En webbsida kan konstateras vara den allra viktigaste aspekten i ett företags digitala närvaro. Det räcker dock inte att webbsidan eller webbutiken existerar utan man ska se till att människor också hittar den.
Men hur exakt kan man driva trafik till sin webbsida?
1. Allt börjar med bra, fräscht content
Content marketing är inte längre ett buzzord som alla pratar om men ingen faktiskt gör. Eller hur?
Att skapa content av hög kvalitet ska stå högt på din prioritetslista. Om ditt content inte är värt att läsa, finns det inte heller orsak till att driva trafik till din webbsida. Därför ska du analysera dina målgrupper noggrant och skapa content som ger värde åt dem.
Beroende på industrin kan du utnyttja några eller alla av de följande:
- Blogginlägg och artiklar
- Handböcker och whitepapers
- Infografer
- Enkätresultat
- Inlägg i sociala medier
- Informativa videoklipp
- Kundcase
- Content som genereras av läsaren själv, t.ex. betyg och recensioner
På vår blogg är det enkelt att filtrera innehåll enligt typ och taggar.
Se till att läsaren enkelt kan hitta ditt content genom att lägga till olika filtreringsalternativ eller en sökfunktion på din webbsida. Dessutom ska du lägga märke till hur webbsidan ser ut rent visuellt: den ska inte vara för komplicerad och bestå av otaliga ämnessidor. Du kan använda dig av färgrik design på webbsidan, men glöm då inte helheten och webbsidans funktionalitet.
Det går enkelt att ta reda på vad som tilltalar dina webbesökare. Med hjälp av verktyg såsom Google eller Clicky kan du enkelt bevaka trafik som kommer till din webbsida. Hur länge stannar besökarna kvar på webbsidan? Vilken sida får mest visningar? Studera vilken typ av content fungerar bäst och gör mer av det. Du ska bevaka åtminstone dessa aspekter:
- Unika sidvisningar
- Unika besökare
- Genomsnittlig tid på sidan
- Trafikkällor (Vilka källor driver mest trafik till din webbsida?)
För att göra jobbet enklare för dig kan du först skapa en innehållskalender som ger struktur för ditt arbete under året. Förankra dig i semestertider, event och tider som annars brukar vara jäktade inom din bransch, och skapa en content-strategi baserat på detta.
Kom ihåg att du kan också utnyttja äldre artiklar m.m. som bas för nytt content. Uppdatera och vässa texten för att bättre tjäna dina läsare just nu.
Återanvänd gammalt innehåll: Gör det fräscht, gör det längre, gör det bättre.
Härutöver kan du kartlägga vad andra har skrivit om och bestämma dig att göra en bättre, mer omfattande version av det du läst.
För att få en bättre syn på hur ditt content tas emot ska du bevaka var och när ditt content delas.
Nu när vi har pratat om viktigheten av bra content så är det dags att gå igenom konkreta strategier för att driva trafik till din webbsida.
2. Nyhetsbrev
Nyhetsbrev och e-postmarknadsföring är viktiga metoder när det gäller sätt att få människor att besöka din webbsida. E-postmarknadsföriong är – ännu idag – en av de mest effektiva marknadsföringskanalerna med högsta ROI. Med relativt små investeringar kan man driva mycket trafik till sin webbsida och eventuellt förvandla leads till kunder.
Idag är det påfallande svårt att sticka ut i mängden av alla nyhetsbrev och e-postutskick. Därför lönar det sig att först ta reda på beprövade strategier och tänka på vad du faktiskt vill nå med dina utskick innan du börjar.
Först och främst behöver du en omfattande mottagarlista för att kunna lyckas med din e-postmarknadsföring. Enklaste sättet att börja med det här är att börja med dina kunder och utöka antalet mottagare i fortsättningen på olika sätt. Du kan samla in prenumeranter till exempel via:
- Prenumerationsformulär för ditt nyhetsbrev (se till att det går enkelt att registrera sig för dina utskick på flera ställen på din hemsida)
- Expositioner, konferenser och andra evenemang
- Nedladdare av dina whitepapers
- Inloggningssidan för din mobilapp
- Wi-Fi login
- Inloggnings-/utcheckningssidan för din webbutik
- Medlemskapsformulär
Kom ihåg att se på alla kontaktpunkter som en möjlighet att utöka din mottagarlista.
Disturb, webbutik för kläder, har lagt till ett prenumerationsformulär som går enkelt att fylla i på alla sina sidor. Dessutom använder de kontoinloggning, vilket också är ett bra sätt att samla in fler prenumeranter för deras nyhetsbrev.
Om du lyckas med din e-postmarknadsföring kan det betyda en konkurrensfördel för ditt företag. Istället för att skicka ett och samma meddelande till alla dina mottagare lönar det sig att segmentera sina mottagare och skicka automatiserade meddelanden åt dem exakt när de förväntar sig att bli kontaktade av dig. Allt detta kan du göra med hjälp av ett verktyg för marketing automation.
3. Sociala medier
Skapa ett företagskonto och dela med dig av ditt content i alla lämpliga kanaler. Facebook och LinkedIn är beprövade kanaler du kan använda för att driva mer trafik till din webbsida. Härutöver kan du använda andra sociala medier för att nå ut till nya målgrupper. Till exempel en webbutik kan dela bilder på kläder på sitt Instagram-konto och länka dem direkt till köpsidan.
Gör så här:
- Optimera ditt content för varje plattform.
- Använd rätt bildstorlek.
- Undvik för långa förklaringar och härmed även den fula “Visa mer” -texten.
Använd ett skilt verktyg (t.ex. Buffer) för att schemalägga dina inlägg på sociala medier. Genom att schemalägga behöver du inte använda tid för att förbereda inlägg för sociala medier varje dag. Gå igenom dina gamla blogginlägg och dela de bästa igen för att ge dem mer uppmärksamhet.
4. Betalda annonser
Fler och fler marknadsförare drar nytta av betalda annonser utöver det organiska flödet av intresserade besökare. Det finns två sätt att nå ut till webbesökare med betalda annonser: det ena sättet är att rikta annonser mot människor som söker efter något specifikt på nätet, och det andra att generellt visa riktade annonser på webbsidor och hoppas att de fångar besökarens uppmärksamhet.
Du kan pröva på till exempel dessa:
- Google Ads
- LinkedIn Ads
- Facebook Ads
- Instagram Ads
- Twitter Ads
Om du väljer att rikta dina annonser mot webbesökare som är ute efter något specifikt, ska du veta vilka nyckelord de använder vid sökningen.
Google Ads baserar sig på denna princip. Algoritmen förändrar sig hela tiden men huvudidén stannar kvar: annonsörer ska se till att de har rätta nyckelord och att deras kanonbra content lockar både betald och organisk trafik. För att hitta de perfekta nyckelorden för just dina kampanjer kan du använda dig av till exempel Google Keyword Planner.
Google Ads och dess olika funktioner kan ibland vara svåra att förstå. En integrerad version ger tillgång till de viktigaste grundfunktionerna på ett användarvänligt sätt.
5. Sökmotoroptimering
Betalda annonser är ett bra sätt att driva trafik till din webbsida men vi rekommenderar att du också lägger möda på sökmotoroptimering. Genom att sökmotoroptimera ser du till att din webbsida får en hög placering i sökmotorerna.
Viktigheten av en teknologipartner som förstår potentialen av SEO kan inte betonas för mycket. Några frågor som du ska ställa för din tjänsteleverantör är: Kan jag a) ändra URL-adressen själv eller genereras den automatiskt från webbsidans rubrik, b) ändra metabeskrivningar och titlar och c) göra omdirigeringar från en sida till en annan?
Generellt sagt kan man konstatera att korta URL-adresser är bättre än längre
Lång och ful: https://www.lianatech.com/category/content/blog/texts/06-05-18/blogpost8458397
Kort och fin: https://www.lianatech.com/how-to-optimize-for-search-engines
Kontrollera att du har koll på dessa när du skapar content för din webbsida:
- Huvudrubriken eller sidhuvudet ska börja med de viktigaste nyckelorden
- Huvudrubriken eller sidhuvudet har
tagg i html
- Andra rubriker och underkategorier ska ha
tagg i html
- Lägg till bilder, videoklipp, infografer och annat multimediamaterial som ökar tiden som besökare stannar kvar på din webbsida
- Använd de viktigaste nyckelorden inom hundra första orden på varje sida
- Utnyttja rätta nyckelord och relevanta titlar och beskrivningar
Dessutom ska du lägga märke till laddningstiden av din webbsida. Google straffar webbsidor som inte är mobilvänliga och som laddar mycket långsamt.
SEO är speciellt viktigt om du planerar att göra om din befintliga webbsida. Se då till att omdirigeringar fungerar som de ska.
6. Länkbildning
Det tar sin tid och ibland lite kreativitet att driva trafik till en webbsida. Att själv dela länkar i sociala medier är en bra utgångspunkt, men det är också viktigt att få andra att dela ditt content.
Genom att få bakåtlänkar från en annan sajt kan din webbsida nå mer uppmärksamhet och bättre ranking i sökmotorerna. Dessa bakåtlänkar berättar för andra webbanvändare att det finns bra, värdefullt content på din webbsida.
Länkbildning baserar sig på Googles första algoritm för länkanalys som kallas PageRank. Algoritmen strävar efter att skapa ordning i den kaotiska världen av World Wide Web. Google fortsätter att använda denna algoritm för att utvärdera antalet och kvaliteten av bakåtlänkar en webbsida får.
Att få andra att dela ditt content sker inte över natt utan det kräver ständigt arbete.
Kolla varje gång när någon delar ditt content att de gör det på rätt sätt och kontakta dem om de inte gör det.
Dessutom kan du nå ut till människor och organisationer som riktar sig mot liknande målgrupper och föreslå på ett artigt sätt att du ska dela deras content om de delar ditt.
Lyckligtvis finns det massor med bra content på nätet och du kan börja med länkbildning och delning på sociala medier redan nu.