Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn
Marketing Automation

Boosta kundlojaliteten med marketing automation

Tempur Sealy är en exklusiv madrass- och kuddtillverkare som hade sikte på att öka sin kundlojalitet med hjälp av marketing automation.

Målet var att stärka kundrelationerna och använda kunddata för cross- och upselling kampanjer. Fortsätt läsa för att ta reda på hur Tempur Sealy lyckades att mer än fördubbla sitt genomsnittliga anskaffningsvärde med hjälp av Lianas marketing automation-lösning.

Tempur Sealy är en exklusiv madrass- och kuddtillverkare som hade sikte på att öka sin kundlojalitet med hjälp av marketing automation.

Målet var att stärka kundrelationerna och använda kunddata för cross- och upselling kampanjer. Fortsätt läsa för att ta reda på hur Tempur Sealy lyckades att mer än fördubbla sitt genomsnittliga anskaffningsvärde med hjälp av Lianas marketing automation-lösning.

Sov som en astronaut: historien om Tempur

Tempurs historia börjar under rymdkapplöpningen på 1970-talet då astronauterna utsattes för mycket högt tryck vid uppskjutning av rymdraketer, därav utvecklade NASA ett tryckavlastande material.

Materialet fick namnet Tempur då det är framtaget för att ge kroppen optimalt stöd och reagera på temperaturförändringar. Idag används materialet vid tillverkning av ergonomiska kuddar och madrasser.

Detta var början på ett multinationellt företag som forskar, utvecklar, testar, tillverkar och distribuerar madrasser, kuddar och andra sov- och avslappningsprodukter. Tempur är företaget som engagerar sig i att ge människor en god natts sömn.

"Vi hade under en tid redan planerat våra marketing automation-kampanjer och med hjälp av Liana Technologies expertis blev det möjligt att lansera dem.”
Eva-Maria Vogasianos
Marketing Coordinator, Tempur Sealy

Starka kundrelationer ger hög kundnöjdhet

Hög kundnöjdhet är nyckeln till framgång för Tempur, därmed även målet med marketing automation kampanjerna. Tempur ville använda marketing automation för att skapa starkare kundrelationer och på så sätt stärka kundnöjdheten. Samtidigt ville de samla värdefull data för att använda i framtida kampanjer.

Kampanjerna blev en stor framgång vilket även återspeglas i Tempurs KPI:er:

  •  Öppningsfrekvensen för automatiserad e-post låg på häpnadsväckande 69% och klickfrekvensen var så hög som 11%
  •  Konverteringsfrekvensen på den mest framgångsrika cross-selling kampanjen var 27%
  •  Den mest framgångsrika cross-sellingkampanjen ökade det genomsnittliga anskaffningsvärdet med 230%

Marketing automation: Så här gjorde vi

Tempurs marketing automation-kampanjer skapades genom lojalitetsprogram. En anpassad landningssida erbjuder kunder att lämna sina kontaktuppgifter i utbyte mot en förlängd garanti.

Med hjälp av denna data mottog kunderna drip-kampanjer med skötselråd samt noggrant riktade cross-selling kampanjer anpassade efter deras köphistorik.

Genom automatiserade meddelanden kände kunderna att företaget engagerade sig och verkligen ville hjälpa dem. Högre förtroende för företaget ökade kundnöjdheten och uppmuntrade dem att köpa fler av Tempurs produkter. Detta resulterade i sin tur i ökad kundlojalitet och ökade intäkter.

Med sikte på framtiden

Tempur slogs av hur användarvänligt LianaCEMs är. ”Vi visste redan vad vi ville göra med marketing automation och det var otroligt enkelt att genomföra med LianaCEM”, säger Eva-Maria Vogasianos, marknadskoordinator på Tempur Searly.

De första stegen för automatisering har nu tagits, men Tempur har inte för avsikt att stanna där. Planerna innefattar till exempel mer anpassade landningssidor, vidareutveckla automatiseringen av webbshoppen och givetvis att, tillsammans med Liana, skapa nya idéer att förverkliga.

"Alla idéer vi fått från Liana Technologies har varit till stor hjälp under projektets gång, de har verkligen hjälpt oss i våra automatiseringskampanjer."
Eva-Maria Vogasianos
Marketing Coordinator, Tempur Sealy
Dela

Vill du veta mer om vilka fördelar marketing automation kan ge ditt företag?

Boka en kostnadsfri konsultation som fokuserar specifikt på ditt företags behov och utmaningar.

Kontakta oss