Tip

Hur börjar man med Google Analytics?

Kontakta oss! jan 23, 2017
Hur börjar man med Google Analytics? Google Analytics kan hjälpa dig lära känna dina besökare bättre, att spendera tid och resurser rätt, samt få din verksamhet och sida att växa. Så lär dig Google Analytics ha roligt under tiden!

Om du inte har börjat använda Google Analytics till din fördel ännu så är det dags att börja. I många företag finns det dolda tillfällen som kan fångas, och dessa kan Google Analytics hjälpa dig att hitta. Det kommer hjälpa dig att hitta viktig information som kan hjälpa dig ta viktiga beslut om företagets marknadsföring och fungera som underlag till beslut. I den här artikeln hjälper vi dig med grunderna för detta.

Det finns flera olika punkter som Google Analytics samlar information om. Vi tar en titt på vänstra sidan av bilden nedan.

  • Dashboards: Här kan du bygga olika grafer av data och information. Du kan sätta upp rapporter som du ser på dagligen och veckovis. På så sätt kan du skapa bevakningar och följa statistiken med enkelhet för att hålla dig uppdaterad kring vad som händer.
  • Shortcuts: Spara länkar till mest använda eller favoritrapporterna här.
  • Intelligence events: Om det sker stora förändringar i t.ex. trafik eller konvertering så sparar Google dem rapporterna här. Du kan också ställa in att få rapporterar vid mail vid vissa händelser.
  • Real time: Här ser du vilka besökare som är inne på sidan nu, du kan följa vad de gör på sidan och var de kom ifrån.
  • Audiences: Här hittar du din besöksdata. Datan handlar om att du ska kunna lära känna dina besökare lite bättre och visar kön, ålder, intressen, geografi m.m.
  • Acquisition: Alla olika trafikkällor till hemsidan visas här. Du kommer troligtvis att använda dessa rapporter ofta. Använd den här funktionen för att se vilka kanaler som presterar bra och vilka som presterar sämre. Jämför olika trafikkällor och använd informationen för att bestämma var och hur du ska synas.
  • Behaviour: Se data om dina sidor och content. Här can du spåra befintlig information, till exempel dina mest besökta sidor. Här hittar du även en funktion som heter ”Experiments”. Det är Googles egna verktyg för att optimera konvertering som är mycket avvändbart för A/B-testing. Konverteringsoptimering är starkt rekommenderat, däremot är det bra att kunna grunderna i Google Analytics innan.
  • Conversions: Se vilka vägar besökare kommer in och vilka som leder till konvertering. Få data om hur olika kanaler fungerar tillsammans och se längre förbi datan än i funktionen ”Acqusitions”. Till exempel så påverkar annonskampanjer både organisk och direkt trafik. Så se till att utvärdera rapporterna noggrant innan du tar beslut om vilka kampanjer som ska avslutas och vilka som ska fortsätta. Eftersom det finns så många kanaler så är den här funktionen perfekt för att förstå sambandet mellan konverteringens olika vägar och kunna bättre utvärdera effekten av dina olika marknadsföringsinsatser.

Användning av data

Efter att du blivit bekant med hur Google Analytics är uppbyggt, var ska du egentligen börja? Det första är att skapa en startsida (d.v.s. "dashboard") med data som är viktigt för verksamheten och bevaka denna regelbundet, till exempel som en daglig rutin.

Börja leta efter lärdomar från datan. Det finns många sätt att organisera och filtrera data. Försök att filtrera den genom olika segment, till exempel olika besökare eller kundgrupper som konverterar på ett bra sätt. Du kan segmentera besökare utifrån gemensamma nämnare och beteenden. Eller så kan du bygga egna segment, till exempel vilka enheter besökare kommer ifrån. Google Analytics är ett utmärkt verktyg för att hitta och prioritera olika segment effektivt.

Relevans

Du kanske undrar vilka förändringar i data som är signifikanta och om du borde agera på dem. Det är väldigt enkelt att haka upp sig på kortsiktig data, trendbrott och procent, speciellt för sidor med mindre trafik. Skapa kontext, se på tidigare data och använd den för att ha underlag vid större beslut.

Kom ihåg att det kan vara externa förhållanden som gör att datan ändrar karaktär, till exempel en konkurrents aktivitet eller helgdagar. Med övning så kommer du få bättre känsla för vad som är relevant och vad du ska agera på. För att skapa en uppfattning om hur din sida går jämfört med andras så kan du se detta under benchmarking report under Audiences.

Ha också i åtanke att besökare inte nödvändigtvis handlar första gången och att de kan komma från olika kanaler, webbläsare och enheter innan de konverterar.

Tips

  • Länka ditt Google Analytics till AdWords och Search Console accounts.
  • Bygg upp målgrupper för remarketing (Admin - Audience Definitions -Audiences). Du behöver ha en del data samlad före du kan göra detta.
  • Exkludera ditt kontors-IP för att hålla datan ren.
  • Hitta och importera dashboards från Google Analytics Solution Gallery – utan konstnad. De finns även kategoriserade efter olika plattformar, t.ex. e-commerce eller content.
  • Använd "Annotations" för att bevaka när du startat kampanjer eller gjort ändringar på sidan. När du analyserar datan kan du se vilka datum förändringar har skett.
  • Google har gjort dashboard och delande av rapporter enkelt, så du kan bygga och automatisera rapporter för olika avdelningar eller team-medlemmar inom företaget. Till exempel så kan dina utvecklare vara intresserade av mer tekniska rapporter med information om enheter, site speed, m.m.
  • Om du har en ecommerce är det otroligt viktig att sätta upp en "goal funnel". Med denna kan du se var dina besökare lämnar sidan.
  • Se till att alla kampanjer (Facebook, Twitter osv) är korrekt taggade och att datan går in i Google Analytics på rätt sätt. Du kan använda Googles URL builder för att tagga dina kampanjer.
  • Google erbjuder konstnadsfria kurser för att lära sig mer om Google Analytics där du även kan bli certifierad genom att ta deras prov.

Google Analytics kan hjälpa dig lära känna dina besökare bättre, att spendera tid och resurser rätt, samt få din verksamhet och sida att växa. Så lär dig Google Analytics ha roligt under tiden!

Utveckla din data från analytics med en högkvalitativ responsiv hemsida. LianaCMS har en agil och användarvänlig plattform för hemsidor och landningssidor.

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

8 tips för lyckad e-postmarknadsföring under jultiden [infograf]

Det är bäst att börja förbereda sig inför julstöket väl i förväg. Kika in våra tips som ska hjälpa dig med din e-postmarknadsföring under den hektiska jultiden.

Läs mer

5 frågor och svar: Så här kommer du igång med marketing automation utan svett och tårar

Att komma igång med marketing automation är ett långvarigt projekt som kräver mycket tid, pengar och energi – eller hur? Vi samlade in fem viktiga frågor om marketing automation och tips från experter.

Läs mer

Hur man hittar opinionsbildare

Det är möjligt att få insikt om viktiga opinionsbildare med hjälp av enstaka rapporter. Bästa resultat får man dock genom att dagligen samla in och kombinera data från olika källor, t.ex. online och sociala medier, pressmeddelanden och PR.

Läs mer

Opinionsbildare, vilka är de och varför spelar de roll?

Opinionsbildare är människor eller organisationer som har en hög social status som göra att deras åsikter och rekommendationer väger in när folk tar beslut.

Läs mer

8 tips för att personifiera dina email

Har du någonsin undrat hur du ska få dina nyhetsbrev att vara annorlunda och skilja sig ur mängden? Läs vidare för att få de 8 bästa tipsen för personifierade nyhetsbrev.

Läs mer