Artikel

Marketing automation i praktiken: Drip-kampanjer - steg för steg mot ett mål

Kontakta oss! maj 3, 2016
Marketing automation i praktiken: Drip-kampanjer - steg för steg mot ett mål Noggrann inriktning och kartläggning av kundbeteendet är typiskt för alla drip-kampanjer. Ju bättre de olika stegen kartläggs, desto bättre resultat når man.

En kedja av automatiserade meddelanden, även känd som en drip-kampanj, är en rad lägliga meddelanden som utlöses av en händelse eller en viss tidpunkt. Denna händelse kan till exempel vara en hotellbokning, registrering i ett lojalitetsprogram, ett köp i nätbutiken eller någon annan typ av kundkontakt. Den automatiserade kedjan kan även grunda sig på tid och aktiveras till exempel sex månader efter en viss händelse, såsom ett köp i en nätbutik.

Beroende på företaget kan drip-kampanjens målgrupp vara exempelvis leads, nuvarande kunder, fans, anställda, samarbetspartners, läsare eller nya kunder i nätbutiken. Automatiserade kedjor behöver inte bestå av endast e-postmeddelanden, utan också sms-meddelanden och sociala medie-kanaler kan användas. Alla drip-kampanjer baserar sig på noggrann inriktning och kartläggning av kundbeteendet för att bilda en läglig kedja av automatiserade meddelanden. Ju bättre de olika stegen kartläggs, desto bättre resultat når man. Du kan även skapa alternativa versioner av en viss kedja för att flytta kunden framåt på olika sätt baserat på hens beteende.

Styr mot ett köp

Det mest traditionella sättet att dra fördel av drip-kampanjer är att styra kunden mot ett köp steg för steg. Exempel på en meddelandekedja som aktiveras av prenumeration på nyhetsbrev:

  1. Välkommen som prenumerant & presentation av företagets tjänster.
  2. Ladda ner den senaste whitepaper om marketing automation – vill du boka en tid för rådgivning?
  3. Förhoppningsvis har du gillat vårt nyhetsbrev – låt oss introducera vår nyaste produkt?
  4. Inbjudan till en branschmässa – möt även vår säljpersonal.

Undervisa

Drip-kampanjer är särskilt användbara i undervisningssyfte eftersom människor lär sig bäst när de får information så småningom. Du kan lära din nya kund hur hen drar mest nytta av det nya systemet hen förvärvat genom att berätta mer om systemets funktioner en gång i månaden. Här finns det ett exempel på en meddelandekedja som aktiveras av ett köp:

  1. Välkommen som användare – här är fem steg för att komma igång
  2. Förhoppningsvis gillar du våran produkt – ladda ner en snabbmanual som hjälper dig att få mer ut av produkten
  3. Har du stött på problem? Här får du svar till de vanligaste frågorna (PS Visste du att du också kan köpa ytterligare utbildning?)
  4. Våra kunder berättar: kundcase om hur vårt system används i praktiken

Engagera kunden på nytt

Drip-kampanjer används ofta för att väcka passiva kunder – och ibland även för att ta farväl. Här finns det ett exempel på en kampanj som aktiveras när kunden inte har köpt någonting i ett år:

  1. Det är synd att vi inte har hört av dig på ett tag – välkommen till att handla med en rabatt på 50 %!
  2. Du har en dag kvar för att använda rabattkupongen.
  3. Upprepa stegen 1–2 under nästa kampanj.
  4. Det är synd att du inte har köpt något från vår nätbutik på ett tag. Vi kommer inte att störa dig längre! Vi kommer att avregistrera dig från vår e-postlista men du kan registrera dig igen när som helst.

Merförsäljning

När en kund har köpt något, till exempel en övernattning på ett hotell, kan man erbjuda även andra relaterade tjänster i samband med köpet med en automatiserad meddelandekedja. Här finns det ett exempel på en meddelandekedja från ett hotell:

  1. Tack för din bokning – skulle du vilja uppgradera ditt rum?
  2. Det är nästan semesterdags - här får du några tips på vad du kan göra på ditt resmål.
  3. Bara en vecka kvar – har du reserverat bord på hotellrestaurangen och bokat hotellets dagspa?
  4. Välkommen imorgon! Skulle du vilja beställa något färdigt till ditt rum?
  5. Tack för din vistelse – boka nästa övernattning direkt från hotellet med 20 % rabatt och spara pengar.

Här fanns det bara ett par exempel på automatiserade meddelandekedjor – i praktiken kan drip-kampanjer utnyttjas alltid när det är ändamålsenligt att påminna en kund om någonting eller när det är nyttigt att framskrida gradvis. Smarta meddelandekedjor sparar i bästa fall resurser, håller ditt företag i kundens minne och gör säljteamets arbete enklare.

Andra exempel på bra drip-kampanjer:

  • Rabattkampanjer (pre marketing, erbjudanden under en kampanj, ”sista minuten”-påminnelser, reklam om nästa säljkampanj)
  • Välkomstkampanjer för nya kunder
  • Håll företaget färskt i kundens minne – regelbundna inbjudningar till evenemang, produktlanseringar osv.
  • Eventmarknadsföring: från pre marketing med "save the date"-inbjudningar till eventmarknadsföring och feedback-enkäter
  • Påminnelser – till exempel när det är dags att förnya kontrakten eller när beställningsdatumet för produkter som man beställer regelbundet närmar sig

Automatiserade kedjor behöver inte alltid vara komplicerade eftersom till och med mycket enkla kedjor hjälper till att hålla företaget och dess tjänster färska i målgruppens minne. Kedjorna behöver inte vara helt färdiga i början, utan de kan finslipas och redigeras enligt den erfarenhet och feedback man får. Det är viktigt att välja ett automationsprogram som är agilt att använda för att skapa nya automatiserade kedjor och att redigera gamla kedjor.

Blev du intresserad av att skapa dina egna drip-kampanjer? Kontakta våra experter för att diskutera om användning av meddelandekedjor i ert verksamhetsområde. LianaCEM är ett agilt verktyg för marketing automation som kan användas såväl för enskilda automatiserade meddelanden som för hela drip-kampanjer.

Kontakta oss

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

6 Anledningar varför mediebevakning är viktigt för ditt företag

Mediebevakning hjälper dig att hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna utan att avsätta alltför mycket av dina resurser. Här listar vi 6 skäl till varför du bör börja med mediebevakning.

Läs mer

Artificiell Intelligens (AI) – 101 för marknadsförare

Artificiell intelligens är exakt vad det låter som: Uppgifter som normalt utförs av en person utförs istället med teknik som simulerar mänsklig intelligens.

Läs mer

AI hjälper dig att mäta din kommunikation och rikta ditt innehåll

Vår nya Liana ™ PR Cloud-kommunikationsenhet innehåller en AI-funktion som tillexempel kan fastställa tonen av nyheter eller diskussioner enligt exempel den givit.

Läs mer

GDPR och e-postmarknadsföring – de viktigaste förändringarna

Vilken påverkan har den nya dataskyddsförordningen på din organisations e-postmarknadsföring? Hur har vi anpassat vårt LianaMailer-verktyg för att möta och överträffa de nya kraven för personuppgiftshantering?

Läs mer

Hur ska marknadsförare förbereda sig inför GDPR? Så här gör vi.

GDPR som kommer att träda i kraft i maj 2018 vållar huvudbry för marknadsförare i Europa. Vi kommer att skriva ett flertal artiklar om hur marknadsförare bäst kan förbereda sig till de nya kraven.

Läs mer