Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Allt du behöver veta om Apples integritetsskydd för e -post

0
Allt du behöver veta om Apples integritetsskydd för e -post
Dela

Du som är E-postmarknadsförare har säkert hört talas om Apples nya e-postskyddsfunktion. Den 20 september blev den tillgänglig och den kommer att förändra hur man mäter resultaten av sin e-postmarknadsföring i framtiden.
Den nya funktionen kommer att påverka våra användare av vårt e-postmarknadsföringsverktyg LianaMailer och LianaAutomation vårt verktyg för automatiserad marknadsföring.

Många undrar förmodligen vad den nya funktionen innebär i praktiken och hur den kommer att förändra våra dagliga e-post marknadsföringsuppgifter.

Vi  har samlat alla de viktigaste delarna av uppdateringen i den här artikeln. Vi ska försöka förklara de kommande förändringarna så enkelt som möjligt. Fortsätt läsa för att lära dig mer!

För det första – vilken funktion?

Vad: Apple tillkännagav en ny funktion som heter Mail Privacy Protection som är en del av deras iOS 15 -uppdatering. Efter att ha uppdaterat sina enheter kommer användarna att bli tillfrågade om de vill aktivera funktionen eller inte när de öppnar Mail -appen.

När: Officiellt den 20 september 2021. Marknadsförare kommer dock att se de verkliga effekterna av den nya funktionen efter ett tag, eftersom fler och fler användare uppdaterar sina enheter och slår på den nya funktionen.

Varför: Online -användare är alltmer medvetna om sin användardata och online -integritet. GDPR och slutet på tredjepartscookies, för att nämna ett par, antydde om kommande förändringar i hur vi samlar in marknadsföringsdata via e-post också. Nu när Apple har meddelat sin nya funktion kommer många stora spelare inom området troligen att följa i deras fotspår.

Låt oss först ta en titt på vad Apple meddelade på sin webbplats. De säger: ”Mail Privacy Protection skyddar din integritet genom att förhindra att e-postavsändare lär sig information om din Mail -aktivitet. Om du väljer att slå på funktionen döljer den din IP -adress så att avsändaren inte kan länka den till dina andra online aktiviteter eller få reda vart du befinner dig. Och det hindrar avsändaren från att se om du har öppnat din e -post.”

Med andra ord, om din nyhetsbrevsprenumerant uppdaterar sin Apple -enhets programvara till den senaste versionen (iOS 15, iPadOS 15 eller macOS Monterey med början senare), läser sedan sina e -postmeddelanden med hjälp av e-post appen och aktiverat funktionen Mail Privacy Protection samt har den igång, kommer du inte längre att få veta

1. om de har öppnat e -postmeddelandet eller inte och
2. vad deras exakta plats är

Från och med nu, när du skickar nyhetsbrev till sådana användare, verkar det som om alla har öppnat e -postmeddelandet, så länge det skickades till deras inkorg. Du kommer därför inte längre att kunna mäta nyhetsbrevet som öppnat för dessa användare.

Apple har inte meddelat hur exakt tekniken fungerar. Men enligt Litmus laddar Apple ned innehållet för inkommande
e-postmeddelanden till sin egen cache, varifrån de sedan tillhandahålls till användare.

Innehållet som laddas ner av Apple innehåller också e-postens spårningspixlar som finns där för att upptäcka läsarnas aktivitet - i det här fallet öppnas e -postmeddelandet. Detta får e -postleverantören att tro att mottagaren har öppnat
e-postmeddelandet, oavsett om det faktiskt hände.

Som ett resultat kommer dina nyhetsbrevs öppnings frekvens att se mycket större ut än de faktiskt är, beroende på hur många av dina prenumeranter som läser sina e -postmeddelanden i Apples E-post -app.

Vad måste e-postmarknadsförare göra på grund av den nya funktionen?

1. Använd olika mätvärden

Lyckligtvis är öppningsfrekvens bara ett e -postmarknadsföringsvärde bland många andra. Även om det ofta används i många organisationer, är det faktiskt inte en av de mest pålitliga mätvärdena som finns, och betydelsen förväntas bara minska i framtiden. Om du inte riktigt har uppmärksammat andra mätvärden för e -postmarknadsföring förrän nu, är det nu en perfekt tid att börja!

Att spåra klick på nyhetsbrev fungerar till exempel precis som tidigare, så se till att hålla koll på dina nyhetsbrevs klick frekvens (CTR). CTR ger dig en uppfattning om hur många av de personer som öppnade nyhetsbrevet som faktiskt var intresserade av innehållet - och inte bara titeln.

I vår studie avseende status för e -postmarknadsföring 2021 fann vi att andra vanliga mätvärden för e -postmarknadsföring inkluderar avregistreringsfrekvens, leverans, konverteringar, antal nya prenumeranter, avvisningsfrekvens och ROI för e -postmarknadsföring.

2. Gå igenom dina automationsflöden

Om du använder automation i din marknadsföring kan det vara en bra idé att gå igenom dina automationsflöden och redigera dem något om det behövs. Eftersom du inte längre får korrekt information om öppnade nyhetsbrev, är den inte längre en bra mätpunkt att använda för till exempel att samla poäng eller att sälja kampanjer.

För att skapa effektiva automationsfllöden, använd nyhetsbrevsklick som en utlösare istället. Man kan hävda att klick var ett bättre alternativ redan innan den nya funktionen, eftersom de förmodligen är en mer exakt indikator på om läsaren blev intresserad av ditt innehåll eller inte.

Om du inte använder automationsflöden i din marknadsföring ännu, kan du läsa mer om ämnet i i vår blogg.

3. Använd formulär för att samla in information om vart prenumeranterna befinner sig

Många användare online gillar inte att dela sin plats om det inte gör användarupplevelsen bättre. Till exempel, när du beställer en hytt eller planerar din rutt kan delning av din plats medan du använder en app göra ditt liv enklare. Men när du är på Facebook eller surfar i en webbutik är det ofta inte så.

Användare stänger ofta av sina platstjänster eller GPS på sina enheter eller döljer sin plats med exempelvis Virtual Private Network (VPN). Det är därför mycket troligt att många användare kommer att aktivera funktionen Mail Privacy Protection.
Om du vill anpassa innehållet i dina nyhetsbrev baserat på vart dina prenumeranter är kan du be om deras postnummer eller hemstad genom att använda formulär. Till exempel, när en kund gör ett köp i din webbutik, kan du be om deras tillåtelse att spara deras adress.

Extra: Lita på din befintliga data

Digitala marknadsförare mäter hela tiden resultaten av sina marknadsföringsinsatser. Om du har A/B testat dina ämnesrader i flera år, vet du förmodligen redan hur användning av olika språk eller inklusive emojis eller siffror påverkar öppningsfrekvensen för nyhetsbreven.

Om du har fastställt vad som fungerar för din målgrupp, lita på din data och fortsätt göra det du gör!

Är e-postmarknadsföring fortfarande effektivt?

Absolut! E -postmarknadsföring förlorar inte sin popularitet på grund av den nya funktionen, och avkastningen är fortfarande bland de högsta av alla digitala marknadsföringskanaler.

Även om effektiviteten i digital marknadsföring ligger i det faktum att nästan allt vi gör är mätbart på ett eller annat sätt, måste vi marknadsförare anpassa oss till användarnas förändrade attityder. Bara för att vi inte kan spåra all användaraktivitet betyder det inte att vi inte kan fortsätta uppnå utmärkta resultat med e -postmarknadsföring.
 

Lär dig hur du skriver bättre ämnesrader som ökar din CTR 📝

Hur skriver jag en bra ämnesrad?
7 tips för att använda uppmaningar [infografik]
Hur ökar man e -post och CTR? 13 effektiva metoder

Tyckte du om den här artikel?
Ge den en tumme upp!