring en ROI på runt 4.300%. Så vilka verktyg för denna sortens marknadsföring bör man använda?

E-mail marketing-verktyg

Utan tvekan så är ett verktyg för e-mail marketing ett måste i varje marknadsförares strategi för digital kommunikation och marknadsföring. Fördelar med detta är bland annat:

  • Sparar tid och medel.
  • Segmenterar kunder beroende på deras köpvanor.
  • Genererar hög ROI.
  • Ger möjlighet till A/B-tester.
  • Ger möjlighet att skicka SMS till kunder.
  • Analyserar nyhetsbrev efter CTR, OR varma och kalla länkar, hur många avprenumeranter, leveransbarhet, hur olika kunder har läst nyhetsbrevet, viken sorts enhet utskicket har blivit läst på.
  • Kan skapa landningssidor för kampanjer med nyhetsbrev.

A/B testning

Att göra små ändringar som att ändra ämnesbeskrivning eller skapa ”Call-to-action-knappar” i ett e-mail kan göra stor skillnad för öppningssifror och CTR.

CRM-verktyg

Ett Customer relationship management (CRM)-verktyg ger dig möjligheten att hantera dina kontakter på ett systematiskt sätt. Med CRM-system blir kunderna rätt och enkelt segmenterade utefter deras profiler. På så sätt kan du skicka rätt information till rätt kunder vid rätt tidpunkt för att få bättre resultat, arbeta med up- och cross-selling samt få högre kundnöjdhet.

De mest använda CRM-systemen är SugarCRM och NetSuite.

6. Marketing automation

Kunder och konsumenter ändrar sina sätt för hur de gör research och hur de gör sina inköp. Din marknadsföring måste svara på detta beteende. Det gäller att identifiera varje digital kontaktpunkt från potentiella kunder med din produkt eller service, t.ex. genom personifierade meddelanden för att leda kunden till köp. Det är här marketing automation kommer in i bilden.

Routine message automation

Ett marketing automation-verktyg ger dig möjlighet att inte behöva lägga tid på dagliga e-mails till olika kundgrupper. Med marketing automation automatiseras utskicken och även kampanjer. Du kan automatisera bland annat:

  • Välkomstmeddelanden till nya prenumeranter och kunder.
  • Meddelanden till kund vid oavslutade kundkorgar.
  • Tackmeddelanden vid bokningar/reservationer eller när en kund signat upp för ett event.
  • Informera om tjänster och funktioner företaget erbjuder.
  • Födelsedagshälsningar.

Bearbetning av existerande kunddata

Att följa en kund genom deras kundresa är enkelt med rätt verktyg för automationer. Varje kund har en unik profil med deras tidigare köphistorik. Genom detta kan du skicka DRIP-kampanjer baserade på kundens intressen och köp. Integrera ditt CRM med ett verktyg för marketing automation och skicka ut riktade nyhetsbrev, inbjudningar till event och välkomstkampanjer till nya kunder.

Generara och utveckla leads

Efter att en kund har blivit identifierad (till exempel genom att de har fyllt i sin kontaktinformation), så startar ett automationsverktyg att kommunicera mot kunden för att utveckla denna. Att leda en kund mot att bli lojal och återkommande kan göras på olika sätt beroende på kundens historik och köpbeteende.

  • Ladda ner ett whitepaper → starta en DRIP-kampanj och introducera produkter som är relaterade till content i whitepaper
  • Registrera sig för ett webinar → starta en DRIP-kampanj och erbjud rabatter på produkter som diskuterades under webinaret.

7. Analytics

När du har investerat tid och pengar i en hemsida, högkvalitativt content, SEO och sociala medier samt utvecklat kunder och prospects genom mail och automationer. Då är det dags att bevaka alla plattformar för att se vad som fungerar bra och var det finns utrymme för förbättring.

Google Analytics är verktyget varje marknadsförare borde använda i dagsläget. Analytics visar data från olika kanaler som leder trafik till din hemsida, mäter konvertering och visar på hur kunder interagerar med din hemsida. Att börja med Google Analytics kan dock vara förvirrande, däremot finns det många användbara sidor för att hjälpa på vägen.

Liana Technologies verktyg har lösningar för varje aspekt av aktiviteter för digital marknadsföring. Kontakta oss för att få veta hur du kan guida dina kunder genom kundresan.

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Enkät: Fördelar med marketing automation

Liana Technologies utförde en internationell enkät om marketing automation i maj 2017. Sammanlagt 421 globala specialister inom marknadsföring och kommunikation svarade frågorna.

Läs mer

Köpguide för mobilapplikationer

Oavsett om syftet är marknadsföring, ökande av intäkter eller att engagera kunderna så kan en mobilapplikation ge dig en stark fördel både inom B2C och B2B. För att maximera värdet i att investera i en applikation så har vi skapat denna guide för köp av mobilapplikationer.

Läs mer

Mobil utveckling nu och i framtiden

På grund av den drastiskt ökande användningen av smartphones har tjänster till dessa enheter ökat ordentligt. De senaste fem åren har mobila enheter gått till att vara en självklarhet och det vanligaste sättet att gå online via. Så vilka koncept och faktorer väger in i framtiden för mobila tjänster, och varför är dem relevanta för marknadsavdelningar?

Läs mer

Målgrupper inom e-postmarknadsföring – vilka grupper ska man ägna mer tid åt?

I slutet av året ligger man helt rätt i tiden för att reflektera över året som gått och börja planera nästa års marknadsföring. Det gäller att kartlägga både det som man gör varje år och komma på nya metoder för att nå ut till sina kunder. Nyhetsbrev är redan en form av kommunikation som många företag använder, men tas det hänsyn till olika målgrupper när dessa skickas ut?

Läs mer

Från multi-channel till omnichannel marketing

Som besökare till event om marknadsföring hör man ofta begreppet omnichannel. Marknadsförare talar om sömlösa kundupplevser i olika kanaler och ett nytt sätt att tänka om marknadsföring. Vad har förändrats? Har ens någonting förändrats?

Läs mer